familie van slaapboom?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

familie van slaapboom?

Berichtdoor kangaroepootje op 27 maart 2011 20:48

Hallo,

Ik heb in augustus 2009 uit een dierentuin in Nederland een peul meegenomen van een kuipplant. Daar zaten een heleboel donkerbruine platte zaden in. Die heb ik in oktober 2009 gepot en daar zijn er 3 van blijven leven. Ik heb alleen geen flauw idee wat het voor een soort plant of boom is en hoe ik hem in vorm moet houden. Met 1 jaar oud waren ze iets van 70 cm, met 14 maanden 1.10 cm en nu zijn ze 18 maanden en bijna 2 meter hoog. Op ongeveer de helft van de stam hebben ze lange zijtakken en er komen meer zijtakjes bij. Regelmatig vallen er blaadjes en stengels af. Op plaatsen waar de stengels zijn afgevallen komen er na een poosje weer nieuwe takken. Ik dacht dat het een slaapboom was omdat hij 's avonds de blaadjes naar beneden sluit. Maar op internet hebben de foto's van de Albizia andere blaadjes. Helaas heb ik geen tuin en nu het mooi weer is zet ik ze overdag op het balkon. Daar staat vol de zon op en ik zie dat hij daar niet zo goed tegen kan. De blaadjes en stengels verbranden een beetje. Ik hoop dat jullie misschien weten wat het voor een boompje is.
1-jaar.jpg
1-jaar.jpg (144.42 KiB) 2631 keer bekeken
14 maanden.jpg
14 maanden.jpg (83.13 KiB) 2631 keer bekeken
14maanden.jpg
14maanden.jpg (126.73 KiB) 2631 keer bekeken

Alvast bedankt voor jullie moeite.
Met vriendelijke groet, Anilah
kangaroepootje

0 bedankjes

Re: familie van slaapboom?

Berichtdoor zezinho op 27 maart 2011 23:09

Hoi,
Hebben ze al eens gebloeid ? Lijken op de blaadjes van een cassia.(soort ?) De bloeiwijze zou veel duidelijk maken.
Groeten
Zezinho
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor kangaroepootje op 28 maart 2011 21:58

Beste Zezinho,
Bedankt voor je reactie. Ik heb Gegoogled op Cassia en het lijkt wel een beetje op een bepaalde soort maar het is het niet helemaal. Ik kan daarbij ook niets vinden over dat de blaadjes voor de nacht gaan slapen. 1 of 2 boompjes (weet het niet meer) kregen in de zomer wel een aantal trosjes bolletjes die uit de oksels van de stengels kwamen. Maar helaas kwamen ze niet tot bloei want ze vielen voortijdig eraf. Hopelijk gaan ze binnenkort weer bloeien zodat we iets meer weten.
groetjes, Anilah
kangaroepootje

0 bedankjes

Berichtdoor erna op 28 maart 2011 22:12

De blaadjes komen me wel bekend voor, googel eens op Psidium ( aardbeienguave ), daar komen inderdaad kleine bloemetjes uit de oksels , die later bolletjes worden.
Ik hoop dat je er iets aan hebt

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor kangaroepootje op 28 maart 2011 22:42

Beste Erna,
Bedankt voor je reactie. Ik heb erop gegoogled en ik begrijp dat er vruchten uit de bloemen komen. Deze boom geeft na de bloei lange peulen, dus het kan helaas geen Psidium zijn.
groetjes, Anilah
kangaroepootje

0 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie