Lijkt op een Robinia, maar...

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Lijkt op een Robinia, maar...

Berichtdoor Nody op 17 nov 2011 18:06

Deze plant is spontaan naast mijn Phoenix gaan groeien. Eerst dacht ik dat het een zaailing was van Robinia pseudoacacia aangezien deze boom met regelmaat voorkomt in het park in mijn buurt.

Maar sinds ik mijn Phoenix (met ondergroei) binnen heb gezet heb ik ontdekt dat het plantje 's avonds zijn blad dichtvouwt. Als ik een tijdje de binnenverlichting aan heb gaan ze weer open. Ook heb ik ontdekt dat er tussen de deelblaadjes hele kleine witte bloempjes zitten.

Vreemde plant.jpg
De rode pijltjes wijzen aan waar de miniscule bloempjes zitten.
Vreemde plant.jpg (108.4 KiB) 3830 keer bekeken

Hij doet het heel goed in de woonkamer en krijgt veel zon.

Wie weet wat het is?
Nody

23 bedankjes

Re: Lijkt op een Robinia, maar...

Berichtdoor Itrme op 17 nov 2011 18:46

Lijkt inderdaad op een robinia, echter meen ik dat die tegenoverstaande deelblaadjes heeft en niet verspreide deelblaadjes (in ieder geval de robinia pseudoacasia dan.)

Als het waar is dat er bloempjes tussen de deelbladeren zitten (wat ik eigenlijk al raar vind) dan kan het geen robinia zijn en denk ik eerder aan een soort kruid. (Lees niet houtig/onkruid)

Weet je zeker dat het bloempjes zijn een geen schubjes/restant van het uitvouwen van de bladeren? ;)

Een slaapboom (albizzia) vouwt zijn bladeren snachts dicht geloof ik. Maar meen dat die ook tegenoverstaande deelblaadjes heeft. Natuurlijk kan het zijn omdat het een zaailing is :lol:

Mijn advies: Gewoon verder laten groeien en kijken wat het wordt :lol: (mss wel in een ander potje (a) )

Ps. Blad lijkt wel sterk op die van de pseudoacia afgezien van de stand van de deelblaadjes
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Nody op 17 nov 2011 19:23

Ik zal hem binnenkort in een eigen potje zetten. Ik heb hem vaak bestudeerd en het zijn echt bloempjes die aan een steeltje tussen de bladeren zitten. Ze hebben een krans van hele kleine witte bloemblaadjes met nectarstengels middenin. Zo klein dat ze op de foto onzichtbaar zijn. De foto is dan ook maar met mijn telefoon geschoten.

Het vreemde is dat het blad een vlinderbloemige suggereerd, maar de bloemetjes niet.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Nody op 18 nov 2011 18:49

Correctie!

De bloemetjes zitten precies tegenover enkele blaadjes, dus aan de ene kant een steeltje met blad en aan de andere kant een steeltje met een bloemetje. Niet alle blaadjes hebben een bloemetje er tegenover en alleen de grootste (samengestelde) bladeren hebben bloemetjes.

Ben benieuwd of het een houtige plant gaat worden. Hij groeit goed binnen, dus laat ik hem lekker binnen staan tot het weer groeizaam weer is buiten. Wie weet is het wel een gemuteerde soort en mag ik hem straks een naam geven. Robinia nodii wellicht? :lol:
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Nody op 12 apr 2012 10:57

UPDATE!

Het is lang geleden dat ik dit topic gestart ben, maar heb wat nieuwe eigenschappen van dit onbekende plantje ontdekt.

Nadat hij ooit onderaan de stam van mijn Phoenix roebelenii is gaan groeien heb ik hem sinds een paar weken in een eigen pot gezet. Hij staat nog steeds binnen (net als de Phoenix).

Ik had verteld dat hij dus blaadjes heeft die lijken op de Robinia, maar had nog niet in de gaten dat het geen geveerde bladeren zijn met deelblaadjes, maar dat het eigenlijk 'takjes' zijn die horizontaal groeien. Elk rond blaadje is dus een apart blad.

Ook (als je goed kijkt op de foto) zie ik naast ieder blaadje een heel klein rond witgroen bloempje op een steeltje uit dezelfde basis als het blaadje. Het bloempje heeft precies een stervorm met vijf puntige blaadjes. Middenin kleine meeldraadjes.

Ook heb ik nog geen tekenen van houtvorming ontdekt. De takjes/steeltjes hebben een paarse gloed.

DSC00206.JPG
Het zijn geen gedeelde blaadjes, maar takjes met ronde blaadjes.
DSC00206.JPG (294.47 KiB) 3688 keer bekeken

Conclusies tot nu toe:

Door de manier van bloeien kunnen we dus uitsluiten dat het gaat om een vlinderbloemige, ook al hebben de blaadjes zeer veel dezelfde structuur, vorm en kleur als een deelblaadje van Robinia en verwanten.

Het is waarschijnlijk een kruidplant (dus geen boom of struik) die het blijkbaar zeer goed doet in een huisklimaat gedurende de winter. Hij is ontsproten buiten op het balkon afgelopen zomer.

Iemand ideeën? :?
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor margaretha op 12 apr 2012 22:15

Kijk even in de history
plantenidentificatie
26 juli 2010
Iets aparts of gewoon onkruid.
Er staan foto's bij en ik denk dat het de zelfde plant is.
Bij mij was het geduld op na zo'n anderhalf jaar.
De vensterbank lag steeds vol met witte korreltjes en de plant ging erg hoog.
Kon hem niet meer waarderen.
Buiten was het snel met hem gedaan.

margaretha
margaretha

7 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 12 apr 2012 22:45

Die van jou lijkt meer op een gleditsia margaretha, en die kan ik echt niet terugzien in Nody zijn plantje.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor margaretha op 12 apr 2012 23:19

Je hebt gelijk, dit blad is veel ronder.

Margaretha
margaretha

7 bedankjes

Berichtdoor Nody op 15 apr 2012 21:51

@ Margaretha

Bedankt voor je reactie.
Ik heb even gekeken naar je topic en hoewel mijn plant ander blad heeft heeft hij wel dezelfde bloei en groeiwijze, dus waarschijnlijk is/was jouw plant verwant aan mijn plantje.

Vooral de kleine bloempjes aan relatief lange steeltjes langs elk blad zijn erg vergelijkbaar.

Ik moet het dus waarschijnlijk in de Phyllanthus-familie zoeken.
Nody

23 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie