Help ? Banaanboom advies ? en soort ?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Help ? Banaanboom advies ? en soort ?

Berichtdoor Duofilm op 25 dec 2012 13:07

Hallo ! Ik ben Tim en ik ben redelijk nieuw in de omgeving van "planten" en dan vooral de banaanbomen.
Ik heb er momenteel 2 staan. Een kleine en een grote de grote heeft meerdere kleine scheuten staan.
Ik zou graag weten welke soorten het zijn want ik denk dat er tussen de kleine en de grote een verschil zit.( of mss ook niet). Verder zit ik nog met een heleboel vragen! Ik zet ze hier even bij samen met de foto's indien dat niet mag en ik enkel vragen mag stellen in een ander deel van het forum dan is dat geen probleem. Here goes !

1. Mijn planten staan winter & zomer in een veranda (serre gevoel) maar in de winter is het hier wel aan de koude kant. Is dit goed ? Of neem ik ze in de winter beter in de woonkamer, waar de openhaart enzo wel branden dus waar het soms best warm kan worden ?. En hoeveel water respectievelijk ?

2. De gele bladeren te zien op de foto van de kleine, is dit normaal in de wintermaanden ? soms krijgt hij van mij een tijd lang geen water omdat de grond niet echt droog is maar toch worden ze geel.. Schrik dat ik tegen de zomer geen blad meer overhou :(.

3. De scheuten kan ik wanneer best verwijderen ?.
4. Doe ik verder iets verkeerd ?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Duofilm

0 bedankjes

Re: Help ? Banaanboom advies ? en soort ?

Berichtdoor hent v op 25 dec 2012 16:56

Hoi Tim

kan je de foto's ook hier plaatsen, heb geen MS account.
Links op de pagina bij handige pagina's staat hoe.

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 25 dec 2012 17:04

Hoi Tim,

Allereerst :welkom: op het forum ! Je foto's zijn helaas niet zichtbaar voor ons...
Gebruik Twooba om je foto's up te loaden.
Is een site speciaal voor Palmvrienden gemaakt door Christophe (= beheerder van het forum)
Via de bijlage in het forum zelf heb je een limiet voor de grote van de foto's. Maar bij Twooba niet, je upload daar gewoon de foto's en die worden dan automatisch verkleind en aangepast voor het forum. Je moet dan enkel nog de links van de foto's in je antwoord plaatsen. Heel gemakkelijk. Hier de link naar Twooba -> http://nl.twooba.com

En hier de link naar de uitleg hoe het juist allemaal moet -> viewtopic.php?f=24&t=5142&hilit=Twooba
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Duofilm op 25 dec 2012 23:41

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziezo ik hoop dat het nu wel gelukt is ^^ !
Duofilm

0 bedankjes

Berichtdoor NickyDP op 26 dec 2012 09:43

dit lijkt mij de dwarf cavendisch , niettegenstaande de naam kunnen ze ook lekker knallen de mijne is vorig seizoen verdriedubbeld . Zoals aangehaald is het binnen waar er gestookt wordt veel te warm waardoor de luchtvochtigheid te laag is en je enkel maar beestjes kweekt . ik overwinter ze net als mijn andere musa's blad eraf , in een koele onverwarmde ruimte (mag er ook niet vriezen ) ze moeten ook niet licht staan , geen water meer geven en bladeren eraf . er is al veel over geschreven hoe je musa's overwinterd op dit forum effie alles uitpluizen dus . wanneer het weer wat warmer wordt (lente) mag je ze buiten plaatsen ze hoeven niet steeds in de veranda te blijven .
NickyDP

21 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 26 dec 2012 12:04

Deze zijn beiden de inderdaad de Musa Dwarf Cavendisch. Dit is de meest courante huiskamerbanaan.
De bruine vlekken op de bladeren verminderen en verdwijnen als de plant groter is.

Deze kan perfect binnen gehouden worden (hij wordt er in de zomer buiten meestal zelfs niet mooier op). Deze tropische soort moet steeds boven de 15graden gehouden worden als je hem mooi wilt houden. In de winter dus binnen en in lente in de veranda. In de zomer eventueel buiten.

De jouwe zien er gezond uit.
Hij is inderdaad gevoelig voor spint binnen dus regelmatig controleren.
De grond afwisselend laten opdrogen voor een watergift kan geen kwaad.

De scheuten kan je verwijderen of kunnen opgepot worden als deze zo'n 40cm groot zijn.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 26 dec 2012 12:21

Heb hier al een jaar of 5/6 deze soort zomer en winter in de huiskamer staan. Echter deze blijft maar klein. Maakt wel nieuwe schieters aan, maar ook deze worden uiteindelijk niet veel groter als 30 tot 40 cm. De moederplanten gaan hierna meestal hard achteruit en uiteindelijk zelfs dood. Waarschijnlik omdat ik ze nooit meststoffen heb gegeven en al die tijd al in dezelfde potgrond staan. Niet zo vreemd dus :D
Ik zat eraan te denken om komend voorjaar een scheutje weg te nemen en te verpotten naar een ruimere kuip. En in de zomermaanden naar buiten. Deze soort kan onder optimale omstandigheden eetbare banaantjes produceren, en dat lijkt me wel wat ;) Maar als ik moet wachten tot de plant een 40 cm hoog is kan ik nog lang wachten. Dit kan toch wel eerder bij deze dwergsoort......

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Duofilm op 26 dec 2012 13:12

Bedankt voor de identificatie iedereen !
Ik zal zeker eens rondsnuffelen op het forum opzoek naar extra uitleg, maar wat hier vermeld werd is al zeker behulpzaam ! Het enige waar ik een beetje moeite mee heb is het verwijderen van de bladeren in de winter. Ik heb dit namelijk bij mijn grote plant vorig jaar gedaan met als resultaat dat ik de bladeren erna tot op de wortels moest verwijderen waardoor hij in dikte maar half zo breed meer was. Dit lijkt mij niet de bedoeling. De veranda is momenteel overdag makkelijk over de 12 graden maar ik vrees een beetje voor snachts. De rest van het huis is zeker weten te warm. De uitschieters dan gewoon verwijderen bij het verpotten in de lente ? nogmaals bedankt voor de vele info tot dusver !
Duofilm

0 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie