Trachycarpus Takil?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Trachycarpus Takil?

Berichtdoor stefan78 op 12 jan 2013 16:00

Dag palmvrienden,

Ik kocht onlangs een Jubaea Chilensis (viewtopic.php?f=48&t=9695) en kreeg er 2 kleine Trachy's bij. De verkoper vermoedde dat eentje een Takil was (rechts op de foto). Hij ziet er inderdaad een beetje apart uit. De Takil ken ik eigenlijk nog niet, dus roep ik jullie hulp even in.

Zijn het 2 gewone Trachycarpus Fortunei? Of zit er een specialleke bij?

Merci voor de goeie raad.

trachytjesklein.jpg
trachytjesklein.jpg (293.36 KiB) 2652 keer bekeken
stefan78

10 bedankjes

Re: Trachycarpus Takil?

Berichtdoor Hitch op 12 jan 2013 16:38

Zijn gewoon 2 T. fortuneis die in veeeeeel te kleine potjes staan. Deze moeten echt zo snel mogelijk naar grotere potmaten (3 tot 4 x zo groot als nu) overgezet worden.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 12 jan 2013 16:46

Ja, dat had ik al door. 'k Heb heel diepe potten besteld. Zodra ik ze heb, zal ik ze verpotten. Wel een bijzonder stammetje, hé, rechts? Of is het een mongooltje? ;)
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 jan 2013 17:02

Gewoon een natuurlijk foutje, heb ik bij mijn zaailingen die ik over 7 jaar had uitgeplant bij sommige ook gehad maar dat trekt er zo weer terug uit eens die goed gaat groeien hoor. Dan zie je er niks meer van.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 jan 2013 17:11

Wat die potten betrefd, diep is goed hoor maar voor een T. fortunei is het ook erg belangrijk dat hij zijwaarts plaats heeft. Bij uitgeplante exemplaren merk je dat deze eigenlijk vooral hun wortels opzij laten groeien en niet zozeer (of toch niet in verhouding) in de diepte.
Een kameraad van mij zit op zeer natte grond met een erg hoge waterstand in de zomer en vooral in de winter. Die moet op planken door de tuin want anders lukt het niet zonder natte voeten deze maanden. Zijn T. fortuneis die daar toch al 10-12 jaar staan (exemplaren +/- 3 m hoog) hebben wortels die op sommige plaatsen amper 5 cm onder de grond (modder) zitten maar wel op 4 m van de stam af. :!:
Dit kan natuurlijk nu net aan het feit liggen dat deze palmen nooit de diepte in moeten gaan om water te vinden bij hem maar ik vond het toch zeer opmerkelijk toen ik het zag.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 12 jan 2013 22:56

Aha, dat wist ik niet. Ik dacht dus dat alle palmen diep wortelen. Goed dat ik dat weet. Ook onze tuin is bijzonder nat, vooral in de winter. We zitten op kleigrond, enkel nadelen dus. Modder in de winter en steenhard/droog in de zomer ;)
stefan78

10 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie