Wat voor vetplant is dit?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Wat voor vetplant is dit?

Berichtdoor margaretha op 01 feb 2013 17:09

Ik heb een stek mee genomen van onderstaande plant.
Weet iemand de naam, en is dit een vetplant die ook gaat bloeien?

gr Margaretha
Bijlagen
New Zealand naam onbekend.jpg
New Zealand naam onbekend.jpg (22.2 KiB) 4252 keer bekeken
margaretha

7 bedankjes

Re: Wat voor vetplant is dit?

Berichtdoor Itrme op 01 feb 2013 17:14

Agave attentuata misschien?
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor margaretha op 01 feb 2013 18:27

Dank je Itrme

Ja ik ben er zeker van dat dat de juiste naam is, dank je.
Nu heb ik op google ook gezien dat hij enorm kan bloeien.
Weet je of deze plant een beetje vorst aankan? of moet hij in oktober naar binnen?

gr Margaretha
margaretha

7 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 01 feb 2013 18:49

Ik zou geen risico lopen met deze agave Margeretha, ze zijn slecht winterhard en dat zal je aan het blad al zien. Net als andere agave doen ze het goed met droge omstandigheden, maar vooral de attentuata doet het beter met regelmatig water buiten.

Succes! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 feb 2013 20:03

Verdraagt geen vorst (-2°C wordt als grenswaarde genoemd). Ik had een 3-tal jonge exemplaren in de vorstvrije kas, maar zelfs dat was al fataal, ook al speelde de hoge luchtvochtigheid hier waarschijnlijk mee. Bloeit eenmalig wanneer de plant daaraan toe is.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor alloo op 01 feb 2013 20:18

Ik denk niet dat ge in Belgie en Nederland bloemen moet verwachten ,ik heb er twee, -+100cm hoog ,heb ze al 7 tal jaren, meegebracht uit Madeira,en nog nooit gebloeid,zelf geen uitlopers op de stam.

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 01 feb 2013 23:17

de mijne maken wel zijscheuten , maar zoals Fons al zei, mag je schade verwachten zodra het iet of wat onder nul gaat. Mocht je op reis zaad kunnen bemachtigen : ze zkiemen gemakkelijk en groeien vrij snel. Grond zanderig en redelijk droog houden.
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 02 feb 2013 00:24

Bloeien zal misschien wel lukken in Nederland alleen dat duurt vele malen langer als in het zuiden van Europa bijvoorbeeld. De Agave americana is ook wel in bloei gebracht in Nederland, kwestie van tijd ;)

Afbeelding
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 02 feb 2013 09:07

Bloeien lukt zeker wel, maar idd is tijd een belangrijke factor. Kan absoluut geen vorst hebben en heeft het liever iets warmer in de winter (zuid mexico) kan heel wat water aan in de zomer, maar wil een droge overwintering.
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 feb 2013 11:18

Bij de VU bloeide afgelopen najaar Agave ghiesbreghtii, zie http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINN ... ookiecheck

Deze foto in het Parool is duidelijk nep, want toont dezelfde bloeiende Agave als door Sylvan werd vermeld. Deze is kennelijk elders genomen http://www.nufoto.nl/fotos/231686/bijzo ... haag-.html
Alle links over de bloeiende Agave in Amsterdam verwijzen naar de heer Van der Knaap. Mogelijk dat er nog geen foto van beschikbaar was en 'lenen' de persberichten klakkeloos de eerste de beste beschikbare prent.

Een correcte foto staat op de site van 'vrienden van de VUhortus'. De bloei was nog nauwelijks aangevangen op 't moment dat de Agave de orangerie inging. Ik weet niet hoe dit is afgelopen met die enorme bloeiwijze. Het zal in ieder geval niet makkelijk zijn gegaan gelet op de lage doorgangen.
http://www.vriendenvuhortus.nl/
Laatst bijgewerkt door draco op 02 feb 2013 11:43, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie