GHP's exoten project: een eerste opstart

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: GHP's exoten project: een eerste opstart

Berichtdoor palmgek op 12 mei 2014 18:38

Heb een aantal weken terug ook een dergelijk iets geprobeerd maar dan met kunststof potten waar ik de bodem uitgeknipt had. Zoals Draco al aangaf is dit voor een slak geen belemmering.....
Gelukkig heb ik het nu redelijk onder controle met korrels.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Remy op 13 mei 2014 18:57

wel leuk dat je zo'n groot deel zelf zaait! En hier helpen diepe schaaltjes met bier prima tegen de slakken! Ze zijn er gek op!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 mei 2014 19:10

Ja, dat middel heb ik vorig jaar ook met succes toegepast. Ik kwam er zelfs achter wat hun favoriete belgische biertje was :lol:

Zonder gekheid, ze vonden dubbel (donker) bier het lekkerst. Daar had ik de meeste vangst mee. Ze vinden bier zo lekker dat ze in een drankroes geraken en verzuipen in hun eigen extase.

What a happy way to die.... :happy_thai:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Remy op 13 mei 2014 19:31

haha, maar die donkere biertjes drink ik liever zelf op.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 31 mei 2014 10:24

Al het jonge zaaigoed is nu aangeplant. Het heeft de zomermaanden om groot te worden en zichzelf uit te zaaien. Volgend jaar komen ze dan op hun sterkst terug. Gek genoeg heb ik totaal geen last van slakken toe nu toe. Waarschijnlijk helpen de slakkenkorrels goed. >>>>>>

Afbeelding

De Abessijnse gladiolen steken hun koppen uit het zand! Ook de calla's en canna's doen het goed. >>>>>>>>>

Afbeelding

Ook de Brugmansia stekken zijn aangeslagen. Zowel de rode als de witte. Met dank aan S. Janssen voor de ruil! >>>>>>>>

Afbeelding

Het eerste volle blad van de Wagnerianus in volle grond. Hij geniet van zijn nieuwe plekje in de bosgrond. >>>>>>>>

Afbeelding

Overzichtfoto van al het zaaigoed. Beetje te strak in de lijn, maar goed, dat wordt wel wat natuurlijker als ze gaan groeien..... >>>>>>>>

Afbeelding

Laatste klus van dit tuinproject. De exotische struiken moeten er nog in (met pot). Eerst nog maar even een paar weken wat aangroeien. Van links naar rechts: Erythrina c., Caesalpinia p., Abutilon, Callistemon c., Bixa, Weigela, Indigofera a., Jacaranda m. >>>>>>>>>>

Afbeelding
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 31 mei 2014 20:02

Dat ziet er allemaal goed uit, hoop dat het een groeizame zomer wordt! :thumb_up:
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 31 mei 2014 20:34

Bedankt, Marjanne! Ermelo rocks als het om lekker warme zomers gaat. Heb met het zonnetje erop al flink wat keren in korte broek gezeten in de tuin. Je ziet het groeien allemaal. Wel goed sproeien in juli/aug. De bosgrond droogt nogal snel uit.

Heb al een nieuw project voor volgend jaar in gedachten: exotische struiken en bomen in volle grond!. Wortels rondom beschermen met polystyreen platen, terugsnoeien in november en inpakken en bedekken met containers.... etc. Ik zit het allemaal al lekker uit te bedekken.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 aug 2014 11:07

Nog even een paar plaatjes om jullie het eindresultaat van dit eerste project te laten zien. Eerst nog even een reminder over hoe het allemaal begon in mei >>>

Afbeelding

Nu een paar maanden verder. Moedertje natuur heeft zoals jullie zien haar werk gedaan. Het is echt super mooi geworden en als je er midden in staat ruikt het heerlijk van het bloemenparfum (het stikt dan ook van de bijen, hommels en vlinders; dat is een geweldig gezicht om ze lekker druk bezig te zien met honing vergaren) >>>>

Afbeelding

De exoten op de achterste rij zijn goed aangeslagen. De palmen groeien, zoals te verwachten viel, het minst hard, want dat zijn meer planten voor de lange adem. Toch doet vooral de T. wagnerianus (vooraan op het plaatje) het echt goed; die heeft al vier nieuwe bladeren aangemaakt en het laatste blad begint al wat groter te worden...). De Cassia en de Ricinus gaan het hardst en ook de Paulownia doet het erg goed, maar dat zijn dan ook bekende snelle groeiers..... >>>>>

Afbeelding

Eduard's Cyathea brownii heeft maanden stil gestaan, maar is nu eindelijk klaar met wortelen en nu verschijnen de eerste grote bladeren. Dit Cyathea soort heeft prachtig groene bladeren. >>>>

Afbeelding

De goede exotenkenner herkent hier meteen de volgende soorten: een Jacaranda, een Flamboyant (Delonix regia), een Weigela, een Cestrum, een Tecoma stans, een Brugmansia en op de voorgrond links een Nerium oleander en een Washingtonia. Die laatste liet eerst al zijn bladeren vallen om goed te kunnen wortelen, maar de speer bleef intact en heeft nu weer een eerste blad geproduceerd. Hopelijk kan ik hem door de winter trekken. Dan zal ie volgend jaar wel lekker hard gaan, nu hij geworteld is. >>>>

Afbeelding

Deze Acacia dealbata zat al vanaf februari in de tuin maar bleef steeds erg klein. Sinds 2 weken vliegt hij ineens de grond uit. Blijkbaar heeft deze boom eerst rustig de tijd genomen om diep te kunnen wortelen. Nu is duidelijk aan de groeisnelheid zien dat het een echte boom gaat worden.>>>>>

Afbeelding

Als laatste mijn favoriete stek vanwaaruit ik altijd met een Belgisch biertje in de hand van de heerlijke plantjes en bloemetjes geniet. Volgend jaar het tweede tuinproject! Sante! >>>

Afbeelding
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Foto album en video