@ Richard,
wat leuk! dat kiemen is mij nog nooit gelukt. Hoe doe je dat? Ik deed de zaden meestal in de pot erbij, maar ze zullen wsl. meer bodemwarmte nodig hebben?
Ik heb hier een inmiddels vrij oud exemplaar (±15 jaar) staan dat voorheen enorm goed groeide en ieder jaar zo rond februari/maart bloeide. Begonnen als enkel plantje en in de loop van tijd uitgegroeid tot een bos van 5 flinke, volle planten bij elkaar.
's Zomers staat hij altijd buiten op een beschaduwde plek. Helaas heeft de plant 2 jaar geleden te dicht tegen een hortensia gestaan die last had van wolluis, die op de Clivia is overgelopen. Sindsdien gaat het vrij hard achteruit met de plant. Ik heb er vorige week maar weer wat van die plantpins in gedaan en sop de plant regelmatig af in de hoop dat ik die luizen er nu een keer onder krijg, want ik vind de Clivia een prachtige plant, vooral als die groot wordt. Ze hebben trouwens ook mega-sterke wortels. De laatste keer dat ik de plant heb verpot, was de oude pot gebarsten onder de druk van de stevige wortels.
groet, rick