Herfstbeelden tuin 2015

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Herfstbeelden tuin 2015

Berichtdoor Hitch op 13 nov 2015 15:48

draco schreef:
AIREMULP schreef:Genieten zeg . Net een sprookjesbos . :)
Han die gember greeni ( foto 1) heb je die in de volle grond staan en bloeid hij ieder jaar ?

Edwin

Ik heb deze gember pas sinds kort, Edwin. Stond vol in bloei.Volgens Hans Prins waar ik 'm vandaan heb, is de kans op een tijdige bloei groter wanneer je 'm als kuipplant vorstvrij aanhoudt. Het blad blijft dan deels intact. Dit is ook mijn plan want in de tuin is er geen vaste plek voor.

Ik heb deze reeds 2 jaar overgehouden in de tuin maar het heeft dan natuurlijk ook niet harder gevroren hier dan -6°C. Ik snijd ze af, leg er dan de bladeren overheen van een Tetrapanax en dan leg ik er een plaat overheen zodat er geen overmatig vocht bij de knollen kan komen. In de late nazomer staan ze dan trouw in bloei. Tijdens de groei bemest ik ze goed en geef ik ze ook erg veel water maar dat geld natuurlijk voor alle Hedychiumsoorten in de tuin.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 nov 2015 18:55

carex schreef:De varen op foto 3 is toch Osmunda regalis? Osmundastum cinnamoneum heeft veel kortere pinnules en lijkt in die zin meer op bijv Matteuccia. Ook wordt die niet zo groot. Verder :thumb_up:

Osmunds regalis is dit volgens mij niet Bart, daarvan heb ik elders in de tuin de 'Purpurea' staan. Dat zijn wel jongere exemplaren. Deze varen heb ik nu zo'n jaar of 20. Dit seizoen waren de veders met een lengte van ca 2 m uitzonderlijk groot. Hierbij een duidelijker foto geplaatst. De gewraakte cinnamomea vormt geen horst zoals de regalis maar wel soms een satelliet via een ondergrondse rhizoomuitloper. Ook de claytoniana vertoont deze eigenschap. Deze soort is bescheidener van afmeting en draagt de sporangia halfweg de veders. Ik ben benieuwd naar jouw conclusie?

groet,
Han
Bijlagen
DSCN2091.jpg
DSCN2091.jpg (206.9 KiB) 2645 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor carex op 13 nov 2015 21:03

Volgens mij zie ik blad zoals dat van regalis maar heeft deze sporenaren zonder blad.
Ik denk Osmunda japonica.
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 nov 2015 23:32

Prachtige plaatjes weer!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 nov 2015 23:40

Waarschijnlijk is het dan Osmunda japonica, zij het dat deze wel erg fors is uitgevallen met opgaande veders die boven mij (1,90 m) uitsteken. Deze varen heb ik al zo 'n jaar of twintig, verkregen via de varenverening waar ik een tijdlang lid van was. Ik heb toen veel varens van Harry gekregen overschot van de collectie in Leiden. Bedankt Bart voor de aanvulling!
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Foto album en video