Amar's "Jungle"

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Amar's "Jungle"

Berichtdoor Amar op 05 jan 2012 23:54

Tijdens de winter verlangen de meesten al naar de lente en de warme dagen die daarna volgen. Inmiddels staan hier binnen al aardig wat planten te ontkiemen en de "jungle" kan zo langzaam uit worden gebreid. Hierbij mijn foto's van mijn plantjes en de jongste zaailingen :)

Afbeelding
De mexicaanse dwergpalm in bloei, maart 2011. Momenteel staat de palm overigens weer in bloei: ieder jaar begint het in de winter en stopt de bloei in de lente.

Afbeelding
Archontophoenix alexandrae, die in maart 2011 ontkiemde en de enige van de 10 zaden.

Afbeelding
Archontophoenix alexandrae, januari 2012.

Afbeelding
De Ensete Ventricosum ontkiemde al na 3 weken en de opkomst is tot nu toe 5/10!

Afbeelding
Alleen jammer dat de zaailingen met het weinige daglicht zo lang worden. Ze staan op het bureau voor het raam. Ik ben bang dat de vensterbank zelf te koel voor ze is (waar de temperatuur tot 10C kan dalen aangezien er maar 1 gaskachel in het kleine appartementje is).

Afbeelding

Afbeelding
Deze Ensete was een tijdje geleden ontkiemd en is nu wel heel lang geworden! :S

Afbeelding
Voor de slaapkamer had ik de afgelopen herfst deze samenstelling gemaakt van plantjes die nog "over" waren :)

Afbeelding
Op Madeira had ik de afgelopen zomer een Cavendisch "plug" gekocht. Het kostte maar een aantal euro's en ik vond het de moeite waard om deze toch uit te proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pas na 2 maanden kwam er ineens een teken van leven! Sinds begin november 2011 is deze flink aan de groei gegaan.

Afbeelding
Twee weken later dan de vorige foto, 14 november 2011.

Afbeelding
5 januari 2012.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Uit Madeira had ik ook een advocado meegenomen. Wat doe je met de pit? Uiteraard, in een pot met aarde stoppen :)

Afbeelding
De "Jungle hoek" in de woonkamer. Het is een ideaal microklimaat voor de planten om de droge winter iets beter door te komen :)

Misschien zal ik binnenkort nog meer materiaal plaatsen.
Amar

15 bedankjes

Re: Amar's "Jungle"

Berichtdoor s.janssen op 06 jan 2012 00:10

Dat ziet er erg gezellig uit! 8-)

Hoe heb je de Mexicaanse dwergpalm zo mooi en groot gekregen?
Ik ken ze alleen van de goedkope palmpjes, ze groeien niet bepaald snel.
Wel erg leuk soort!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Amar op 06 jan 2012 09:00

s.janssen schreef:Dat ziet er erg gezellig uit! 8-)

Hoe heb je de Mexicaanse dwergpalm zo mooi en groot gekregen?
Ik ken ze alleen van de goedkope palmpjes, ze groeien niet bepaald snel.
Wel erg leuk soort!

Bedankt!

De palm staat inmiddels al bijna 10 jaar solitair in een pot. De pot is ook iets groter dan de gemiddelde pot voor deze palmen die meestal ook nog in bosjes bij elkaar staan. Ik had hem ooit uit een zo'n bosje gehaald bij mijn ouders omdat ik deze eigenlijk veel leuker vond als solitaire plant, weer eens wat anders dacht ik toen. Vervolgens ging deze iets sneller groeien maar het duurde toch 10 jaar om de bijna 1,5 m te bereiken die deze nu heeft. Het is trouwens de gemakkelijkste palm en kamerplant die ik ken. Deze heeft al veel plekjes in de woonkamer en slaapkamer gehad: van licht tot donker, warm tot koel en staat nu in een vrij donker hoekje in de slaapkamer en ieder jaar gaat deze toch in bloei :)
Amar

15 bedankjes

Berichtdoor Rob op 06 jan 2012 09:12

Chamadorea staat graag in relatief iets donkeredere plekken - warmte boven 20°C is meegenomen om iets sneller te groeien, maar niet strikt noodzakelijk.

Ik beschouw Chamadorea ook als een van de gemakkelijkere soorten in huis.
Heb hier oa C. Metallica van bijna 80 cm hoog, C. Tepejilote en C. seifrizzii staan. Allen groeien als kool, waarbij de C. Metallica op de donkerste plek in huis staat...

Mooi hoor! :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Amar op 01 jun 2012 10:23

Het werd eens tijd voor een korte update. Het balkon staat inmiddels weer vol met planten en de Ensete zaailingen zijn intussen een flink stuk groter geworden. Hierbij de foto's:

Afbeelding
Inmiddels is een groot deel hiervan weer overgeplant in een grotere pot en een deel bij vrienden in de tuin gezet. Ik ben nog steeds erg tevreden over de zaden van 123zaden!

Afbeelding
De lidcactus stond dit voorjaar weer flink in bloei.

Afbeelding
Nu staat het al vol...hoe zal het wel niet in de zomer zijn? :shock:

Afbeelding
De andere kant van het balkon.

Afbeelding
Voor het eerst heb ik nu aardbeiplanten in deze hangpotten gedaan, ik ben benieuwd naar de oogst!

Afbeelding
De kauwen kwamen het balkon dit jaar vaak opzoeken, soms wat haren van de stam van de trachy plukken en anders brachten ze zelf wat eten mee om vervolgens rustig op balkon te eten.

Afbeelding
De blauwe regen is nieuw dit jaar.

Afbeelding
De ensete komt weer langzaam op gang, jammer genoeg zijn de bladeren veel kleiner dan eind vorig jaar. Komt vast goed?

Afbeelding

Dat was het voor nu :)
Amar

15 bedankjes

Keer terug naar Foto album en video