We hebben gisteren een zeer leerzame presentatie gehad op de KU Leuven over bananen. Voor degenen die dit gemist hebben heb ik een slideshow gemaakt, van de hele presentatie heb ik foto's gemaakt.
Echter wat ik mis is de bijbehorende tekst, immers wie onthoud nu alles? Nou ik helaas niet, al heb ik toch veel geleerd. Ik heb dus alle foto's een nr gegeven en heb je een aanvulling bij een foto dan zet ik hem er graag alsnog bij zodat dit redelijk compleet is straks.
De foto's of slide show:http://photobucket.com/KULeuven29juli2011
Ook zou ik hier graag wat feitjes plaatsen die we gisteren gehoord hebben over bananen.
Ook hier graag aanvullingen a.u.b. dan hebben we er samen op termijn nog wat aan.
Feitjes:
- Banaan kan zelfs verse mest hebben
- Vermeerderen kan door de knol in stukken te snijden, wel vertikaal snijden.
- Elk blad bevat een okselknop en daaruit kan een nieuwe plant ontstaan. Dus voor elk blad dat gevormd wordt kan in principe een uitloper vanuit de corn komen.
- De plant of plantafval nooit in de kliko gooien hij heeft veel mest opgenomen welke hij ook kan afgeven aan je nieuwe planten.
- De aarde waar je banaan in staat mag eigenlijk geen direct zonlicht krijgen, dit omdat de wortels vlak onder de grond groeien.
- Extra kalium toevoegen is zinvol, je kunt dit kopen als "patentkali"
- Laat de aarde rond de plant met rust, de wortels zitten tot aan het oppervlak en met bijv. schoffelen raken ze beschadigt.
- De basjoo pas in zijn 2e jaar in de volle grond zetten, omdat na het 1e jaar de knol eigenlijk nog te klein is.
- Het best is het om de banaan regen water te geven omdat kraanwater te hard zou zijn.