tuin van palmboomgeert.

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: tuin van palmboomgeert.

Berichtdoor palmboomgeert op 06 sep 2013 21:32

Heb deze gekocht in april en direct in de grond gestopt. Hij heeft sindsdien nog geen nieuw blad aangemaakt, de speer is nu aan het opengaan.
De bladeren die er aan stonden bij aankoop zijn door de wind en de zon een beetje aan het doorhangen.

Ben benieuwd naar zijn eerste winter, ben van plan om er een hokje rond te bouwen met thermische serrefolie.
palmboomgeert
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 09 apr 2012 15:14
Woonplaats: meulebeke(west vlaanderen)
49 bedankjes

Re: tuin van palmboomgeert.

Berichtdoor palmboomgeert op 22 sep 2013 09:19

@bol.
Dit is een foto van mijn vorige tuin, met de sensete glaucum in de witte pot achter de sabal mexiciana.
Helaas is de ensete weggerot door hem eens te vroeg naar buiten te verhuizen en direct in de volle grond te steken.

Het plan met de nieuwe plant is om deze in de winter in huis te houden en pas te verhuizen naar buiten als de nacht temperaturen hoog genoeg blijven. Deze zal trouwens ook in pot blijven.


IMG_0640
Afbeelding
palmboomgeert
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 09 apr 2012 15:14
Woonplaats: meulebeke(west vlaanderen)
49 bedankjes

Re: tuin van palmboomgeert.

Berichtdoor Rob op 22 sep 2013 12:05

Mooi Geert! Ik houd wel van de strakke tegels met de meer vrije invulling van het groene deel (weg met alle buxushaagjes!). Je Sabal is ook echt een plaatje!

Vwb de ensete: na een paar haar experimenteren gaat mijn voorkeur uit naar koud, droog en donker overwinteren. Binnen blijft het knoeien tegen spint, luizen en andere ongein.Tegen de eerste vorsten zo droog mogelijk naar binnen in een schuur op 5 a 10°, en geen water meer geven tot april, en bij een fatsoenlijke nacht temp direct in de volle grond.
Ik steek ze gewoon rond de stam uit, verwijder alle blad behalve het nieuwe laatste blad, gooi ze 2 dagen droog op hun kant om het overtollig water uit de bladoksels te krijgen en zet ze dan zonder pardon in een lege emmer met een paar handen gortdroog coco of ander droog medium. Het voelt mogelijk als een misdaad, maar eigenlijk is het een makkie. Dit jaar alle 3 de Ensetes voor de 3e keer overleeft ondanks een forse spintaanval in de berging; nu een 3,5 a 4m hoog, met stamomtrekken van ruim over 1M.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11298
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1118 bedankjes

Re: tuin van palmboomgeert.

Berichtdoor bol op 22 sep 2013 15:47

mooie tuin geert ,wat een boomvarens zeg :thumb_up:
bol
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 28 maart 2012 08:52
19 bedankjes

Re: tuin van palmboomgeert.

Berichtdoor palmboomgeert op 22 sep 2013 18:05

Ondertussen is de Sabal niet meer. Tijdens de bouw van ons huis heb ik niet echt veel tijd gehad om er naar te kijken tijdens de laatste twee winters en ook heeft de garage dan nog eens 30cm onder water gestaan(er ligt nog geen vloer in de garage, dus dit is nog een put van 30cm diep), dus de planten hadden daar zeker geen deugd van gehad.

De nieuwe tuin zit ook een beetje op dezelfde trend in mijn hoofd, hele strakke lijnen, maar een vrije invulling van de plantvakken.
Zeker geen moderne tuin zoals er veel zijn, met maar 2 soorten planten.

Voorlopig ben ik supertevreden van mijn boomvarens, had eigenlijk niet zoveel en niet zo'n grote bladeren verwacht voor het eerste jaar. Ben benieuwd naar de winter, eerste keer weer kotjes bouwen.
palmboomgeert
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 09 apr 2012 15:14
Woonplaats: meulebeke(west vlaanderen)
49 bedankjes

Re: tuin van palmboomgeert.

Berichtdoor palmboomgeert op 07 dec 2013 16:08

Op vraag van Bol eens een foto van hoe de Washi er nu bijstaat.

P1030928
Afbeelding

er hangt niet veel blad meer aan de palm doordat de serrebladeren in oktober bijna allemaal kapot zijn gewaaid, alle geknakte bladeren heb ik afgesneden, hetgeen er nu nog aanhangt zijn de bladeren die hij nieuw had aangemaakt sinds deze in de volle grond stond.

De serre is opgebouwd uit 4 houten panelen waar serre folie tussen gespannen zit. Buitenste folie is thermische serre folie, langs binnen anti condens folie.
Ik moet toegeven dat de anti condens folie zeker goed werkt, tussen de lagen folie is het één en al condens, maar binnen in de serre hangt er dus bijna geen condens aan de plastiek.

De verwarming is een werflamp van 200W aangestuurd door een thermostaat die ingesteld is op 0°C.
Boven de werflamp heb ik een stenen bloempot gezet. De achterliggende reden van de stenen bloempot is dat deze de warmte van de lamp kan bufferen zodat de lamp hopelijk minder lang zal moeten branden. Ook ervoor zorgen dat er geen condens op de lamp kan vallen moest er condens zijn van de folie. En als laatste voordeel is de serre niet fel verlicht als de lamp aangaat, kwestie dat men mij niet voor gek verklaard.
In de serre zit ook een thermometer die ik in huis kan aflezen.

Langs binnen en buiten heb ik aarde tegen de zijkant van de serre gevoerd zodat de vorst daar niet te gemakkelijk kan binnendringen.

Voorlopig heeft het nog niet gevroren in de tent, hoewel er al een paar nachten nachtvorst is geweest, laagste gemeten temperatuur:1.5°C binnen, -2°c buiten.

Nog een foto van de Brahea armata zijn winterverblijf:

P1030927
Afbeelding

Het kippengaas ernaast is een winterharde tuinhibiscus die ik voor het eerste jaar eens probeer in de tuin.

mvg Geert.
palmboomgeert
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 09 apr 2012 15:14
Woonplaats: meulebeke(west vlaanderen)
49 bedankjes

Re: tuin van palmboomgeert.

Berichtdoor pepeverstreken op 07 dec 2013 18:54

mooi met die boomvarens :thumb_up:

grts

pepe
pepeverstreken
 
Berichten: 1238
Geregistreerd: 22 nov 2010 17:04
Woonplaats: kontich
104 bedankjes

Re: tuin van palmboomgeert.

Berichtdoor bol op 08 dec 2013 11:00

bedankt voor de foto's geert ,als die van jou goed de winter doorkomt gaat die van mij in mei de volle grond in .ik hoop voor u dat alles goed gaat deze winter want veel wortels hebben ze nog niet denk ik .weg hebben ze dan ook in dezelfde winkel gekocht .heb je ook een veiligheid in gebracht voor als de lamp stuk gaat of zoiets
bol
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 28 maart 2012 08:52
19 bedankjes

Re: tuin van palmboomgeert.

Berichtdoor Ruud op 08 dec 2013 12:41

Ik wil volgend jaar ook mijn 2 washis in de volle grond stoppen
Ik kwam eigenlijk net op het idee in plaats van een ventilator kachel om een
Warmtelamp te gebruiken met aparte thermostaat
Je hebt ze die het daglicht ook nog evenaren

http://www.terrariumdesigner.nl/product ... 5561221344

Krijgen ze warmte en licht zou dat een goed idee zijn ?
In een goed geïsoleerd hok uiteraard
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Avatar gebruiker
Ruud
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 21 apr 2011 21:23
Woonplaats: Maassluis(Z.Holland)
10 bedankjes

Re: tuin van palmboomgeert.

Berichtdoor palmboomgeert op 08 dec 2013 14:23

@ bol:
Er zit eigenlijk geen beveiliging op als de lamp springt, de enige veiligheid is dat het 2 aparte lampen van 100W zijn.

Ik zou eigenlijk een weerstation willen kopen met meerdere aparte sensoren voor buiten die in alarm gaan als ze onder hun minimum temperatuur gaan, maar voorlopig doe ik het met mijn oud toestel.

@Ruud:

Ik denk dat de palmen in een plastiek tent voldoende licht opvangen.
Je moet er ook rekening mee houden dat die lampen vooral in de nacht zullen branden, Je wilt natuurlijk niet in de winter de groei van je palmboom gaan forceren, enige doel van de bijverwarming is in feite de boom vorstvrij houden. Groeien is niet de bedoeling in de winter.

mvg
palmboomgeert
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 09 apr 2012 15:14
Woonplaats: meulebeke(west vlaanderen)
49 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 26 gasten