Richard's Braziliaanse fotolog

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor s.janssen op 10 feb 2014 23:43

Dat doen ze om vraat tegen te gaan van bijvoorbeeld insecten. Hier in Nederland zie je het soms nog wel bij fruitbomen om scheuren in de stam tegen te gaan bij late nachtvorst ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor jos944 op 11 feb 2014 02:42

homer schreef:weet iemand waarom ze in veel tropische landen ze de stammen van bomen wit maken? (misschien is het al gevraagt ik niet de hele post gelezen)
peter


Insecten vallen op de witte stam meer op. Deze worden dus eerder slachtoffer van vogels en reptielen.
Kortom. minder insecten...en dus indirect minder kans op insecten die ziektes overbrengen/overlast veroorzaken.

Dit gebeurt dus niet om de boom te beschermen maar om de mens te beschermen tegen allerlei insecten.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 11 feb 2014 13:03

Scriptascripta schreef:Hai Richard, wat een schitterende foto's ben echt zo jaloers! Zowel op dat stukje paradijs in Brazilië als ook op je tuin in Geertruidenberg!

Aangezien ik niet ver bij je uit de buurt woon is jouw tuin in Holland toch een voorbeeld voor me wat er allemaal mogelijk is.

Blijf alsjeblieft foto's in beide topics posten, en mocht je eraan denken, dan zie ik er graag de namen van de planten bij. Dank zij jou heb ik al een favorietenlijstje voor mijn tuin voor de komende zomer :thumb_up:


Erg leuk om te horen :thumb_up: Als je niet erg ver uit de buurt woont kan je als je wilt een keer komen kijken. Stuur me een pm en we prikken een datum/ tijdstip. Dit geldt overigens voor iedereen ;)

homer schreef:weet iemand waarom ze in veel tropische landen ze de stammen van bomen wit maken? (misschien is het al gevraagt ik niet de hele post gelezen)
peter


Had er in het verleden al is naar gevraagd, maar een eenduidig antwoord heb ik hier eigenlijk nooit op gekregen. Ik vermoed dat het een combinatie is van de antwoorden van Sylvan en Jos. Zo heb ik bijvoorbeeld al is gezien dat de voet van een stam totaal was weggevreten door termieten. Vreemd genoeg was de kroon van dit exemplaar nog altijd groen.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3688
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
448 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor wsnbm op 16 feb 2014 00:00

Zeer zeer mooie foto's weer.
Zeer zeer :) veel dank voor het delen ervan.
:thumb_up:

Die flessenpalm, ik zou hem wel willen knuffelen.
(hartjes smiley).
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 16 feb 2014 02:46

:thumb_up: John :lol:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3688
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
448 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor Scriptascripta op 23 feb 2014 18:13

palmgek schreef:
Scriptascripta schreef:Hai Richard, wat een schitterende foto's ben echt zo jaloers! Zowel op dat stukje paradijs in Brazilië als ook op je tuin in Geertruidenberg!

Aangezien ik niet ver bij je uit de buurt woon is jouw tuin in Holland toch een voorbeeld voor me wat er allemaal mogelijk is.

Blijf alsjeblieft foto's in beide topics posten, en mocht je eraan denken, dan zie ik er graag de namen van de planten bij. Dank zij jou heb ik al een favorietenlijstje voor mijn tuin voor de komende zomer :thumb_up:


Erg leuk om te horen :thumb_up: Als je niet erg ver uit de buurt woont kan je als je wilt een keer komen kijken. Stuur me een pm en we prikken een datum/ tijdstip. Dit geldt overigens voor iedereen ;)

Dank je wel voor het aanbod Richard! Wacht ik wel even mee tot alles bij jou weer in volle groei en bloei staat!
Scriptascripta
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 09 mei 2013 19:22
8 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 24 feb 2014 01:26

Scriptascripta schreef:
Dank je wel voor het aanbod Richard! Wacht ik wel even mee tot alles bij jou weer in volle groei en bloei staat!


Momenteel staat hier inderdaad het merendeel nog beschermd. Gelukkig niet lang meer, ik ga komende week beginnen met het demonteren van het tentenkamp. Gelukkig is dit altijd een stuk sneller gedaan als het opbouwen :D
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3688
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
448 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 feb 2014 20:03

Ja man, wat een paradijsje ginder :thumb_up:
Prachtig allemaal, ook dat spinnetje :D
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3830
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 29 sep 2014 20:02

Zoals beloofd weer een update van ons vakantie huisje in Brazilie.
Het heeft iets langer geduurd omdat we de eerste weken in Fortaleza en omgeving zijn gebleven. Enerzijds vanwege enkele festiviteiten bij mijn schoonfamilie. anderzijds om een onderzoek te starten naar de mogelijkheden voor mijn eigen toekomst alhier.
Des te groter was de vreugde toen we begin vorige week eindelijk van ons huisje konden genieten.
De groei van vele soorten viel nog wat tegen maar het begint zich nu goed te settelen. Muv het gras wat maar niet groen wil worden :evil:
Omdat alles relatief klein is aangekocht heeft de meerderheid na uitplanten in de afgelopen 2 jaar een flinke terugval gehad. Het klimaat alhier is erg extreem, dwz een zeer hoge lichtintensiteit (400 km onder de evenaar) gecombineerd met een al 3 jaar aanhoudende droogte. Het geautomatiseerde irrigatie systeem dat ik vorig jaar december heb geinstalleerd is dan ook een vereiste, temeer omdat we zelf maar 2 maanden per jaar hier zijn, en dus afhankelijk zijn van de mensen die hier de zaak bijhouden.
Genoeg gesproken... nu wat foto`s ;)
Meteen bij aankomst (al donker) enthousiast begonnen met fotograferen.

De Adonidia´s voor het huis beginnen dikker te worden en zitten nu goed in het blad
Afbeelding

Afbeelding

Ook eindelijk bloei in de Plumeria´s
Afbeelding

Er begint zich zelfs zaad te vormen in 1 van de gestekte Plums
Afbeelding

Ook de Bismarkia begint steviger te worden en is klaar om goed van start te gaan nu :)
Afbeelding

Bougainville volop in bloei
Afbeelding

Afbeelding

Dypsis decary die het al goed deden worden ook groter
Afbeelding

Ravunela heeft zich goed gehouden afgelopen 7 maanden. Heeft 6 nieuwe bladeren gegroeid na uitplant december vorig jaar.
Afbeelding

Wodeythias gaan lekker en zijn mooi donker groen geworden
Afbeelding

Hyophorbe verschafeltii
Afbeelding

Vooral de wat kleiner geplante Agave´s zijn enorm gegroeid
Afbeelding

Afbeelding

Caesalpinia pulcherima in bloei
Afbeelding

Enkele overzicht plaatjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heliconias groeien ook redelijk ondanks de droogte, helaas op dit moment geen bloei
Afbeelding

Gesprek gehad met een deskundige die de grond heeft geanalyseerd. Gellukig bleek dat de grond met de juiste bemesting prima geschikt is voor de aanplant. Ook bleek dat het grondwaterpeil al op 3 met zit. Iets wat erg gunstig is omdat dit op de meeste plaatsen in deze regio veel dieper zit :)
Afbeelding

Onze buurmeisjes die erg graag bij ons op visite komen :)
Afbeelding

Afbeelding

Met het veerpontje naar de andere kant van de rivier :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgt...
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3688
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
448 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor Eduard op 29 sep 2014 21:04

Hoi Richard, dat ziet er toch veelbelovend uit met je palmen aldaar, zeker als je er zelf niet altijd voor kunt zorgen, en moet vertrouwen op techniek en hulp van de buren, de Adonidia´s zien er super uit, zal zelf nog een paar jaar moeten wachten eer die zo mooi zijn hier! [geweldige compacte palm]
Ook de huisplaatjes zien er weer aantrekkelijk uit :thumb_up:

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10352
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1004 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron