Hoog tijd voor een update!
Het herstel na deze winter gaat langzaam maar zeker.
Een deel van de bamboe’s maken nieuw blad, ander zullen bovengronds volledig sterven en enkel nieuwe scheuten maken. De dikte van de scheuten valt dit jaar wel enorm tegen. Tot nu toe zijn bijna alle scheuten dunner dan die van vorig jaar (wat te begrijpen is voor een plant zonder blad op).
P. atrovaginata en parvifolia moeten nog scheuten maken, ik hoop dat die me gaan verassen (deze soorten hadden minder schade).
In de knollen komt ook terug leven: Zantedeschia’s, Arisaema, Colocasia, Gemberachtigen, Canna stuttgard. Heel wat soorten zijn aan het uitlopen.
Colocasia esculenta ‘Pink China’ (beschermd met stro + plastic, dus droog)

idem, maar dan enkel beschermd met stro en bladeren, geen plastic

Zantedeschia aethiopica

Zantedeschia aethiopica ‘Green Goddes’

Gunnera manicata , 1 groot groeipunt heeft het overleeft, al de andere groeipunten waren dood, maar nu komen er vele zijscheuten boven.

Woodwardia radicans

Woodwardia unigemmata (rood uitlopen detail)

Musa basjoo in volle grond afgevroren

Musa tibet , eerste winter in volle grond, plant met ongeveer 1m stam, had nog geen zijscheuten, beschermd met dit:

Resultaat: Overleeft (zijscheut, hoofdstam niet) en komt eerder boven dan basjoo !

Wat gaat dat geven bij een grote plant
Trillium grandiflorum

Typhonium kunmingense

Canna stuttgard in volle grond overwinterd voor de eerste keer, samen met pink China (stro+ plastic)

Kirengeshoma palmata met vorstschade van de nachtvorst van vorige week…

Rodgersia in open veld heeft ook schade, op meer beschutte plaatsen geen schade.

Rodgersia podophylla ‘Braunlaub’

Darmera peltata

Arisaema speciosum

Dicksonia , een deel oude bladeren + nieuwe bladeren

Ik had al iets gezegd van die onbekende Trachy uit Bokrijk:

Een gewone T. fortunei 2 m verder ziet er met dezelfde winterbescherming zo uit:

De enige Eucalyptus die niet afgevroren is, deze E. pauciflora ssp.niphophylla

Al zijn knoppen waren bevroren en afgevallen, maar hij maakt terug nieuwe knoppen aan, zelfs op het hoogste takje ! Voor de rest heeft hij enkel wat bladschade.

Daphniphyllum macropodum ssp. humile heeft enkel wat bladschade en loopt alweer uit

Paeonia suffruticosa hybride

Actinidia kolomikta bloei (mannelijk)

Epimedium nova CC

Schade Phyllostachys vivax ‘Huanwenzhu’

Fargesia rufa en Jiu2

Nieuwe scheuten Phyllostachys shangai 3

Lysichitons doen het goed dit jaar.

Pinus pinea maakt ook veel langere nieuwe scheuten dan andere jaren.

Gouden regen staat er ook weer mooi bij:

Phoenix en Washingtonia na de wnter

Washingtonia

Butia capitata

Binnekort volgt er nog een update met de nieuwe aanplantingen van de voorbije 2 dagen.
Ik ga al een tipje van de sluier oplichten :

Gr,
Sven