Esthers tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Esthers tuin

Berichtdoor s.janssen op 10 maart 2015 23:49

Het begin is er! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Rob op 11 maart 2015 01:03

Tijd tekort kennen jullie dat ook?

Oh yes, maar al te goed.
Het verschil is dat je nu een hele tuin hebt te gaan, terwijl je 'normaliter' vooral met de snoeischaar rondpioniert voor 'het mooie'.
Wel een mooie uitdaging maar absoluut een hels karwei om tegen aan te gaan - zeker met die puintroep!

Je doet het goed btw: stukkie bij beetje! :thumb_up:
Ik neem aan dat je zeker nu met die moestuin hulp hebt van dochterlief, toch?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 maart 2015 11:43

Hoi Esther, het zal vast weer zo mooi gaan worden als op je vorige adres, al is de laatste foto om wat moedeloos van te worden! Moet er zelf ook weer aan beginnen [omspitten] het is net 2 jaar geleden, dus weet waar je het over hebt, succes verder en goede moed toegewenst :mrgreen:

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Esther op 11 maart 2015 15:22

Thx allemaal, en inderdaad het begin is er :)

Rob schreef:Ik neem aan dat je zeker nu met die moestuin hulp hebt van dochterlief, toch?

Nou, dat valt een beetje tegen :) :) Ze heeft iets minder geduld dan ik, zondag was ze er niet dus kon ik even doorwerken. Maar we hebben al wel veel groente en kruiden gezaaid dankzij een grote supermarkt in Nederland met een moestuintjesactie. Zelfs de pitten van de druiven en de zaden van een paprika die we hadden gegeten moesten de grond in. Teveel voor in die bak denk ik zo, maar er is genoeg plaats voor een tweede bak.

En of ik nog niet genoeg had om te planten heeft mijn dochter bij de Aldi zojuist nog knoflook, rabarber, plantuitjes en Dahlia's en andere bloembollen uitgezocht. En of ik maar even wil opschieten met spitten want dan kan het de grond in :lol: :roll:
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Esther op 08 apr 2015 16:13

Weer een stukje verder gekomen dit weekend, 1 stukje beplant en een ander stukje voor de helft gedaan. De vijver moest er echt in nu de waterplanten vonden de emmer niet echt super meer nu. En de Acer moest nodig de grond in.

Afbeelding

Dit stukje is met de vaste planten nu klaar. De Ziziphus jujuba (bloempot zit nog ondersteboven er op) heeft hier zijn plekje gevonden met de Ligularia prezwalski, een jucca, vijg en nog wat ander vast spul en de narcissen heb ik er even ingemikt die kwamen de emmer al uitgegroeid....
Nog weinig van te zien natuurlijk van al die planten :roll:

Afbeelding

Afbeelding

In dit stuk komen naast de bomen en nog in te graven kuipen voor bamboe en Japanse holpijp, voorlopig alleen bollen of tijdelijke planten in pot, daar het stuk nog vol zit met wortels van kweek en boterbloemen. Om te voorkomen dat deze straks allemaal gaan wortelen in de vaste planten komt er zodoende alleen maar tijdelijk spul in. Verder moet het moeras er nog ingegraven worden.

Afbeelding

Het einde is in zicht :) Hierna nog de coniferen aan de straat (achterpad) snoeien en dan moet de voortuin en zijkant nog gedaan worden.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Esther op 08 apr 2015 16:27

En deze mag natuurlijk ook niet ontbreken die binnen de 2e bloem in bloei heeft gezet.

Afbeelding
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Jane op 08 apr 2015 17:09

Leuke plannen Esther. Ik ben benieuwd hoe het wordt.

Die bloem plopte bij mij gisteren ook open :thumb_up:
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Berichtdoor plasta op 10 apr 2015 00:35

Esther een 'kleine' tuin kan ook veel werk en veel voldoening opleveren.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Esther op 12 apr 2015 20:57

Mooi weer vandaag, even 2 uurtjes in de tuin gewerkt. Wat plantjes bijgezet:

Afbeelding

Maar even het hele stuk van voor naar achter op de foto

Afbeelding

en van achter naar voor :)

Afbeelding

Ook hier weer wat plantjes erbij gezet, al dan niet in pot. De Japanse holpijp (vrij links op de foto) staat ook in een kuip. Rechts achterin de hoek komt nog een bak te staan met pijlriet of met bamboe, ik ben er nog niet helemaal uit.

Afbeelding

ijzersteke boom de magnolia, heeft de hele winter gewoon met blote afgehakte wortel (kreeg het niet volledig uitgegraven bij het oude huis) in een pot gestaan en soms in een laag bevroren water, maar hij is dankbaar dat het in de volle grond mag staan want laat als vanouds de mooie bloemen weer zien.

Afbeelding

Maurelli mag ook buiten spelen (en nog steeds is de kelder niet leeg, er staan nog veel bollen en knollen die naar boven moeten)

Afbeelding

Afbeelding

hier heeft ooit een schuurtje gestaan, door het puin wat als fundering blijkbaar heeft gediend kan ik hier geen planten inzetten.

Afbeelding

overzichtsfoto van de achtertuin, nog veel werk te doen

Afbeelding

Een aantal palmen en de 2 boomvarens hebben last van verbranding door de zon helaas, maar deze Livistona australis heeft vol in de storm gestaan, ziet er miserabel uit maar de nieuwe speer staat al klaar.

Afbeelding

er waren weer een paar vette regenwormen te scoren
Afbeelding

En ook de chamaerops vulcano is al weer een aantal weken bevrijd van het zeil
Afbeelding

voor de verhouding een C1 potje ervoor gezet
Afbeelding
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Dieke op 12 apr 2015 22:55

Wat een mooie metamorfose in je tuin. Je ziet er duidelijk resultaat. :thumb_up:
Al zijn het 2 uurtjes werk maar het brengt zoveel voldoening

Groetjes Dieke
Dieke

28 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video