Tijd voor een kleine update.
Mede door het warme weer van de laatste dagen en het goed vooruitzicht heb ik 4 dagen geleden de M. siam ruby al naar buiten gebracht, het blad wat binnen groen was geworden begint zijn rode kleur al te krijgen.

De T. martianus nepal vindt ik persoonlijk één van de mooiste Trachy soorten.

De T. fortunei met 360 graden bladeren heeft er dit jaar echt zin in, 5 bladeren opengevouwen en 3 speren zijn nu bezig. Bij dit exemplaar en die in de voortuin staan, beide met 360 graden bladeren valt mij op dat ze vrij lange bladstelen aanmaken voor exemplaren die bijna de hele dag in de zon staan, andere T. fortunei's bij mij hebben dat niet.

Vorig weekend bij de Italiaanse oase zag ik een grote W. filibusta staan die eigenlijk was bedoelt voor de buurman. Ik kon het niet laten en heb mijn kleinere maar aan hem gegeven en deze gehouden

.

Butia yatay en Butia acheri

Cyathea orange giant.

Dicksonia antartica met 240 cm stam, deze is afgelopen winter niet beschermd geweest net zoals alle andere Da's.

Cyathea dealbata, links ervan de Blechnum nuddum en onder nog het blad van een medullaris.

Cyathea cunninghamii met links ervan de Dicksonia youngiae en daarnaast de Musa super dwarf cavendish, in de border een C. brownii en C. cooperi.
De C. cunninghamii heb ik vorig jaar als een kale stam geimporteerd deze heeft nu zoals jullie zien een mooie volle kroon en goed ontwikkelde wortelkluit.

Een aantal Cyathea's, C. milnei, C. lunulata, C. intermedia, C. medullaris en de andere zijn C. sp's omdat ik hiervan de naam niet of niet meer weet, ohh en er staat ook nog een Cibotium glaucum verstopt.

Een steel van één van de bovenstaande Cyathea's sp, iemand die een idee heeft mag roepen.

Het beste nieuws wat ik heb is dat mijn Medullaris met 50 cm stam kennelijk niet dood is, hij heeft al 1 misvormt blad eruit gegooid en is nu bezig met een normale rol, deze is wel vele malen kleiner dan vorig jaar.

En een overzicht van onder de pergola vandaan.

Gr, Ro