Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

Berichtdoor johny op 21 dec 2022 16:52

ik dacht wolfsmelk niet voor niks die naam , sommige mensen krijgen dikke blaren op huid bij aanraking van dat sap (ik gelukkig niet)
johny
 
Berichten: 826
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
90 bedankjes

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

Berichtdoor Lagarto op 21 dec 2022 19:53

Iets dergelijks had ik in Utrecht ook in de tuin. Bloeit mooi!
Lagarto
 
Berichten: 479
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
42 bedankjes

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

Berichtdoor Axel Amsterdam op 21 dec 2022 22:27

Dit jaar is de eerste winter voor deze mangave macho mocha. Met een fleecedoek beschermd in de vorstweek. Tot nu toe lijkt hij inderdaad aardig bestand tegen kou en regen.

Weet iemand waar je in NL mangaves kunt kopen?
Bijlagen
2B4BC266-2B34-47DA-84B4-94F44BF3306B.jpeg
2B4BC266-2B34-47DA-84B4-94F44BF3306B.jpeg (507.22 KiB) 1649 keer bekeken
Axel Amsterdam
 
Berichten: 693
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
36 bedankjes

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

Berichtdoor Mate op 22 dec 2022 00:11

Axel Amsterdam schreef:Dit jaar is de eerste winter voor deze mangave macho mocha. Met een fleecedoek beschermd in de vorstweek. Tot nu toe lijkt hij inderdaad aardig bestand tegen kou en regen.

Weet iemand waar je in NL mangaves kunt kopen?

Interessant Axel :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2916
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
336 bedankjes

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

Berichtdoor Mate op 22 dec 2022 00:14

Lagarto schreef:Iets dergelijks had ik in Utrecht ook in de tuin. Bloeit mooi!


Leuk cluster plantje en redelijk winterhard. Zal leuk staan bij mn yuccas dus denk dat ik er wel een aanschaf...heb je nog nuttige info over jouw ex exemplaar..zoals standplaats/grondsoort etc?

Gr Matko
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2916
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
336 bedankjes

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

Berichtdoor Lagarto op 22 dec 2022 00:59

Ik had er een in de voortuin op het zuiden, die heeft zich ondertussen uitgezaaid geloof ik. De grond was vrij zanderig, al is het uiteindelijk als nieuwbouwwijk op klei gebouwd. In de achtertuin stonden ze in halfschaduw geloof ik, in gemengde tuinaarde. Een groene en een paarsige vorm
Lagarto
 
Berichten: 479
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
42 bedankjes

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

Berichtdoor Lagarto op 22 dec 2022 01:00

Axel Amsterdam schreef:Dit jaar is de eerste winter voor deze mangave macho mocha. Met een fleecedoek beschermd in de vorstweek. Tot nu toe lijkt hij inderdaad aardig bestand tegen kou en regen.

Weet iemand waar je in NL mangaves kunt kopen?

Ik heb verschillende vormen bij de Praxis in Assen gekocht.
Lagarto
 
Berichten: 479
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
42 bedankjes

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

Berichtdoor Exotic Life op 22 dec 2022 17:05

Mate schreef:
Lagarto schreef:Iets dergelijks had ik in Utrecht ook in de tuin. Bloeit mooi!


Leuk cluster plantje en redelijk winterhard. Zal leuk staan bij mn yuccas dus denk dat ik er wel een aanschaf...heb je nog nuttige info over jouw ex exemplaar..zoals standplaats/grondsoort etc?

Gr Matko


Wolfsmelk is in het latijns ook wel Euphorbia genoemd. De getoonde plant en vergelijkbare variteiten zijn winterhard te noemen voor ons klimaat, daarnaast ook nog eens enorm droogte resistent. Je doet het voor de bladkleur/tekeningen, bloemen stellen weinig voor bij deze variëteiten. Zelf vind ik de Ascot Rainbow ook een mooie variteit, op de foto is Silver Swan of Tasmanian Tiger, dat verschil is zeer klein. Recent is ook de variteit "Blackbird" op de markt gebracht, met ook een schitterende bladkleur en waar ik de combinatie met de bloem wel een toegevoegde waarde vind.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

Berichtdoor Exotic Life op 22 dec 2022 17:13

Axel Amsterdam schreef:Dit jaar is de eerste winter voor deze mangave macho mocha. Met een fleecedoek beschermd in de vorstweek. Tot nu toe lijkt hij inderdaad aardig bestand tegen kou en regen.

Weet iemand waar je in NL mangaves kunt kopen?


De meeste Mangave die op de markt zijn gebracht worden (momenteel) alleen nog in NA geproduceerd, de paar variëteiten die wel in NL zijn geproduceerd werden/zijn (veelal) geëxporteerd. Vandaar zijn ze nog niet zo algemeen voorhanden hier in NL, maar mijn idee zegt dat dit wel gaat veranderen in de aankomende jaren. Ik vind overigens de "Lavender Lady" een zeer mooie en ook de recent geïntroduceerde "Praying hands" lijkt me een topper. Overigens zie ik af en toe iemand of facebook binnen de palmvrienden groep kleine planten van verschillende variëteiten aanbieden.

De grote vraag is vanwege de kruising hoe winterhard ze zijn, dus jouw ervaring is in ieder geval positief te noemen! :)
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Exotische planten zonder winterbescherming in het westen

Berichtdoor Mate op 22 dec 2022 21:13

Exotic Life schreef:
Mate schreef:
Lagarto schreef:Iets dergelijks had ik in Utrecht ook in de tuin. Bloeit mooi!


Leuk cluster plantje en redelijk winterhard. Zal leuk staan bij mn yuccas dus denk dat ik er wel een aanschaf...heb je nog nuttige info over jouw ex exemplaar..zoals standplaats/grondsoort etc?

Gr Matko


Wolfsmelk is in het latijns ook wel Euphorbia genoemd. De getoonde plant en vergelijkbare variteiten zijn winterhard te noemen voor ons klimaat, daarnaast ook nog eens enorm droogte resistent. Je doet het voor de bladkleur/tekeningen, bloemen stellen weinig voor bij deze variëteiten. Zelf vind ik de Ascot Rainbow ook een mooie variteit, op de foto is Silver Swan of Tasmanian Tiger, dat verschil is zeer klein. Recent is ook de variteit "Blackbird" op de markt gebracht, met ook een schitterende bladkleur en waar ik de combinatie met de bloem wel een toegevoegde waarde vind.


Thanks Robin, de bloei is idd niet heel spectaculeer maar het clusteren en de vorm wel degelijk. Ik ga de soorten ff opzoeken.
Hoe is het btw met de phoenix en washi in je oude tuin? Nog iets beschermd??

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2916
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
336 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten