De tuin van Ro

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van Ro

Berichtdoor TropiRo op 13 maart 2012 21:08

:thumb_up: helemaal correct Peter, als de eerst volgende pup groot genoeg is van de chini champa zal ik hem voor je meenemen naar een meeting.

Gr. Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 14 maart 2012 12:37

:thumb_up: geweldig! Alvast bedankt Ro. Ik kijk er al naar uit.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 maart 2012 21:30

Leuk, dit wist ik nog niet van die kruising, weer wat geleerd Thx ! ;)
Trouwens, wel vroeg met de bananen hoor. Waarom nu al terug in volle grond Ro ? Ze groeien nu toch nog niet of misschien heeeeeeell erg langzaam en als het volgende maand eens vriest...
Ik zie het nut er nog niet van in ? :?
Maar ik begrijp wel dat het mooie lente weer de laatste dagen heel verleidelijk is natuurlijk... En het is ook een mooi plaatje. Leuke soortjes :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 15 maart 2012 21:56

Deze 3 soorten groeien al een beetje als de bodemtemperatuur rond de 8 graden ligt en dat is die. Ze staan op een plekje waar de zon bijna de gehele dag schijnt en inmiddels is de bodemtemperatuur al bijna 10 graden.
Voor een beetje vorst ben ik niet bang omdat het van zeer kort duur is en het overdag weer boven de 10 graden uitkomt.
Eigenlijk zolang ik al Musa's heb ( 11 jaar) plant ik ze rond half maart uit en het is nog nooit vekeerd gegaan, wat ik een voordeel vindt is dat ze nu rustig beginnen te wortelen en daardoor al een kleine voorsprong hebben wanneer ik ze pas in april/ mei uitplant, maximaal gebruik maken van het groeiseizoen laat ik het zo brengen.

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 maart 2012 22:02

Ok, op die manier, dat begrijp ik. Leuk dat je zo'n ideaal plekje hebt natuurlijk ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 21 maart 2012 18:35

Denk ook dat het uitmaakt waar je woont. Zover ik weet plant in veelal mijn bananen die ik heb ook in de maand April. Niet echt een duidelijk moment, maar gewoon wanneer ik zin en tijd heb, ook ik heb eigenlijk hier nooit hinder van ondervonden. Daarbij sinds ik ben begonnen met exoten zijn de kansen hier op flinke vorst zeer gering na eind maart. Zelfs het eenjarig bloemenspul gaat hier altijd voor de ijsheilige al de grond in. Na de vorstperiode in Februari heb ik hier in de tuin geen vorst meer kunnen meten en slechts 1x grondvorst. Met deze zonnige dagen en temperaturen boven de 15C vertonen namelijk al diverse palmen groei, schiet een agapanthus letterlijk de grond uit. De verschillende grondsoorten zullen ook uitmaken, zandgronden warmer immers veel sneller op dan een kleigrond.

Ro woont midden in Amsterdam, een enorm stadsklimaat dus. Ik heb familie wonen in het midden van Rotterdam die afgelopen vorstperiode pas voor de eerste keer sinds ze daar woonden een bevroren buitenkraan hadden. Ze wonen daar toch al een behoorlijk tijdje nou en voorheen hadden ze dit nog nooit gehad.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 22 maart 2012 00:42

Midden in de stad is het een graadje of 2 warmer als vlak daarbuiten waar ik woon.

Wonen meer mensen bij elkaar, meer energie, meer vervuiling, meer lampen enz enz meer warmte.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 22 maart 2012 13:45

wsnbm schreef:Midden in de stad is het een graadje of 2 warmer als vlak daarbuiten waar ik woon.

Wonen meer mensen bij elkaar, meer energie, meer vervuiling, meer lampen enz enz meer warmte.

Er is een zeer recent onderzoek geweest in temperatuurverschillen, in en rondom Rotterdam. In sommige gevallen liep het verschil op tot 7 graden celcius dan net buiten de stad. We hebben het dan wel over luchttemperaturen. De grootste verschillen werden gemeten gedurende de nachten en dan met name in de zomer. Verschillen kunnen dus veel verder gaan dan die 2 graden...
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 22 maart 2012 22:35

Exotic Life schreef:Denk ook dat het uitmaakt waar je woont. Zover ik weet plant in veelal mijn bananen die ik heb ook in de maand April. Niet echt een duidelijk moment, maar gewoon wanneer ik zin en tijd heb, ook ik heb eigenlijk hier nooit hinder van ondervonden. Daarbij sinds ik ben begonnen met exoten zijn de kansen hier op flinke vorst zeer gering na eind maart. Zelfs het eenjarig bloemenspul gaat hier altijd voor de ijsheilige al de grond in. Na de vorstperiode in Februari heb ik hier in de tuin geen vorst meer kunnen meten en slechts 1x grondvorst. Met deze zonnige dagen en temperaturen boven de 15C vertonen namelijk al diverse palmen groei, schiet een agapanthus letterlijk de grond uit. De verschillende grondsoorten zullen ook uitmaken, zandgronden warmer immers veel sneller op dan een kleigrond.

Ro woont midden in Amsterdam, een enorm stadsklimaat dus. Ik heb familie wonen in het midden van Rotterdam die afgelopen vorstperiode pas voor de eerste keer sinds ze daar woonden een bevroren buitenkraan hadden. Ze wonen daar toch al een behoorlijk tijdje nou en voorheen hadden ze dit nog nooit gehad.

Het maakt zeer veel uit waar je woont en hoe de tuin ligt, mijjn tuin is b.v. beschermd tegen een aantal wind richtingen, alleen zuidelijke wind kan de tuin een beetje berijken.
Ik woon zelf in het buiten gebied van Amsterdam en op 1.1 km zit een officieel meetpunt waar het knmi ook gegevens vandaan haald, daar is gemeten -14.2 graden wat bij mij op hetzelfde moment maar -10.1 graden was ( gemeten koudste plek in de tuin), waar ik -10.1 graden had gemeten was op dat moment in de tuin het maar -7.6 graden ( warmste plekje).
Het verschil is dus groot en op een afstand van 10 meter kan het al een heel ander microklimaat zijn.

Een vriend van mij woont hartje Amsterdam bij de wallen en daar heeft hij maar -2.4 graden gemeten in de binnentuin, dit is verklaarbaar vanwege omringt door huizen van 4 verdiepingen en slechte isolatie van de woningen waardoor je veel stralingswarmte hebt.

Een ding heb ik wel geleerd na deze 3 winters en dat is dat ik buiten de D. antartica, T. fortunei en wagnerianus alles in kuip hou op een paar experimenten na.

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Rob op 22 maart 2012 22:50

Musa half maart ok...

Wanneer doen jullie de ensetes eruit? Die zijn iets kwestbaarder, en met de 15daagse voorspellingen die +17/+5 aangeven heb ik de neiging om het meeste spul er al uit te gooien..

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Vorige
Volgende