Jaak zijn tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Jaak zijn tuin

Berichtdoor JmC4c op 15 aug 2013 20:49

Een tuin waar ik me onmiddellijk in Thuis voel :thumb_up:
Heel mooi, Jaak :!:
Veel plezier en geniet verder ;)

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 15 aug 2013 22:01

Het valt me op dat Jaak zijn planten elk jaar een pak voor lopen op die van mij.
Canna stuttgart bijvoorbeeld, zijn veel lager en wellicht dit jaar niet eens bloei. Hibiscus wel veel knoppen maar voorlopig geen bloemen enz.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor jaak op 15 aug 2013 22:54

bedankt mensen voor de leuke complimenten :thai:
Carlo wat jouw opmerking betreft zou dit wel te maken kunnen hebben met de zware grond die hier ligt,op 50 a 60 cm stoot ik hier op leem en daaronder kleigrond dus de meststoffen blijven denk ik heel lang in de bodem waar de planten op hun beurt van profiteren maar moet wel gezegd dat de planten dit jaar minder hoog zijn dan andere jaren op hetzelfde tijdstip wat dan waarschijnlijk te maken zal hebben met het lange koude en vochtige voorjaar maar voor de rest hoor je me absoluut niet klagen 8-) ik vind het steeds leuk als ik in de tuin vertoef en er passeren fietsers en dat zijn er hier nogal veel dat ze dan roepen naar elkaar ' kijk daar staan bananenbomen in de tuin ' :lol: zalig toch.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor koen op 16 aug 2013 13:22

Staat er allemaal goed bij ! :thumb_up:
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor jaak op 16 aug 2013 23:25

En dan nu zoals belooft een fotoreportage van de aanleg van mijn nieuwe vijver,eerst werd gedacht aan 10000 liter maar ik wou nog wat planten kunnen zetten dus is het uiteindelijk 7000 liter geworden plus plantenfilter,maar voor dit alles moest er toch eerst een putteken gegraven worden,het begin was beenhard,de volgende laag vrij normaal maar algauw zat ik op leem met daaronder klei dat kleddernat was
Afbeelding

bij de laatste spadesteken ontdek ik onder de grond nog een heuse waterput welke ik op later tijdstip eens ga onderzoeken
Afbeelding

Afbeelding

aan de zijkanten word een gleuf gegraven van ongeveer 10cm diep waar later de wanden komen in te staan
Afbeelding

ik heb halve dalstenen gebruikt om de gleuf waterpas te zetten zodat later de wanden ook waterpas staan
Afbeelding

Afbeelding

de wanden worden geplaatst en de hoeken verbonden met stevige hoekprofielen
Afbeelding

Afbeelding

na grondige controle of alles goed geplaatst is word de gegraven gleuf opgevuld met turbo beton zodat het een stevig geheel word
Afbeelding

uitstekende delen worden afgekit ter bescherming van de vijver rubber
Afbeelding

beschermdoek word geplaatst,eerst zijn de hoeken aan de beurt
Afbeelding

en daarna de rest van de vijver
Afbeelding

Afbeelding

en dan komt er een heel belangrijk gedeelte,het plaatsen van de vijver rubber en dat liefst zonder scheuren of gaten,dankzij de hulp van onze twee zonen is dit vlekkeloos verlopen waarvoor mijn dank
Afbeelding

nadat de hoeken mooi geplooid waren en de rubber mooi over de kanten getrokken was werd het tijd om het gletsjersubstraat over de bodem te verdelen
Afbeelding

Afbeelding

en dan kon eindelijk de kraan opengedraaid worden
Afbeelding

Afbeelding

de eerste 3000 liter zijn een feit,ik heb onmidelijk een klein fonteinpompje geplaatst om zo snel mogelijk het chloor uit het leidingwater te halen
Afbeelding

en zo ziet 7000 liter water er uit
Afbeelding

Afbeelding

toen was het de beurt aan de plantenfilter die hoger moest komen dan de vijver omdat ik met een waterval ging werken,de plantenfilter is op dezelfde manier gebouwd als de vijver maar aangezien die hoger komt te staan staat deze 25cm diep in de grond verstevigt met turbo beton en de hoeken verbonden met stevige hoek profielen
Afbeelding

in de plantenfilterruimte komt het water dat opgepompt word uit de vijver via de grijze buis tot aan de bodem om daarna terug te stijgen via het filtersubstaat dat in de netzakken te zien is,in de filter ligt onderaan gletsjerrock met daarboven gletsjersubstaat,uiteindelijk stroomt het water via de waterval terug in de vijver
Afbeelding

en dan werd het tijd voor proefdraaien dus nog een spannend moment en ja hoor alles werkt zoals het hoort en geen waterlekken te bespeuren,ik heb er dan nog gele lis in geplaatst
Afbeelding

plantenfilter in werking met waterval
Afbeelding

links en rechts van de plantenfilter zijn er open ruimtes die opgevuld zijn met grond waar tuinbeelden komen op te staan
Afbeelding

de vijver op zich is klaar,hij is gebouwd met sandwichpanelen waar koelcellen mee gebouwd worden,de afwerking is voor later,het water moet nog stabiel worden wat nog enkele weken kan duren en dan kunnen de vissen naar hun nieuwe verblijf plaats om daarna de oude vijver dicht te gooien.
en dan nu genieten maar
Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 19 aug 2013 02:21

:applaus: :applaus: :applaus:

Knap werk hoor!
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 19 aug 2013 07:41

Heel leuk om te lezen. Ziet er netjes uit!
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor majoker op 19 aug 2013 09:00

Fijn om te volgen ,toch een groot werk
veel plezier van je nieuwe hoek
joke
majoker

2 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 19 aug 2013 09:53

Mooi verslag! Dat zal flink graven zijn geweest.. :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor jaak op 25 aug 2013 13:38

bedankt voor de complimenten en sorry voor de late reactie maar ben pas terug van een verdiende (korte) vakantie.
net voor ik op reis vertrok zag het water groen was geworden wat volledig normaal is en bij thuiskomst zag ik dat het water nu glashelder is geworden dus zijn we op goede weg,deze week nog eens het water laten testen en bij groen licht worden de vissen naar hun nieuwe verblijfplaats verhuisd.

Groeten, Jaak

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video