LOL gasten, lees dit nu maar pas
@Sven, heel de tuin overkappen, die reactie heb ik nog al gekregen. Maar dat zou wat overdreven zijn hé en is ook niet betaalbaar man...
@Rico, inderdaad sommige palmen hebben geen dakjes. Dat zijn dan ook fortunei's. Reden, gewoon omdat ik geen dakjes en palen meer over heb.

De meest belangrijkste fortunei's heb ik wat bescherming gegeven zodat ik daar 100% zeker de kruin mooi overhoud. Diegene zonder dakjes kan ik nog een beetje verstoppen/camoufleren indien deze bladschade mochten krijgen
@Fordbully, Yep, de bedoeling is dat bijna alles wat ik heb uiteindelijk in de volle grond komt. Enkel onmogelijk spul blijft in pot natuurlijk. Hetgene dat nu nog in pot staat is enkel maar om eerst een goede wortelkluit te kweken zodat de plant sterk en gezond word vooralleer die de volle grond in gaat. Dit jaar gaat er weer veel in de volle grond.
@Rob, jij had toch al geboekt in het voorjaar hé ?
Tijd voor nog eens een update...
Eindelijk is die langdurige koude verdwenen pfff
Hier is het toch nog even heel koud geweest, moet het juiste cijfer nog nakijken maar -12, of iets lager zelfs, is het zeker een paar keer geweest !

Voor de rest viel het nog redelijk mee qua minima's maar ik maakte me vooral toch zorgen over de duurvorst. Het is heeeell lang koud geweest met vele ijsdagen na elkaar. Dat is even slecht of zelfs slechter dan zware vorst.
Vandaag dus eindelijk alles terug open gezet zodat het lekker kan luchten en na mijn rondje in de tuin ben ik vrijwel gerust dat ik weinig of geen schade zal hebben. Bij sommige is het nog afwachten maar enkele planten ken ik ondertussen al goed en daar ben ik al zeker van dat er geen schade zal komen...
Foto's zeggen meer dan woorden dus hier komen ze.
Van links naar rechts, Chamaerops humilis, Sabal riverside, Trachycarpus fortunei, alle drie niks van bijverwarming gekregen. Chamaerops & Sabal enkel een hokje en Trachy een hoes om het blad wat te beschermen.
Nog een Chamaerops en de Brahea armata die zijn zoveelste winter meemaakt in volle grond.
Toen merkte ik een luxe probleem op

De Basjoo was alweer beginnen groeien in de bescherming en heeft die aan stukken gescheurd. Daardoor kwam er een groot openstaand gat in de folie dus ik had schrik dat die daardoor toch nog schade zou hebbben maar niks is minder waar. Beschermde Basjoo's zien er nog tip top uit. Ook duidelijk onderaan te zien aan de scheutjes hun blad is nog piekfijn inorde !
Butia capitata of ordorata
(wat jezelf wil) voorlopig ook nog goed maarja, Butia laat pas in Mei zijn schade zien natuurlijk dus dit is nog afwachten...
Nog een Chamaerops die nergens last van heeft...
Phoenix heeft ook alweer geen krimp gegeven. Wat kijk ik uit om de veren terug los te kunnen maken
En dan het grote hok waar al het gevoelige spul in staat. Op het eerste zicht ziet alles er nog tip top uit. Heb er een goed gevoel over.
Parajubaea tor.var tor. blijft maar stralen, zijn eerste winter in volle grond. Komt goed, ben ik vrij gerust in als ik weet wat die vorige jaren al doorstaan heeft

Voila, dat was het weer voorlopig
Alles foto's klikbaar !