De tuin van Exotic Life

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Eduard op 30 nov 2011 13:20

Hoi Robbin staan er geweldig mooi bij, complimenten :thumb_up:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10332
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1003 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor francois eijkhout op 30 nov 2011 13:57

Gaaf Robbin volgend jaar gaat min phoenix en washintonia ook de grond in en dan een heel groot schietgebed :!:
Groeten en heel veel plezier van je mooie tuin Francois
Avatar gebruiker
francois eijkhout
 
Berichten: 1308
Geregistreerd: 09 jan 2010 15:31
Woonplaats: Oude Tonge Zuid Holland
84 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor pepeverstreken op 30 nov 2011 16:57

heel mooi 8-)

Grts

Pepe
pepeverstreken
 
Berichten: 1238
Geregistreerd: 22 nov 2010 17:04
Woonplaats: kontich
104 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor palmgek op 30 nov 2011 17:32

Bedankt voor je update Robbin :thumb_up: Het is al vaker gezegd geloof ik, maar moet toch ook eerlijk zeggen dat het op de foto een stuk minder indrukwekkend overkomt als wanneer je ze met eigen ogen ziet :shock:
Vraagje; Ben je niet bang voor een plotselinge omslag van de temperatuur en dat het een stressklus wordt? Komende dagen wordt weer volop nattigheid voorspeld. Met deze eventuele combinatie in het vooruitzicht, zou je dan alles nog op tijd opgebouwd kunnen hebben? Ik ben toch wel een dagje bezig geweest hier, kan me zo voorstellen dat jij iets meer werk hebt. Daarnaast moet het ook maar net uitkomen qua tijd, denk aan werk/weekend evt andere verplichtingen... Als het tegen zit heb je al gauw een paar dagen vertraging.
Om deze reden heb ik hier alles gedaan toen ik tijd had en de eerste paar graadjes nachtvorst voorspeld werden. Achteraf inderdaad overbodig geweest, maargoed echt kwaad kan het ook niet. Alles staat continu volledig open en het waait lekker door.

Groetjes, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3688
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
448 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Esther op 30 nov 2011 20:10

Gaaf zeg, dat zijn hele mooie exemplaren! :thumb_up:
Avatar gebruiker
Esther
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 18 jul 2010 11:03
Woonplaats: Zuid-Limburg
93 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Berry op 02 dec 2011 16:50

Super! :D Wat een mooie planten.
De foto's van vorig jaar waar alles in de sneeuw staat zien er ook prachtig uit! :D
Avatar gebruiker
Berry
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 04 okt 2011 12:42
Woonplaats: Heerlen
44 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotenhof op 03 dec 2011 15:43

Hoewel m'n eerste bericht op dit forum (ben alleen gast geweest...heb te weinig tijd met twee hele kleine kinderen om naast het werk ook nog lekker op internet te zitten...;-(, toch maar even een reactie:

Kijk, de Washingtonia is prachtig gegroeid zeg...(sta op andere fora onder andere naam). Prachtige stam, je hebt 'm mooi gesnoeid, dat kun je goed zien. Denk dat het ook goed is geweest dat je 'm tegen deze muur aan heb staan.

ik ben zelf ook erg enthousiast over de Washingtonia; vooral in volle grond maakt hij maar waaiers en waaiers...ongelooflijk. Alleen de winterperiode is nadeel, maar goed, dat geldt voor bijna alle palmen.

Houd je 'm 's winters op 0°C of gewoon een paar graden kouder?

René
Welkom op onze webshop Exotenhof
Avatar gebruiker
Exotenhof
Bedrijven
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 01 dec 2011 20:59
Woonplaats: Midden-Gelderland
2 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor djoeke op 03 dec 2011 16:10

Die washingtonia ziet er echt goed uit he heb je niet eens een foto van bij het aanplanten .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotic Life op 03 dec 2011 21:39

Allereerst bedankt voor de complimenten.

@ Richard.
Dat klopt. De foto's laten een vertekend beeld zien en dan dit keer in negatieve vorm, doordat de palmen in het echt altijd veel groter wordt ervaren. Zo gaan de laatste veren van de Phoenix richting de 4 meter hoogte, en dat zou je niet direct zeggen op de foto.

Nee ik ben hier verder niet bang voor. Het is denk ik een kwestie van ervaringen met de planten en het weer in de omgeving. Ben zelf begonnen in 2002 met wat aanschaf van exoten en in 2003 werden de eerste exoten geplant. In 2004 werd deze Washingtonia en Phoenix bijvoorbeeld geplant. Het scheelt ook dat ik redelijk kan kaartlezen waardoor ik niet afhankelijk ben van het weerbericht op tv of internet maar de kaarten actueel bekijk en beoordeel. Zo moet er nog heel wat gebeuren bijvoorbeeld wil het weer zo omslaan naar een situatie als die van afgelopen winter. Daarmee zeg ik niet dat het af en toe flink guur kan zijn of een nachtvorstje ziet. Dergelijk weer kan een palm van dit formaat, en de periode dat deze staat aangeplant echter prima hebben. Zowel de Washingtonia en Phoenix hebben hier ook een keer stijf onder de sneeuw gestaan, maar zolang de temperaturen goed blijven geeft dat niet per direct schade aan de palm. Zal die foto's nog eens opzoeken. Vergeet niet dat voor de koudere winters (Die voor mij ook ondanks de periode dat ik al bezig ben, nieuw voor mij waren) zelden lagere temperaturen als -3 in de tuin deed meten. Het laagste tot de afgelopen koudere winters was -6.1 in al die jaren exoten. De tijd voor de bescherming van deze Washingtonia is daarbij ook hooguit 2 a 3 uurtjes waardoor dat eventueel zelfs savonds te doen is. De Phoenix is een ander verhaal en kost een pak meer tijd. Mede door jouw reden betreft tijdgebrek de aankomende tijd wordt de laatste finishing touch aan de Phoenixbescherming aankomend weekend gedaan. De washingtonia blijft onbeschermd zolang er niet echte winterkou op het programma staat. In de winter van 2006/2007 bijvoorbeeld werd de bescherming pas half januari aangebracht en was half maart alweer verdwenen! Extreemste winter tot nu toe aangezien het basjoo blad zelfs voor grote delen intact bleef.

@ Rene
Standplaats voor dit exemplaar is ongetwijfeld eveneens een doorslaggevende factor voor succes. Dit is immers de zuidmuur. Temperaturen van 40 graden direct aan de zuidmuur is niet heel ongewoon, daarnaast wordt de muur zo warm op zonnige zomerdagen dat deze nog zeer lang warmte uitstraalt gedurende de zomernachten. Gecombineerd met het gunstig winterklimaat wat ik hier in de tuin heb met ongetwijfeld wat microklimaatinvloeden bepaald denk ik het totale plaatje. Zoals ik hierboven beschreef, voordat de 3 koudere winters kwamen zag ik zelden lager als -3 en was het laagste tot toen -6.1C. De afgelopen winters waren behoorlijk koud, met ook voor hier enkele flinke koude nachten (-10.0) als laagst in die 3 winters. Er zijn nog enkele nachten geweest met -7 a -8, maar ook nu kwam het merendeel niet beneden de -6. Wat in feite ten opzichtte van de winters ervoor nog altijd zeer koud te noemen was.

De palm heeft alle weersinvloeden ondertussen al eens over zich heen gehad van storm tot flinke vorst. De palm wordt drooggehouden en er wordt een lichtslang rondom de stam en groeipunt gewikkeld. Direct naast de lichtslang was het verschil wel 4C met de buitentemperatuur, 30 cm verder was dit verschil nog maar miniem te noemen. Met het oog op de geregistreerde temperaturen hier de afgelopen 3 winters heeft deze toch meermaals -5/-6 gezien. Dit heeft wel degelijk invloed gehad op de bladeren, aangezien die winterschade hadden. Echter gaat/ging het mij tijdens de afgelopen winters volledig om de speer aangezien de palm zo enorm snel groeit dat deze voordat de zomer begint het slechte blad al kan worden weggezaagd. In hoogzomer is een groeitempo van een blad per week/anderhalve week heel normaal de laatste paar jaar. Een veel dankbaardere palm heb ik na de Trachycarpus en Chamaerops hier in de tuin nog niet gehad. Mijn hoop gaat toch weer uit naar me "oude" vertrouwde winters, dat scheelt toch een hoop. :)

Bart

Hier istie in 2004. Net na aanplant en op en top kasplantje!

Afbeelding

In het winterbeschermingstopic staat overigens nog wat meer foto's op de eerste pagina waar de groei te zien is.

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=53&t=1295

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor s.janssen op 03 dec 2011 23:17

Erg mooi en dankbaar werk als je dit lukt om zo je planten over te houden.
Een tijd dat ik ooit ook hoop mee te maken!

Hoe ga je dat doen als de p.canariensis een stam gaat aanmaken?
Heb je hier ook nog foto's van ''eerste momenten'' in de volle grond?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten