Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 25 feb 2014 19:20

@Eduard, Thx, ja ik hou van palmbomen he, niet zo van palmplantjes :mrgreen: Nee, ik heb graag al wat boom in de tuin staan. Wil ze ook echt groot krijgen en meemaken, in ons klimaat groeien ze ook niet zo snel als in die warme landen he. ;)

@Jos, lol, ben niet van plan nog veel van deze joekels te kopen hoor, de tuin komt anders te vol. Ik heb nog heel veel staan in pot waarvan dit jaar weer veel in de grond gaat. Ik weet nu al bijna niet meer waar ik alles nog moet zetten. Wil het ook allemaal niet op elkaar proppen. Vind het belangrijk dat belangrijke palmen veel plaats hebben en vrij staan zodat je ze goed kunt zien.

@Rob, Thx ! Dat inwijden zie ik zeker zitten, je roept maar eens en dan zet ik de flesjes koud :thumb_up:

@al de rest,
Bedankt allemaal voor de leuke reacties ! :thai:

Ondertussen vandaag de voorbereidingen al getroffen voor de aanplant in volle grond.
Eerst de exacte plaats uitmeten, cirkel maken, en mooi gat graven...

Afbeelding

Afbeelding

De verkoper had me verteld dat deze Jubaea nog maar pas van vorig jaar in deze kuip was verpot. De wortels zijn onderaan wel al zichtbaar maar de kluit gaat dus nog niet compact genoeg zijn. Dus als ik deze uit de pot ga halen dan gaat de kluit uit elkaar vallen vrees ik en dat wil ik ten allen tijde vermijden. Normaal rol ik de pot/kuip steeds van de wortelkluit af met dergelijke grote palmen, maar in dit geval kan dat dus niet. Ook is deze wel heel zwaar en heb je geen hefboom (lange stam)zoals bij een Trachy waarmee je de palm eens in het gat gerold te hebben nog een beetje kunt manipuleren tot die goed staat. Dat ga ik hier dus ook niet kunnen doen en daarom heb ik nagedacht over een manier hoe ik deze palm makkelijk mooi op zijn plek kan krijgen en de wortelkluit onbeschadigd...
Volgend plan heb ik uitgedacht...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Denk dat het wel duidelijk is wat ik wil gaan doen. Juist, de zwaartekracht het meeste werk laten doen ;) Op deze manier kan ik de kuip mooi in het gat laten glijden. Eens die op de palen staat, bovenaan de schuif af, ga ik eerst de bodem al grotendeels rondom rond los slijpen. Eens die op zijn plaats staat, slijp ik deze volledig los en heb ik die er maar van onder te schuiven. De zijkanten van de kuip slijp ik dan verticaal door en dan kunnen die er ook makkelijk van af gehaald worden. Zo staat die dan op zijn plaats en eens de kuip er af is moet ik deze niet meer verplaatsen en blijft de wortelkluit mooi onaangeroerd. ;)

Ook heb ik de kuip terug even regenbestendig gemaakt want de palm stond bij de kweker open en bloot in weer en wind en dit al heel de winter lang. Wortelkluit is dus zeiknat. Dit heb ik gezien door te voelen en kijken in de gaten onderaan de pot. Zie laatste foto, close up van zo'n gat, zie je duidelijk hoe kletsnat die wel staat. Hoop niet op wortelrot, voordat die van de schuif af gaat ga ik eerst de kuip al open slijpen aan 1 kant zodat ik de kuip al eens voorzichtig kan open wringen en kijken naar de staat van de binnenkant...
Hij staat nu ook op een plek waar de zon aan kan als die schijnt, zo kan de kluit ook al wat beter drogen.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor ick op 26 feb 2014 14:19

WAUW! wat een mega-exempaar, Dimi!
supermooi! Ben alweer benieuwd naar je fotoreportage in de lente als je 'm geplant hebt!

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 26 feb 2014 19:36

Hi Dimi ,

Dikke proficiat met alles wat ik hier al op gezien heb bij uw indrukwekkende mooie super tuin :applaus: :applaus: :applaus:

Betrefd die palm in dat gat te krijgen ,zou ik meer de heling nog wat langer maken en met geen twee houten balkjes werken maar met een stuk betonplex plaat van 12 of 18 mm dik en een 50 a 60 cm breed en een 2 a 2.5 m lang , dus een soort glijbaan ,betonplex is sterk en heeft een glad oppervlak dat goed schuift .
De palm zou ik ook al bovengronds van pot doen , kan je even beter nazien hoe de wortels zijn ,de palm zou ik ook wat laten luchten voor de wortels , lijkt zeer nat gestaan te hebben ,zo krijgen ze ook wat extra zuurstof ertussen .

Veel sucses ,en bedankt van al die updates :applaus: het is echt genieten

Grts Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 26 feb 2014 21:06

Mooie Jubaea Dimitri! Ziet er fantastisch uit!
Ik deel je mening over de afmeting van de palm, des te groter de palm des te meer indruk dat hij maakt. En je komt ze ook een stuk minder tegen in tuinen. Moet je budget het natuurlijk wel toelaten, dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Je idee om de Jubaea zo in het plantgat te plaatsen is goed. Als je de pot van onder rondom inslijpt zou ik de hele zijwand van de kuip er al afhalen en hem op alleen de bodem naar beneden trekken.
Het idee van betonplex is ook goed alleen als je geen flink stuk betonplex hebt liggen is dit een erg dure oplossing. De houten balken kun je ook een stuk makkelijker weer onder de kluit vandaan trekken.

Heel veel succes!
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor hexina op 27 feb 2014 11:51

Nou dimi, wat een kanjer van een jubaea heb jij daar zeg. Echt een super aanwinst!!
Mijne komt ook van Barteljo. Alleen ik heb uiteraard niet een dusdanig groot exemplaar als jij. Mijn was wel ietswat geel geworden doordat hij tussen de de planten overwinterd heeft maar de huidige nieuwe speer lijkt al een stuk groener nu :thumb_up:
Ik had hem meteen verpoot in een grotere pot en goed bemest.

Nu hopen op een mooie steeds groener wordende jubaea :thai:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 feb 2014 17:26

@Etienne, Thx man voor de complimenten en tips :thai: Betonplex heb ik niet liggen en is niet echt nodig hoor. Die balkjes dat ik gebruik zijn geïmpregneerd & geschaafde Grenen balken, die zijn glad genoeg hoor. Zijn dezelfde balken die ik gebruikt heb om de Jubaea van de aanhanger te laten glijden, dus het glijwerk is al getest ;) De helling is al tussen de 2 en 2,5 meter, op foto toont alles kleiner, als ik deze langer zou maken word de helling minder stijl waardoor ik harder zal moeten duwen. We willen de zwaartekracht toch het meeste werk laten doen he :happy_thai: Bovenaan de glijbaan ga ik eerst 1 kant open slijpen en de bodem voor 3/4. Dan ga ik voorzichtig kijken hoe de kluit is, kan ik ook al zien of die uit elkaar zal vallen of niet enz... Afhankelijk van de staat van de kluit kan het zijn dat ik bovenaan de zijkanten er al af haal. Ik bekijk het op de moment zelf, als de kluit doorweekt is kan het zelfs zijn dat ik zo veel mogelijk modder verwijder en vervang door verse droge grond. Is allemaal nog af te wachten. Momenteel zit ik te wachten op droger weer voor de aanplant. Toch bedankt voor het meedenken hoor :thumb_up:

@Klaas-Jan, Rick & Esther, Bedankt voor de fijne woorden :thai: Esther, de jouwe in de lente wat magnesium geven, word die weer snel terug groen ;)

Gisteren weer wat verder gedaan in de tuin. Lang gezocht naar een goed plekje voor de nieuwe Trachy. Was niet makkelijk, velen zullen misschien denken 'plek zat' maar dat vind ik toch niet, het geheel moet kloppen + heb ik ook nog andere planten die al plekjes gereserveerd hebben :D Maar goed, heb nog een plekje gevonden, meteen een gat gegraven en de Trachy uitgeplant. 8-) Vermits die dicht bij de schutting staat heb ik hem een beetje schuin geplant, is een keer iets anders maar heel schuin is het nu ook weer niet hoor. Hier wat foto's...(klikbaar)

Afbeelding

Mooie gezonde wortelkluit...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog de Gunnera's manicata die in de volle grond staan van onder hun dekentje gehaald. Die zullen ook blij zijn dat ze terug wat licht en lucht krijgen. Hebben er ook al zin in :thumb_up:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 27 feb 2014 18:02

Dimi,

Als je bang hebt voor het uit elkaar vallen van de kluit kan je misschien best reeds de pot bovengronds lossnijden en deze telkens terug bij elkaar binden met een touw.
Eens hij op zijn plaats staat moet je dan enkel na het aan aarden de touwen lossnijden en de stukken pot naar boven trekken.
Deze uitspoelen lijkt me niet nodig daar je de grond toch nat moet maken bij de aanplant om hem goed te laten aansluiten.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 27 feb 2014 23:16

Dat is weer dik in orde :thumb_up:
Superblij dat je weer in de picture bent, want zoals altijd kan men alles in detail volgen en hebben we een uitgebreid verslag :D
Dimi, veel plezier met je tuin en geniet ervan met volle teugen :!:

Vrgr,
JM
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor hexina op 28 feb 2014 11:16

Ik vind het wel iets hebben dat doe trachy schuin staat.
Ziet er toppie uit dimi :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 28 feb 2014 17:28

Hoi Dimi schuin geplante trachy's kunnen hardstikke leuk zijn.
Afbeelding
Vandaag deze foto in de Efteling gemaakt.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video