@Jos, lol, ben niet van plan nog veel van deze joekels te kopen hoor, de tuin komt anders te vol. Ik heb nog heel veel staan in pot waarvan dit jaar weer veel in de grond gaat. Ik weet nu al bijna niet meer waar ik alles nog moet zetten. Wil het ook allemaal niet op elkaar proppen. Vind het belangrijk dat belangrijke palmen veel plaats hebben en vrij staan zodat je ze goed kunt zien.
@Rob, Thx ! Dat inwijden zie ik zeker zitten, je roept maar eens en dan zet ik de flesjes koud

@al de rest, Bedankt allemaal voor de leuke reacties !

Ondertussen vandaag de voorbereidingen al getroffen voor de aanplant in volle grond.
Eerst de exacte plaats uitmeten, cirkel maken, en mooi gat graven...

De verkoper had me verteld dat deze Jubaea nog maar pas van vorig jaar in deze kuip was verpot. De wortels zijn onderaan wel al zichtbaar maar de kluit gaat dus nog niet compact genoeg zijn. Dus als ik deze uit de pot ga halen dan gaat de kluit uit elkaar vallen vrees ik en dat wil ik ten allen tijde vermijden. Normaal rol ik de pot/kuip steeds van de wortelkluit af met dergelijke grote palmen, maar in dit geval kan dat dus niet. Ook is deze wel heel zwaar en heb je geen hefboom (lange stam)zoals bij een Trachy waarmee je de palm eens in het gat gerold te hebben nog een beetje kunt manipuleren tot die goed staat. Dat ga ik hier dus ook niet kunnen doen en daarom heb ik nagedacht over een manier hoe ik deze palm makkelijk mooi op zijn plek kan krijgen en de wortelkluit onbeschadigd...
Volgend plan heb ik uitgedacht...

Denk dat het wel duidelijk is wat ik wil gaan doen. Juist, de zwaartekracht het meeste werk laten doen

Ook heb ik de kuip terug even regenbestendig gemaakt want de palm stond bij de kweker open en bloot in weer en wind en dit al heel de winter lang. Wortelkluit is dus zeiknat. Dit heb ik gezien door te voelen en kijken in de gaten onderaan de pot. Zie laatste foto, close up van zo'n gat, zie je duidelijk hoe kletsnat die wel staat. Hoop niet op wortelrot, voordat die van de schuif af gaat ga ik eerst de kuip al open slijpen aan 1 kant zodat ik de kuip al eens voorzichtig kan open wringen en kijken naar de staat van de binnenkant...
Hij staat nu ook op een plek waar de zon aan kan als die schijnt, zo kan de kluit ook al wat beter drogen.