Het schiet al behoorlijk op bij je
Over composteren:
De een zei das rotzooi want er zit alleen maar bermgras en takken in. (ik denk dan dat is toch compost

)
In je compost komt alles terecht wat je wilt composteren. Dit kunnen zelfs licht houtige stengels zijn zolang je ze maar enigszins vooraf fijn maakt. Grove delen die in je compost overblijven zijn helemaal niet erg. Deze zullen langzaam verder afbreken ook nadat je je compost verspreid hebt over de grond.
De ander zegt weer goed spul altijd doen.
Niets is betere dan compost. Een goede compost hoop heeft een hoop bacterien, schimmels en macrofauna. Deze zorgen voor de omzetting. Deze breng je dus met het compost mee in de aarde en is dus alleen maar beter voor je bodem. Overigens zorgt compost voor een doorlopende afbraak van plantenmateriaal en zal er enige tijd doorlopend een beetje voedsel voor je planten vrij komen.
En ook dat er veel zaad in zit dat je zo in je tuin brengt.(ik denk dan dat is toch allemaal verbrand tijdens de composteren?)
Inderdaad een klein nadeel. Inderdaad zal een deel van het zaad meerotten maar blijft er ook kiemkrachtig. Betekent gewoon dat je moet blijven wieden (maar dat moest je toch al). Van gras zal je waarschijnlijk geen last hebben als je je compost inspit.
Het enige nadeel wat ik me kan indenken is als je ziek plantenmateriaal composteert dat deze ziekte (hangt er van af welke) je andere planten kan besmetten als je de compost uitstrooit. Bij canna's was dat o.a. een probleem?
Verder zijn er nog regeltjes die je moet volgen voor goed composteren.
- Geen te lage temperatuur -> Je compost zal slecht verteren of niet verteren.
- Te hoge temperatuur -> Optimaal was volgens mij rond de 50 graden als het veel hoger wordt sterft al je bodemleven af en krijg je "slechte" compost.
- Geen ziek plantenmateriaal -> Virussen en schimmels kunnen overblijven en je andere planten besmetten als je de compost gebruikt. (hangt puur af van de soort ziekte/schimmel.)
- Het liefst je composthoop "enten" met andere compost (of een flesje uit de winkel) -> hiermee breng je bodemleven in (mits de andere compost goed is natuurlijk) en versnel je het composteringsprocess. Dit is niet perse nodig als je op de open grond composteert maar in een compostbak is het wel handig.
Iedereen mag me overigens verbeteren als er iets ontbreekt of niet klopt
als je in composteren geïnteresseerd bent:
http://tuinfo.nl/site/index.php/actueel ... ost-maken/Overigens wel met een korreltje zout nemen. Ik zie bijvoorbeeld het probleem niet bij het composteren van "onkruid". Aangezien dat ook gewoon afbreekt.