Van steen naar exotische tuin.

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Van steen naar exotische tuin.

Berichtdoor cpo op 19 okt 2011 09:01

Kijk je bent in ieder geval goed op weg, je weet wat je wilt, ja goede opmerking van mij he? haha Ik ben namelijk zelf fan van vele tinten groen en hoe voller en drukker hoe beter, kortom een echte jungle, ik hou niet zo erg van bloemen. Ik ben benieuwd wat je keuze uiteindelijk gaat worden, heel veel succes!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor bas en yvonne op 23 okt 2011 10:51

Tuin is nu lekker winterklaar.

Gisteren mijn laatste steen afval weggebracht en compost gehaald ongeveer 0.5 M3.
Dit alles mooi verdeeld en met een riek omspit om zo alles mooi te mengen.

Nu waren de menigen over compost van een compostering nogal verdeeld.
De een zei das rotzooi want er zit alleen maar bermgras en takken in. (ik denk dan dat is toch compost :? )
De ander zegt weer goed spul altijd doen.
En ook dat er veel zaad in zit dat je zo in je tuin brengt.(ik denk dan dat is toch allemaal verbrand tijdens de composteren?)

Heb je hierover ook een mening of beter een feit laat gerust weten.
Bijkomend voordeel het kost niets :D :D :D .

Ben nu begonnen met de garage te isoleren maar daarover van de week meer.
Bijlagen
compost.jpg
compost.jpg (104.23 KiB) 4297 keer bekeken
compost1.jpg
compost1.jpg (99.01 KiB) 4297 keer bekeken
compost2.jpg
compost2.jpg (119.33 KiB) 4297 keer bekeken
compost3.jpg
compost3.jpg (98.57 KiB) 4297 keer bekeken
compost4.jpg
compost4.jpg (103.01 KiB) 4297 keer bekeken
Van een zeewater aquarium naar de wereld van de exotische planten.

Kijk ook eens naar mijn tuin verbouwing mischien heb je nog tips!
Klik op onderstaande link
viewtopic.php?f=49&t=5665
bas en yvonne

0 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 23 okt 2011 11:13

Het schiet al behoorlijk op bij je :thumb_up:

Over composteren:
De een zei das rotzooi want er zit alleen maar bermgras en takken in. (ik denk dan dat is toch compost :? )

In je compost komt alles terecht wat je wilt composteren. Dit kunnen zelfs licht houtige stengels zijn zolang je ze maar enigszins vooraf fijn maakt. Grove delen die in je compost overblijven zijn helemaal niet erg. Deze zullen langzaam verder afbreken ook nadat je je compost verspreid hebt over de grond.
De ander zegt weer goed spul altijd doen.

Niets is betere dan compost. Een goede compost hoop heeft een hoop bacterien, schimmels en macrofauna. Deze zorgen voor de omzetting. Deze breng je dus met het compost mee in de aarde en is dus alleen maar beter voor je bodem. Overigens zorgt compost voor een doorlopende afbraak van plantenmateriaal en zal er enige tijd doorlopend een beetje voedsel voor je planten vrij komen.
En ook dat er veel zaad in zit dat je zo in je tuin brengt.(ik denk dan dat is toch allemaal verbrand tijdens de composteren?)

Inderdaad een klein nadeel. Inderdaad zal een deel van het zaad meerotten maar blijft er ook kiemkrachtig. Betekent gewoon dat je moet blijven wieden (maar dat moest je toch al). Van gras zal je waarschijnlijk geen last hebben als je je compost inspit.

Het enige nadeel wat ik me kan indenken is als je ziek plantenmateriaal composteert dat deze ziekte (hangt er van af welke) je andere planten kan besmetten als je de compost uitstrooit. Bij canna's was dat o.a. een probleem?

Verder zijn er nog regeltjes die je moet volgen voor goed composteren.
- Geen te lage temperatuur -> Je compost zal slecht verteren of niet verteren.

- Te hoge temperatuur -> Optimaal was volgens mij rond de 50 graden als het veel hoger wordt sterft al je bodemleven af en krijg je "slechte" compost.

- Geen ziek plantenmateriaal -> Virussen en schimmels kunnen overblijven en je andere planten besmetten als je de compost gebruikt. (hangt puur af van de soort ziekte/schimmel.)

- Het liefst je composthoop "enten" met andere compost (of een flesje uit de winkel) -> hiermee breng je bodemleven in (mits de andere compost goed is natuurlijk) en versnel je het composteringsprocess. Dit is niet perse nodig als je op de open grond composteert maar in een compostbak is het wel handig.

Iedereen mag me overigens verbeteren als er iets ontbreekt of niet klopt ;)

als je in composteren geïnteresseerd bent: http://tuinfo.nl/site/index.php/actueel ... ost-maken/
Overigens wel met een korreltje zout nemen. Ik zie bijvoorbeeld het probleem niet bij het composteren van "onkruid". Aangezien dat ook gewoon afbreekt.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor bas en yvonne op 23 okt 2011 14:23

Kijk dat zijn de berichten.
Beankt voor de duidelijke uitleg en bevestigd denk ik dat compost in mijn tuin niet geheel onverstandig was.

Vandaag ben ik maar eens op pad gegaan om mijn eigen te verwennen resultaat:

1 musa basjoo
1 Gember hedichium densiflorum (assam orange)
1 canna musafolia
Bijlagen
musa basjoo.jpg
musa basjoo.jpg (83.44 KiB) 4271 keer bekeken
musa basjoo1.jpg
musa basjoo1.jpg (88.75 KiB) 4271 keer bekeken
musa basjoo2.jpg
musa basjoo2.jpg (63.49 KiB) 4271 keer bekeken

bas en yvonne

0 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 23 okt 2011 22:29

Voor je het weet is je ruimte in de tuin op joh :P jammer dat je ze niet gelijk in de grond kan zetten natuurlijk :fluiten:

Het is jammer dat je de kwaliteit van je compost niet kan checken maar dat zal vast wel goed zitten :P
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor cpo op 24 okt 2011 09:32

ik ben ook fan van compost, wij hebben zelf een composthoop en mengen regelmatig wat door de grond heen. Super die uitleg over compost trouwens!
En leuk je nieuwe aanwinsten, nog even wachten eer ze de grond in mogen...
:cry:
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 24 okt 2011 09:52

Proficiat, met je nieuwe aankopen. ;)
De plaats waar ik mijn bananen en canna's deze zomer had geplant, was vroeger mijn moestuin. Dus compost werd hier in overvloed gemengd, dit ook bij aanplant nog een extra dosis. En ze hebben flink gegroeid. Naargelang de soort aanplant op deze plaats zal dit zeker zijn resultaten opleveren.
@ Itrme, Geen toevoeging langs mijn kant ivm je uitleg over compost. ;) :thumb_up:

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor bas en yvonne op 24 okt 2011 21:38

Nu ik dit balletje heb opgegooit kom ik er wel achter dat veel mensen voorstander zijn van compost.

En inderdaad kan ik de kwaliteit niet achterhalen van mijn compost dus dat is wel jammer.
Nu ik toch jullie aandacht heb mijn volgende vraag,

Wat is het nu daadwerkelijk het verschil tussen onze universele potgrond en de exotische potgrond.
Ik hoef niet te weten wat de verschillen zijn tussen de samenstelling maar wat het verschil is in gebruik en hoe jullie planten er op reageren.

2 duidelijke verschillen zijn de prijs en het mooie plaatje op de zak :D :D :D .
Heb je hier ervaring mee of heb je het wel eens uitgeprobeerd laat het me dan even weten :thumb_up: .

Gr Bas

bas en yvonne

0 bedankjes

Berichtdoor hexina op 25 okt 2011 15:26

Ik weet uit ervaring dat potgrond veel sneller uitdroogd waardoor hij slecht water kan vasthouden. verder merk je dat na een seizoen de potgrond volledig is uitgeput. hier staat alles in exotengrond. Er zitten al voedingsstoffen voor 3 maanden doorheen. Daarna gebruik ik korrels (die hun meststoffen langzaam afgeven)
Hier doet alles het prima hierop.

Ik heb zelfs regenwormen in de potten zitten die ook weer meststoffen produceren en zorgen dat er ook lucht aan de wortels komt.

Ik gebruik het overigens voor pot en kuipplanten......
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor cpo op 25 okt 2011 15:38

Onze tuin was eigenlijk alleen maar compost, maar ook flink verzakt er is 50 kuub grond bijgekomen, niet van goede kwaliteit. Bladafval, nieuwe grond en oude grond hebben we flink (met een graafmachine) door elkaar gemengt en nu is de grond prima. Er zijn ook heel wat zakken gedroogde koemest doorheen gegaan. Kippen en eendenpoep hebben we volop en dat gaat ook altijd bij de planten en door de grond heen. Onze grond is nu goed luchtig, vorig jaar bleven er nog plassen staan, nu loopt het water mooi weg, planten groeien goed dus ik ga ervanuit dat de grond dan ook goed is. Het is hier nu 1 groot afgevallen bladfestijn! :D
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video