De tuin van Exotic Life

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor palmgek op 09 feb 2012 00:46

:o :shock: Bedoel je hiermee dat je vreest voor jouw Washingtonia en Phoenix, Robbin???
Dat meen je toch niet he..... :( Ik hoop dat ik je verkeerd interpeteer, het zou echt eeuwig zonde zijn als deze beauties het niet zouden redden.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3690
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
448 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotic Life op 13 feb 2012 16:14

De Washingtonia gaat het wel redden, die bescherming is zo optimaal waardoor het snachts met gemak boven 0 bleef. Het voordeel van deze vorstperiode was dat deze zonnig was en in Februari. De al iets krachtigere februarizon zorgde toch vaak voor zo'n +5/+7C in de bescherming zonder enige vorm van verwarming wanneer de buitentemperatuur nog rondom de -3/-5 schommelde.

Ik vrees eerder voor de rest, zoals Trachycarpus. Ben benieuwd hoe ze hieruit komen ondanks ik bij lange na niet de absolute minimumtemperaturen heb gemeten. 2 weken lang negatieve temperaturen kan eveneens niet goed zijn. Zeker onbeschermd blad wat langer in de schaduw hing begint immers al bruin te kleuren nu. De bescherming van de Phoenix is veel groter en dus veel moeilijker warmer te houden, en heb ik ook de duidelijke donkergroene kleur meermaals kunnen waarnemen.

We zullen zien..
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor palmgek op 13 feb 2012 19:59

Ik hoop dat de schade mee zal vallen! in ieder geval heel positief om te horen dat je Washingtonia het goed maakt :thumb_up:
Gek eigenlijk he.... dat je je nu meer zorgen maakt om de Trachy's... Uiteindelijk zijn deze toch degene die de meeste kou kunnen verdragen :o Is het nog een geluk dat het droge vorst is geweest. Kan me nog goed herinneren dat mijn (reeds overleden) exemplaar in de winter van 2009/2010 ook steeds meer aftakelde. Donkergroen blad dat zich dichtvouwde en later ook scheurtjes kreeg. Alleen was de winter toen veel langer en bestond uit meerdere koude periodes die tussendoor ook werden afgewisseld met dooi. Erg zenuwslopend tijd en nogal deprimerend als ik er nog aan terug denk ;)
Ik denk dat deTrachy's met deze mini winter van 2 weken een grotere overlevingskans hebben als toen. Succes!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3690
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
448 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Rob op 13 feb 2012 21:29

Ik heb vandaag de waggies en trachys (geen bescherming gehad) even geinspecteerd en je zorg is redelijk gegrond Robin. Het is niet allemaal fraai wat ik zag. vooral de waggies hebben het zwaar gehad, evenals de Kumaons in pot. Die in volle grond lijken beter af te zijn geweest
Ik hoop dat ze het redden bij je. Morgen avond gaat hier bij de canaries, sabal, butia en chamaerops de bescherming eraf, en dan hebben we weer iets om over na te denken.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11298
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1118 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotic Life op 14 feb 2012 11:41

palmgek schreef:Ik hoop dat de schade mee zal vallen! in ieder geval heel positief om te horen dat je Washingtonia het goed maakt :thumb_up:
Gek eigenlijk he.... dat je je nu meer zorgen maakt om de Trachy's... Uiteindelijk zijn deze toch degene die de meeste kou kunnen verdragen :o Is het nog een geluk dat het droge vorst is geweest. Kan me nog goed herinneren dat mijn (reeds overleden) exemplaar in de winter van 2009/2010 ook steeds meer aftakelde. Donkergroen blad dat zich dichtvouwde en later ook scheurtjes kreeg. Alleen was de winter toen veel langer en bestond uit meerdere koude periodes die tussendoor ook werden afgewisseld met dooi. Erg zenuwslopend tijd en nogal deprimerend als ik er nog aan terug denk ;)
Ik denk dat deTrachy's met deze mini winter van 2 weken een grotere overlevingskans hebben als toen. Succes!


Klopt klinkt heel raar toen ik dat van de week tegen mezelf zei maar anderzijds ook simpel te verklaren. Van te voren weet je dat je de Washingtonia bij kan verwarmen en dus zelf kan regelen hoe warm of juist koud het wordt. Al had ik bij een -20 toch ook echt een probleem gehad met bijverwarming. Daarbij zijn de Trachycarppussen met teveel en te groot om die bij te verwarmen als dat echt noodzakelijk had geweest. Ten eerste had ik dan waarschijnlijk echt gek geworden, ten tweede kunnen dat de stoppen hier echt niet aan. De Trachycarpussen moeten zichzelf dus redden en voor een kleine periode kan een Trachycarpus echt wel negatieve temperaturen aan, maar 2 weken wordt ook voor een Trachycarpus simpelweg kritiek.

Ik heb dus liever zo'n winter als jij beschrijft met regelmatig boven 0, dat kunnen Trachycarpussen makkelijker hebben dan continu onder 0. Uiteraard zijn daar uitzonderingen bij zoals jouw exemplaar maar een goed aangeslagen exemplaar en zeker de palmen die hier zijn opgegroeid kunnen dergelijke winter normaal gesproken goed verteren. Ondanks je het misschien niet zou zeggen, is de tuin behoorlijk winderig. Indirect heb ik daar in dergelijke winters wel profijt van aangezien de kronen snel worden droog geblazen. Tot op heden heb ik nog nooit speerrot bij 1 van mijn Trachycarpussen kunnen waarnemen.

Het bizarste aan het hele verhaal is nog de voorgeschiedenis. Ik had namelijk tot de record koude kwam slechts 2 (!) nachten vorst gehad en niet lager als -1.5C
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotic Life op 14 feb 2012 11:46

Rob schreef:Ik heb vandaag de waggies en trachys (geen bescherming gehad) even geinspecteerd en je zorg is redelijk gegrond Robin. Het is niet allemaal fraai wat ik zag. vooral de waggies hebben het zwaar gehad, evenals de Kumaons in pot. Die in volle grond lijken beter af te zijn geweest
Ik hoop dat ze het redden bij je. Morgen avond gaat hier bij de canaries, sabal, butia en chamaerops de bescherming eraf, en dan hebben we weer iets om over na te denken.


Op dit moment zien ze er redelijk uit, maar er is duidelijke bladschade te zien wat zich nog wel wat zal gaan uitbreiden naarmate temperaturen stijgen. Na de koudste nacht hier besloot ik de kronen bij elkaar te binden en vliesdoek/bubbeltjesfolie er rondom heen te wikkelen. De situatie was heel anders dan de vorige koudere winters, de bovenluchten waren vele malen kouder en doordat het transport kou bedroeg hebben microklimaten ook geen effect meer. Had er niet aan moeten denken wat voor temperaturen er waren gemeten bij de laagste bovenluchttemperaturen en windstil...

Had zoiets waarom zou het hier niet -17 kunnen worden onder deze condities als dat ook aan de noordhollandse kust kan? Ik heb dus het zekere voor het onzekere genomen en neem eventuele bladschade door direct op het blad beschermen voor lief. Ik weet hier vlakbij nog 2 flinke exemplaren te staan met toch al gauw een meter of 2-3 stam en die zagen er ook niet zo fantastisch uit. Die stonden eveneens onbeschermd.

Het voorjaar zal alles gaan uitwijzen...
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotic Life op 17 aug 2012 23:33

Toevallig nog mensen van Belgische afkomst afgelopen weekend in West Brabant geweest? Leuk die onverwachte bezoekers die door de palmbladeren spontaan stoppen voor een korte wandeling. :)
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Rob op 18 aug 2012 13:30

Niet onlangs nog in Steenbergen geweest Robin, maar ik begrijp dat het dus is goedgekomen... :thumb_up:
Hier zijn ook de twee canariensisen de winter door, eentje met heel veel schade maar ze leven beide nog.
De enige echte schadegevallen lijken de 2 waggies die we in het voorjaar aangeplant hebben en een jouw wel bekende herkost hebben ;)
Speerrot in beide, ze groeien tergend langzaam terug lijkt het met een klein groen speertje zichtbaar in de stam. Aankomende winter beschermen dus.
Ook dit genereert veel bekijks. Kan ook zijn dat ze naar mijn forse Jubea kijken :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11298
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1118 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotic Life op 19 aug 2012 20:32

Rob,

Zonde, maar het is inderdaad de laatste winters gebleken dat bij geen bescherming pas aangeplantte palmen het een stuk lastiger hebben. Laten we hopen dat de boel eens een keer normaal gaat doen en ik me oude vertrouwde temperaturen weer terug gaat zien!

De Phoenix canariensis en Washingtonia robusta zijn er uiteindelijk prima doorheen gekomen. De Phoenix sputterde in het begin nog wat tegen, donkere vlekken wilden niet wegtrekken. Het tegensputteren heeft vast en zeker te maken gehad met het relatief koele voorjaar, en vooral het tekort aan zonlicht. Echter na het tegensputteren lijkt er verlopig geen houden meer aan.

Andere palmen zoals Trachycarpus fortunei en Trachycarpus wagnerianus voor het eerst sinds aanplant (sommige 2003) bladeren moeten verwijderen door vorstschade. Ook de Chamaerops humilis, heb ik goed moeten uitdunnen. Echter heeft zowel de humilis, cerifera als vulcano de winter verder goed overleeft. De grote olijf heeft ondertussen ook weer hergroei van 10-30 cm. Schade bleef dus beperkt tot wat vergeten zaailingen, toscaanse jasmijnen en een passiflora.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: De tuin van Exotic Life

Berichtdoor Exotic Life op 21 aug 2012 10:22

Er gaan diverse foto's rond op diverse facebook pagina's, maar voor de geintresseerde op het forum zonder facebook. Hier 2 recente foto's van de Phoenix canariensis waar hij kleiner oogt op de foto dan het in werkelijkheid, zoals altijd eigenlijk. Afmetingen zijn een kleine 6 meter in de breedte, hoogte rondom de 4 meter. Bij opbinden is de hoogte uiteraard hoger. Het vierkant waar de plant in staat heeft ongeveer een 100x100 cm. Weinig ruimte meer aan de zijkanten over waardoor er een goed beeld geschetst kan worden hoe fors de stam ondertussen is geworden.

Afbeelding

Afbeelding
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten

cron