Van steen naar exotische tuin.

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Van steen naar exotische tuin.

Berichtdoor bas en yvonne op 25 okt 2011 19:11

Bedankt Hexina en Corrine,

Okke nu gaat mijn gedachte weer een andere kant op :roll: .
Je moet dus zorgen voor goede bemesting in de vorm van compost, potgrond, kunstmest en eventueel humus dat is duidelijk.
Maar een goed bodemleven en grondstructuur zijn zeker zo belangrijk.
Wat jullie al aangeven regenwormen zijn bijvoorbeeld net zo belangrijk voor onze planten als de voedingstoffen zelf. :shock: .
Dan ga ik in het voorjaar een gezonde tuin opzoeken en daar een lading zand uithalen om mijn tuin weer mee te enten denk ik dan.
Eigenlijk hetzelfde wat ik bij mijn aquarium ook deed (de bosgrond methode).

Conclusie: in sommige gevallen is dus goedkoop duurkoop omdat goedkope mest snel is uitgewerkt.
En natuurlijk een goed bodem leven zoals Corrine al ondervind.

groetjes Bas
Van een zeewater aquarium naar de wereld van de exotische planten.

Kijk ook eens naar mijn tuin verbouwing mischien heb je nog tips!
Klik op onderstaande link
viewtopic.php?f=49&t=5665
bas en yvonne

0 bedankjes

Berichtdoor plasta op 25 okt 2011 19:29

Hier heb ik geen plaats om zelf compost te maken, maar ik gooi altijd alle groen in grove stukken direct terug de tuin in. Mijn tuin is dus nooit 'schoon', maar de bodem wordt met de jaren wel steeds beter. Het wemelt er van de wormen. Zelden of nooit de groene container aan de straat :mrgreen:
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 25 okt 2011 23:44

Okke nu gaat mijn gedachte weer een andere kant op :roll: .
Je moet dus zorgen voor goede bemesting in de vorm van compost, potgrond, kunstmest en eventueel humus dat is duidelijk.
Maar een goed bodemleven en grondstructuur zijn zeker zo belangrijk.
Wat jullie al aangeven regenwormen zijn bijvoorbeeld net zo belangrijk voor onze planten als de voedingstoffen zelf. :shock: .
Dan ga ik in het voorjaar een gezonde tuin opzoeken en daar een lading zand uithalen om mijn tuin weer mee te enten denk ik dan.
Eigenlijk hetzelfde wat ik bij mijn aquarium ook deed (de bosgrond methode).

Humus is de benaming voor het verteerde plantaardige deel ;) kortom, compost dat helemaal verteerd is, is humus. (je kan hierin geen plantendelen meer herkennen). Het onverteerde of deels verteerde deel is strooisel. (denk aan de opbouw van bijvoorbeeld bosgrond)

Gewone potgrond bestaat vaak uit een mengsel van compost en turf en eventueel nog toegevoegde voeding of zand (zand vaak bij zaaigrond)

Om het allemaal tegelijk te willen gebruiken lijkt mij een beetje overkill ;) zal er natuurlijk van afhangen welke planten je er in gaat zetten en wat deze verbruiken maar goed.

Ik geef toe, ik moest me even inlezen wat je met de bosgrond methode bedoelde. Voor zover ik weet hoef je iets dergelijks niet toe te passen ;) een goede laag compost volstaat lijkt me.

Wormen om de grond om te woelen, luchtig te houden en te helpen bij het verteringsprocess zijn ook nooit weg. Maar als je grond in orde is hoef je deze uiteraard niet zelf toe te voegen. Die zitten er gewoon als ze zich er thuis voelen. Mocht je extra wormen toe willen voegen, gewoon even met een hooivork een vochtig graslandje op en je trilt ze zo naar boven ;)

En again, iedereen mag me verbeteren ^^

Ps. (en :off_topic: ) Je hoort dit misschien niet zo vaak, maar te veel voeding kan ook funest zijn voor een plant. Bepaalde elementen in de boedem willen elkaar nog wel eens tegenwerken bij de opname waardoor de plant gebreksverschijnselen kan vertonen. Ook te veel stikstof kan schadelijk voor de plant zijn. Dit zorgt namelijk voor een snelle groei waardoor celwanden minder stevig worden en schimmels en bacterien makkelijker schade toe kunnen brengen.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor hexina op 26 okt 2011 12:05

Ik denk dat raymond zijn methode de beste is.
Eens kijken hoe of wat maar in de toekomst een hakselaar aanschaffen en het fijngesnipperde tuinafval terug de tuin in gooien lijkt mij idd wel het meest natuurlijke proces voor je planten.
En idd dan hoef je zelden de groencontainer aan de straat te zetten.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 26 okt 2011 12:55

Ik denk dat je dit vooral niet moet vergeten:

Denkt u er wel aan dat compost géén potgrond of meststof is, het is echter uitstekend te gebruiken als verbeteraar van uw tuingrond.

We hebben het dan over het GFT-compost.
Ik zou het ook goed controleren of er geen scherpe/harde dingetjes in zitten die er niet in thuis horen, vooral omdat je er ook gazon op wilt zaaien.
Ik zou het zo doen: Compost verspreiden en daar een laagje verteerde paardenmest over en dan weer eens lekker omspitten. Dan is de oorspronkelijke grond met GFT compost en paardenmest lekker gemengd.
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor bas en yvonne op 26 okt 2011 18:11

Klinkt goed dat ga ik zeker overwegen.
Ik laat de grond tot het voorjaar wel met rust om hem lekker luchtig te laten en dat de bacterien er in gaan nestelen.

Thanks voor de tip :thumb_up:

Gr Bas

bas en yvonne

0 bedankjes

Berichtdoor cpo op 26 okt 2011 19:08

Was toch ook zo dat al het blad en groenafval wat verteerd wordt extra stikstof vraagt of kwam het nou vrij?? Weet het niet meer precies, maar inderdaad geeft al dat groenafval niet echt een goede voeding vrij, op den duur wel maar het duurt enorm lang. Wij hakselen wel het snoeiafval en strooien dat in de tuin op de grond, maar dan vooral omdat katten er dan niet poepen en tegen het onkruid. Verder moet de natuur zijn werk doen en mest ik af en toe bij met koemestkorrel, that's it. En hier zitten enorm grote en heel veel regenwormen, moet ook wel met al dat bladafval wat we hebben.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor bas en yvonne op 26 okt 2011 21:55

Ik weet wel dat als je bijvoorbeeld klaver zaait in je tuin deze heel stikstofrijk worden doordat ze stikstof uit de lucht halen en deze opslaan in de plant en als je deze dan omspit je er extra stikstof mee in je grond krijgt.
Het wordt bij ons gedaan door de boeren die niet mogen bemsten in een natuurgebied bijvoorbeeld. Ze zaaien dan een klaver mix als groenbemester.
Ik denk niet dat wij dat resultaat kunnen bereiken omdat wij nu eenmaal veel plantjes willen (en weinig klaver b.v.).

Ja ja da wit da boerke hier wel hoor :lol: :lol: :lol:
Bijlagen
onkruid%20klaver.jpg
onkruid%20klaver.jpg (112.35 KiB) 3794 keer bekeken

bas en yvonne

0 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 26 okt 2011 22:33

Klopt. Klaver behoort tot de vlinderbloemigen (Nee geen vlinderstruik :P ). Deze hebben de eigenschap dat ze in samenwerking met bacteriën in de wortels stikstof uit de lucht vast kunnen leggen en zodoende vaak op zeer arme gronden kunnen staan.

Onnodig te zeggen dat als je de plant de grond in spit dat hij afsterft en het plantenmateriaal verteerd wordt en zo als voeding beschikbaar komt voor andere planten. Vroeger werden lupines hier veel voor gebruikt.

@ CPO bij de verotting/compostering van planten komt stikstof vrij. De snelheid waarmee dit gebeurt hang puur af van de kwaliteit van de bodem en het soort strooisel/plantenresten.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor cpo op 27 okt 2011 09:46

ah zie je stikstof komt dan vrij bij compostering, ach ja af en toe duizelt het me hoor. Hmmm ben geen fan van klaver in het gras, ik pulk het er dan ook tussenuit, omdat klaver zo vreselijk woekert, dus weg met die rommel, gras willen we. Maar goed wij zitten dan ook op ons gemak regelmatig in het grasveld, paardewortels, klaver en ander groen gespuis tussen ons grasveldje te pulken..... :?
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video