Okke nu gaat mijn gedachte weer een andere kant op

.
Je moet dus zorgen voor goede bemesting in de vorm van compost, potgrond, kunstmest en eventueel humus dat is duidelijk.
Maar een goed bodemleven en grondstructuur zijn zeker zo belangrijk.
Wat jullie al aangeven regenwormen zijn bijvoorbeeld net zo belangrijk voor onze planten als de voedingstoffen zelf.

.
Dan ga ik in het voorjaar een gezonde tuin opzoeken en daar een lading zand uithalen om mijn tuin weer mee te enten denk ik dan.
Eigenlijk hetzelfde wat ik bij mijn aquarium ook deed (de bosgrond methode).
Humus is de benaming voor het verteerde plantaardige deel

kortom, compost dat helemaal verteerd is, is humus. (je kan hierin geen plantendelen meer herkennen). Het onverteerde of deels verteerde deel is strooisel. (denk aan de opbouw van bijvoorbeeld bosgrond)
Gewone
potgrond bestaat vaak uit een mengsel van compost en turf en eventueel nog toegevoegde voeding of zand (zand vaak bij zaaigrond)
Om het allemaal tegelijk te willen gebruiken lijkt mij een beetje overkill

zal er natuurlijk van afhangen welke planten je er in gaat zetten en wat deze verbruiken maar goed.
Ik geef toe, ik moest me even inlezen wat je met de bosgrond methode bedoelde. Voor zover ik weet hoef je iets dergelijks niet toe te passen

een goede laag compost volstaat lijkt me.
Wormen om de grond om te woelen, luchtig te houden en te helpen bij het verteringsprocess zijn ook nooit weg. Maar als je grond in orde is hoef je deze uiteraard niet zelf toe te voegen. Die zitten er gewoon als ze zich er thuis voelen. Mocht je extra wormen toe willen voegen, gewoon even met een hooivork een vochtig graslandje op en je trilt ze zo naar boven

En again, iedereen mag me verbeteren ^^
Ps. (en

) Je hoort dit misschien niet zo vaak, maar te veel voeding kan ook funest zijn voor een plant. Bepaalde elementen in de boedem willen elkaar nog wel eens tegenwerken bij de opname waardoor de plant gebreksverschijnselen kan vertonen. Ook te veel stikstof kan schadelijk voor de plant zijn. Dit zorgt namelijk voor een snelle groei waardoor celwanden minder stevig worden en schimmels en bacterien makkelijker schade toe kunnen brengen.