Waterboyke schreef:Thx Robbin voor de info omtrent de bloei bij jou Phoenix. Drie maal bloei dit jaar is wel heel knap

Ik ben heel benieuwd of ik volgend jaar bij mij ook al bloei mag verwachten, voorlopig nog steeds niks te zien maar het lijkt erop dat het elk moment kan gebeuren. Dus ergens verwacht ik het wel volgend jaar, ik laat het zeker weten. Ook de info over de Parajubaea is fijn om te horen dank je

Het is echt een pareltje aan het worden en de stam is dit jaar verdubbelt in dikte en hoogte. Gaat nu ze'n derde winter in volle grond tegemoet. Ga je de jouwe niet uitplanten in volle grond bij je eigen stekje, krijg je achteraf geen spijt dat die bij je ouders staat en niet bij jouw...
Gisteren ontdekte ik opnieuw een set nieuwe bloemen, die hoogstwaarschijnlijk in het vroege voorjaar van 2015 zullen gaan bloeien. Ben benieuwd of dit de opmars is naar 3 maal bloei per jaar of gewoon een resultaat van het veel te warme weer (ten opzichte van gemiddelden), wat eigenlijk al duurt sinds vorig jaar zomer. De Phoenix lijkt me overigens vrouwelijk en niet mannelijk.
Na exemplaren in Tasmanië gezien te hebben en tevens naar alle waarschijnlijkheid één van de grotere in Australië in een privétuin in Melbourne, ben ik er toch weer enthousiast over geraakt. Het beschermen is echter nog een factor wat me tegen kan houden aangezien ik eigenlijk had besloten om voor meer wintervast spul te gaan met het oog op de toekomst. De kans is echter zeer aannemelijk dat ik terugkeer naar mijn geliefde Rotterdam indien ik in Nederland blijf. Dan is het nog maar de vraag of ik wel de ruimte heb waardoor de tuin van mijn ouders op dit moment de beste plek lijkt.