Schitterende planten hoor! Ik sta ook echt te kijken van die olijf, dat daar zo'n doorgaande groei in zit! Ik zou verwachten dat ze meer de breedte in willen, wellicht jouw goede zorgen voor dit exemplaar. Je linearis is ook echt schitterend! Ik zou willen dat ik nog een mooi plekje in de zon over had, dan wist ik het wel!
Thanks Dennis...ik doe eigenlijk helemaal niets met de olijf..alleen af en toe aanspannen aan de paal erachter omdat hij de rand van de houten bak sloopt bij windvlagen. Hij zit ook echt ramvol met blad dus tis een echte windvanger daar. Ik ga de betreffende bak btw ombouwen tot een stenenbak..brengt wel wat uitdagingen met zich mee.
Nog een paar fotootjes voor het archief: Voorgrond links de P.Theophrasti "Crete" (vorige winter speerrot gehad) en rechts de P.canariensis x Reclinata.
Een van mn oudste palmen. Ergens in 2007 zaden van Fortuneis in de grond gestopt..dit is de enige die ooit boven kwam. Heeft super lang geduurd voordat hij überhaupt stam aanraakte maar laatste jaar een stamgroei van +30cm.
Onder de Fortunei, eigen kweek Waggy x ? (Waarschijnlijk Fortunei):
Broertjes/zusjes maar stonden meer beschut:
Als laatste mijn andere Fortunei..ooit als zaadje in de achtertuin gepland en uitgekomen en als zaailing verpland naar de voortuin. Ook deze heeft rond de 30cm staam aangemaakt laatste seizoen:
Het is mooie verzameling Mate (met dank vermoedelijk aan het microklimaat in de nabijheid van Schiphol . Ik bespeur ook een Acacia dealbata die binnenkort wel zal gaan bloeien. Ik heb mijn mimosa 's (dealbata en bailyeana) in de kas gezet. Bij helder windstil weer kan de temperatuur hier hard onderuit gaan. Het zou jammer zijn om de bloei te laten passeren. Snoei jij de plant ook na de bloei? Ze groeien zo hard dat ze zonder rigoureuze snoei onhoudbaar worden als kuipplant. Trachycarpus takil tenslotte heb ik ook staan een 'Kalamuni' de meest trage groeivorm. Hopelijk valt de verwachte vorst de komende nachten mee zodat Chamaedorea radicalis de eerste winter in de tuin overleeft?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Ik zit aan de andere kant van Hoofddorp met de duinen en dus de zee op korte afstand. Maar denk dat het microklimaat in mn tuin nog meer zit in het feit dat deze vrij ingesloten is. Dit scheelt enorm. De gevoeliger planten waaronder ook de mimosa staan tegen het huis aan en dus tegen een zuid(oost) kant..ook dit scheelt weet t.o.v. de rest vd tuin. Misschien dat ik er wel een hoes overheen gooi..just in case maar ik wil hem uiteindelijk wel in de volle grond uitplanten dus vertroetelen wil ik hem ook niet teveel.