door rijo op 21 feb 2013 20:08
Aan Koen,
Inderdaad , ze zien er nogal Bonsaiachtig uit , maar ze krijgen geen Bonsai verzorging . Om de 4 jaar vervang ik de potgrond ( gewone ) en knip de wortels effen bij , een 4-tal cm . In de natuur wordt de diameter van deze planten 1 m. en meer ! De diameter van bv. de Dioscorea elephantipes op de foto is nu 22 cm.! Stel U voor zo een plant van 1 m. diam., gewoon prachtig ! Hij wordt ook "schildpadplant" genoemd ....De info van deze planten , op internet , is zeer interessant !
mvg......rijo.
Aan Arno,
Nogal trage groeiers ! Ik noem ze zelf "Generatieplanten" , omdat al deze planten meer dan 100 jaar oud kunnen worden ! Als persoonlijke anecdote : Ik heb enkele van deze planten gezaaid in de maand dat mijn kleinkinderen geboren zijn (dus 3 verschillende data .).Ze zijn natuurlijk heel blij dat ik dat gedaan heb . Verzorging voor de toekomst is verzekerdt . Een heel mooi exemplaar is de "Rechsteinera leucotricha" , groot grijsfluwelen blad met zalmkleurige bloemen . Dertig jaar geleden ben ik met deze exoten begonnen omdat ik caudexen fantastische planten vond .Maar helaas was er toendertijd practisch geen info voor de verzorging ervan !
mvg.....rijo