StefanH's tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

StefanH's tuin

Berichtdoor StefanH op 23 jun 2013 22:37

Na de vele topics en dito tuinen te hebben doorgebladerd wordt het ook eens tijd een topic over onze tuin te openen. Het is nog niet echt exotisch maar er is een begin gemaakt met diverse Fatsia's, Hosta's, Rododendrons & Azalea's, Acers en palmen. Het zullen vooral schaduwminnende planten betreffen omdat een groot gedeelte van de tuin op het noordwesten ligt. In dit topic zal ik proberen regelmatig foto's te plaatsen.

Afbeelding
Phoenix canariensis (exemplaar in pot, mocht deze groter worden dan wordt volle grond overwogen)

Afbeelding
Washingtonia robusta (vier kleine exemplaren in pot, durf ze nog niet te splitsen)

Afbeelding
Rhapidophyllum hystrix, Heuchera 'caramel', Brunnera 'Jack Frost' en Collocasia 'Pink China'

Afbeelding
Epimedium youngianium

Afbeelding
Hosta's, Fatsia japonica & 'Tuinorchideeën'

Afbeelding
Fatsia japonica 'Anneliese'

Afbeelding
Afbeelding
Lupinus polyphyllus

Afbeelding
Overzichtje rondom vijver
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Re: StefanH's tuin

Berichtdoor Eduard op 23 jun 2013 22:49

Hoi, aardige collectie die je al hebt, in een tuin waar veel schaduw is kunnen varens en boomvarens ook mooi groeien.
De washingtonia zou ik nu spitsen hoe langer je wacht hoe groter de schade! En gaan deze beter als ze apart in een pot staan.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor erna op 24 jun 2013 09:05

Mooi Stefan, :thumb_up: ik ga zeker jouw tuin volgen, zoek nog wat ideetjes om mijn schaduwhoekjes wat op te vullen.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor koen op 24 jun 2013 13:11

Mooi hoor !
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor Remy op 24 jun 2013 18:55

Mooie planten, ook tuinen met wat meer schaduw kunnen er mooi exotisch uit zien :thumb_up:
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 25 jun 2013 20:19

Eduard schreef:Hoi, aardige collectie die je al hebt, in een tuin waar veel schaduw is kunnen varens en boomvarens ook mooi groeien.
De washingtonia zou ik nu spitsen hoe langer je wacht hoe groter de schade! En gaan deze beter als ze apart in een pot staan.
Gr. Eduard.

Dan zal ik ze van het weekend maar eens proberen te splitsen. Het zijn twee al wat grotere en twee zaailingen. En dat voor een €7,50 bij het lokale tuincentrum. Toen kon ik ze natuurlijk niet laten staan. :lol:

En de anderen bedankt voor de complimenten! :) Van het weekend zal ik weer eens foto's posten.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 01 jul 2013 22:17

De Washingtonia robusta's gesplitst en opgepot. Verder nog wat andere planten. Binnenkort weer een 'update' met dan wat palmen.

Afbeelding
Petunia

Afbeelding
Muurleeuwenbek, een leuke plant om tussen de rotsen te laten groeien. Inheems, maar kan mooi hangen en kruipen en er toch 'exotisch' uitzien.

Afbeelding
Edgeworthia chrysanta, een naaktbloeier die in de wintermaanden de tuin opvrolijkt met zowel z'n mooie stam als de gele bloemen. Heeft ook mooie rododendronachtige bladeren.

Afbeelding
Bij de vorige serie had ik bladeren, nu het kleine bloempje van de Epimedium.

Afbeelding
De Washingtonia robusta's gesplitst.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 31 jul 2013 17:13

Wederom een update. Deze keer echter vanuit de tuin bij onze chalet op Schouwen. Daar is het iets zachter dan in de Betuwe met wintertemperaturen tot maximaal -10 graden Celsius. Dit was afgelopen winter. Daarvoor was de -7 in 2008-2009 de laagste temperatuur gemeten. Enige nadeel van de kust is dat het pas laat in het jaar opwarmt waardoor er vaker rot of schimmel kan optreden. Daarentegen blijft het er langer mild zo bloeiden de stokrozen en pelargoniums dit jaar tot in januari. :)

De fotokwaliteit is iets minder (iPad) omdat m'n camera-accu leeg was... :lol:

Afbeelding
Fatsia japonica, Eucalyptus 'Debeuzevillei' en wat algemeen tuinspul. Eucalyptus is nieuw. Fatsia is weer klein na rottende kop afgelopen winter waar iets te laat op is ingegrepen (rot tot op 10-20 cm van de grond).

Afbeelding
Musa basjoo afgelopen winter voor het eerst tot aan de grond teruggevroren ondanks bescherming... Dit jaar een Musella lasiocarpa aangeplant.

Afbeelding
Fatsia japonica 'Spiders Web' had i.t.t. de gewone geen last van rottende koppen. Nu wel veel last van Segrijnslakken wat aan de hosta's wel te zien is.

Afbeelding
Boeddhabeeldje met een pruik van Muurleeuwenbek.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 01 aug 2013 11:29

Mooie Tuin :thumb_up:

Grtz,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes