Goedendag,
Vanavond is het 3 november en de winter is in aantocht. Om te laten zien dat je met een exotische tuin langer kunt genieten dan de welbekende buxushaagjes tuin met de bladverliezende hosta,s en alle overige oerhollandse bladverliezende bomen (hehe, gelukkig komen eindelijk de wat bladhoudende querqussen in opkomst en meer en meer in tuincentra) wil ik toch wat foto's laten zien van wat mogelijk is.
Zelf heb ik niks tegen een rasechte Nederlandse tuin maar mensen onderschatten vaak hoelang je kunt genieten van een exotische tuin. Vaak denken mensen dat een exotische tuin bij wat kouder weer al helemaal niets is maar niets is minder waar !
Ook vorig jaar (ondanks de koude winter) kon men lang nagenieten van het mooie najaarsweer. Zelf heb ik wel eens in mijn buitentuin tot half Januari kunnen genieten van een Musa basjoo die vijfenhalve meter hoog stond en letterlijk en figuurlijk als groentje in de woonwijk dienst deed.
Om een exotische tuin in het najaar extra dimensie te geven, zijn naaldbomen vaak onderschatte planten tezamen met palmen en bananen. Hierbij kun je denken aan Pinus wallichiana (met zijn mooie lange treurnaalden), Bhutan of bepaalde cedersoorten. ook de herfstkleuren van sommige acers zie ik vaak nog veel te weinig in een exotische tuin die juist wel de kleurschakering geven, winterhard zijn en zonder ommkijken in der loop der jaren de tuin wel een mooie look geven.
Vandaag was ik bij Marco op bezoek in Veenendaal. Hij heeft een gemiddelde tuin als oppervlakte gewoon een rijtjeswoning in een woonwijk. Kijk eens naar de foto's wat mogelijk is en voor de lol heb ik stiekem ook even over de schutting bij de buurman gefotografeerd om de gemiddelde tuin te vergelijken met wat mogelijk is.
Marco vertelde me dat hij in 2012 vergeten was de palmen af te dekken maar wel de boomvarens had voorzien van omwikkelende slaapzak die bij hele koude nachten voorzien werden van weinig stroomvretende kerstverlichting.
Voor de rest hierbij de plaatjes, O ja terwijl ik de foto's nam werd door een hagelbui zijn Tetrapanax geperforeerd.................