Groen in de het najaar

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Groen in de het najaar

Berichtdoor Herbert op 04 nov 2013 00:08

Goedendag,

Vanavond is het 3 november en de winter is in aantocht. Om te laten zien dat je met een exotische tuin langer kunt genieten dan de welbekende buxushaagjes tuin met de bladverliezende hosta,s en alle overige oerhollandse bladverliezende bomen (hehe, gelukkig komen eindelijk de wat bladhoudende querqussen in opkomst en meer en meer in tuincentra) wil ik toch wat foto's laten zien van wat mogelijk is.

Zelf heb ik niks tegen een rasechte Nederlandse tuin maar mensen onderschatten vaak hoelang je kunt genieten van een exotische tuin. Vaak denken mensen dat een exotische tuin bij wat kouder weer al helemaal niets is maar niets is minder waar !

Ook vorig jaar (ondanks de koude winter) kon men lang nagenieten van het mooie najaarsweer. Zelf heb ik wel eens in mijn buitentuin tot half Januari kunnen genieten van een Musa basjoo die vijfenhalve meter hoog stond en letterlijk en figuurlijk als groentje in de woonwijk dienst deed.

Om een exotische tuin in het najaar extra dimensie te geven, zijn naaldbomen vaak onderschatte planten tezamen met palmen en bananen. Hierbij kun je denken aan Pinus wallichiana (met zijn mooie lange treurnaalden), Bhutan of bepaalde cedersoorten. ook de herfstkleuren van sommige acers zie ik vaak nog veel te weinig in een exotische tuin die juist wel de kleurschakering geven, winterhard zijn en zonder ommkijken in der loop der jaren de tuin wel een mooie look geven.

Vandaag was ik bij Marco op bezoek in Veenendaal. Hij heeft een gemiddelde tuin als oppervlakte gewoon een rijtjeswoning in een woonwijk. Kijk eens naar de foto's wat mogelijk is en voor de lol heb ik stiekem ook even over de schutting bij de buurman gefotografeerd om de gemiddelde tuin te vergelijken met wat mogelijk is.

Marco vertelde me dat hij in 2012 vergeten was de palmen af te dekken maar wel de boomvarens had voorzien van omwikkelende slaapzak die bij hele koude nachten voorzien werden van weinig stroomvretende kerstverlichting.

Voor de rest hierbij de plaatjes, O ja terwijl ik de foto's nam werd door een hagelbui zijn Tetrapanax geperforeerd.................
Bijlagen
tuin marco 13.jpg
dit lijkt net discovery op tv maar is het uitzicht vanuit de woonkamer
tuin marco 13.jpg (179.2 KiB) 3034 keer bekeken
tuin marco 8.jpg
vanaf terras
tuin marco 8.jpg (237.66 KiB) 3034 keer bekeken
tuin marco 12.jpg
achter in de tuin
tuin marco 12.jpg (207.99 KiB) 3034 keer bekeken
tuin marco 11.jpg
geperforeerde tetrapanax door novemberhagel
tuin marco 11.jpg (199.76 KiB) 3034 keer bekeken
marco buurman 1.jpg
een echte Nederlandse tuin bij de buurman (hopelijk leest die niet mee.....)
marco buurman 1.jpg (249.88 KiB) 3034 keer bekeken
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Re: Groen in de het najaar

Berichtdoor s.janssen op 04 nov 2013 00:28

Exoten blijven je verbazen en deze tuin laat je goed zien wat er allemaal mogelijk is ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Remy op 04 nov 2013 12:40

Leuk topic! In mijn tuin staat erg veel bamboe en dat houdt de tuin ook mooi groen en exotisch in de winter! Bovendien heb ik de afgelopen jaren geïnvesteerd in winterbloeiers en wintergroene planten. Met o.a. helleborussen, arum italicum, mahonia en cyclamen is er best veel mogelijk om een sfeervolle wintertuin te creëren.
Ook haal ik, als het even kan, de winterbescherming van de palmen. Dit is vorig jaar zeer goed bevallen!
Het is wel even wat werk, maar het heeft wel wat om midden in de winter palmen in je tuin te hebben staan!

Om een exotische tuin in het najaar extra dimensie te geven, zijn naaldbomen vaak onderschatte planten tezamen met palmen en bananen.

Hier heb ik eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar bedankt voor de tip! :thumb_up:
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 04 nov 2013 13:05

Wat een tuin!

En dat een combinatie van exoten en naaldbomen goed kan uitpakken in de winter kun je goed zien op Salt Spring Island (Ganges): http://www.youtube.com/channel/UCQNv489h-jgF-ztAXQteJhw
Op het kanaal van Jungle Joe C en zijn oude kanalen bj616 en BananaJSSI filmt hij vaak tuinen waar deze combinatie ook voorkomt en waarbij vooral Douglassparren en dennen gecombineerd met eucalyptussen en palmen etc. getoond worden. Ik moet zeggen dat het er daar ook heel erg fraai uitziet.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 04 nov 2013 14:01

Wauw, wat een gave foto vanuit de woonkamer! Geweldig!!! Heb net een nieuw huis gekocht met een tuin die 2,5 keer groter is dan mijn vorige en topics als deze zijn dan zeer inspirerend! Dankjewel, mijn dag is weer goed! :thumb_up:
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 04 nov 2013 15:08

Hoi daar doen we ook aan mee, zolang het kan natuurlijk, vorig jaar lukte het tot half Januari! Ben benieuwd waar we nu gaan stranden en de boel weer ingepakt moet worden :fluiten:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Keer terug naar Foto album en video