De tuin van Ro

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

De tuin van Ro

Berichtdoor TropiRo op 13 maart 2010 15:46

Ik zat de laatste weken al te springen om weer iets te gaan doen in de tuin en vandaag eindelijk begonnen.
Het eerst wat ik heb gedaan zijn alle boomvarens in de buitenlucht gezet, deze stonden onder de overkapping en zo kunnen de straks nieuwe bladeren vast wennen aan de omgeving.
De 7 koppige Dicksonia antarctica is goed de winter doorgekomen, alle koppen staan klaar voor de flush.
Hier een foto van 1 van de koppen:
Afbeelding

De Dicksonia youngiae heeft de winter ook goed overleeft en is al rustig begonnen met de rollen eruit te gooien. De D. youngiae en D. squarrosa horen verglijkbare planten te wezen maar mij is opgevallen dat de bladeren meer kou kunnen verdragen en dat hij minder snel uitdroogd.
De D. youngiae:
Afbeelding

De Cibotium chamissoi heeft zich ook weinig aangetrokken van de kou en deze is al een tijdje bezig met zijn nieuwe rol.
C. chamissoi:
Afbeelding

De dikste D. antarctica in volle grond is ook klaar om te flushen/
Afbeelding

Toen ik eindelijk klaar was met de boomvarens te verplaatsen was het de beurt aan de grote Cyathea medullaris om een plekje in de volle grond te krijgen in de voortuin.
Het gat graven ging voorspoedig en toen moest de C. medullaris uit de pot en dat viel vies tegen, aangezien ik de pot wou behouden en dus voorzichtig te werk ging ben ik bijna 2 uur bezig geweest om hem eruit te krijgen waarna op een gegeven moment de pot er gewoon vanaf viel :? .
Toen eindelijk de medullaris in de volle grond kunnen zetten en meteen een beetje voeding erbij gedaan in de vorm van bloed en beendermeel en koemest korrels en daarna goed water gegeven.
De medullaris heeft tijdens de vorst in december al zijn bladeren verloren door verbranding, daarna heb ik ervoor gezorg dat het onder de overkapping waar hij stond niet kouder werd dan -2 graden en het nieuwe bald wat eraan zit samen met de rol zijn het resultaat sinds dit jaar.
Afbeelding

De Livistona australis en chilensis wou ik ook uitplanten en heb daar meteen plek voor gemaakt in de achtertuin.
L. chilensis, blad schade is nog van afgelopen winter:
Afbeelding

L. australis, deze heeft helemaal geen schade, een kleinere is bijna al zijn blad verloren terwijl ze naast elkaar stonden.
Afbeelding

Meteen ook een C. cerifera erbij gepland:
Afbeelding

En ze bij elkaar op hun nieuwe plaats:
Afbeelding

De Washingtonia robusta met 120 cm stam stond ook op het programma op de grond in te gaan alleen moet dit worden uitgesteld tot morgen aangezien mijn schep in tweeën ligt en ik ernaast :lol:.
Morgen het vervolg, eerst een nieuwe schep halen.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Re: De tuin van 2010

Berichtdoor djoeke op 13 maart 2010 15:53

Hoi ro

Kennen ze daar ook het verschil tussen een schop en een spade in amsterdam of enkel een spade zeker :lol: :lol: :lol:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 maart 2010 15:59

Hoi Ro dat ziet er goed uit! goed om te zien dat ze deze winter goed zijn doorgekomen, je bent er wel vroeg bij! Gezien de winterse omstandigheden! Ik heb ook een keer een poging gedaan een C.medullaris in de volle grond te stoppen, maar deze is gelijk met de eerste matige vorst gesneuveld! Ik hou mijn planten deze Maand zeker nog binnen ! Vorig jaar hadden we het 10 gr. warmer! Krijgen we dan toch een mini ijstijd!!? :(
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 maart 2010 17:29

Heel mooi Ro, maar je bent wel heel vroeg. De temps lijken nu wel goed te worden maar de grond is wel nog steeds ijs koud. Voor varens weet ik het niet maar voor palmen is dit niet zo goed hoor, met hun wortels in die koude grond kunnen ze alsnog in shok gaan ! Zeker als je ze warm overwintert hebt ?! Je zal er niks mis aan zien maar wss blijven ze stilstaan tot mei ofzo terwijl andere palmen die veel later zijn uitgeplant al lang aan de groei zullen zijn...
Voor de rest jaloers op vele planten van je ! :P
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 14 maart 2010 18:24

De planten die nu de grond ingaan zijn niet echt beschermd geweest tijdens afgelopen winter en weten wat kou is, allen zijn ze aan de groei, planten die ik pas heb aangeschafd plant ik wel pas veel later uit om de redenen die je geeft.

@Djoeke, een spade is een rechte schep hier en een schop...die krijg je onder je hol op z´n amsterdams :lol: .

@Eduard, ik denk dat de volgende winter net zo slecht zou wezen als afgelopen winter en die daarvoor. Voor de medullaris heb ik al een speciale bescherming ontwikkeld die ik kan toepassen de volgende keer, afgelopen winter heeft hij al behoorlijk wat vorst gehad en denk dat ik hem in de volle grond beter kan beschermen, ook is het bij jou een stuk kouder dan hier, dat maakt ook verschil.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Benneke op 14 maart 2010 18:27

Je hebt echt een prachtige tuin, welke bodemsubstraat gebruik je?
boomschors fijngemalen?

Afbeelding
Benneke

5 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 14 maart 2010 18:48

Na een nieuwe schep te hebben gekocht was het weer tijd om verder te gaan vandaag.
Vandaag waren het de beurt aan de Washingtonia robusta, Brahea edulis, Phoenix roebelleni, Chamaedorea radicalis en de Arenga micrantha.

Chamaedora radicalis:
Afbeelding

Arenga mircantha:
Afbeelding

Phoenix roebelleni:
Afbeelding

Brahea edulis:
Afbeelding

Washintonia robusta:
Afbeelding

En 2 foto's van speciale pot planten.
De bladsteel van de Butia acheri:
Afbeelding

Ook weer bladstelen alleen dit keer van de Trachycarpus martianus nepal:
Afbeelding

Volgende week meer, dan gaan er buiten nog meer palmen o.a. een aantal Musa soorten de grond in.
Het lijstje voor de komende weken ( hele grote kans dat er nog veel meer bijkomt):
- Sabal minor
- Een aantal soorten Chamaerops, vulcano, humulis, cerifera, argentea
- Trachy's, wag x fort, nova, princeps, martianus, nanus, oreophilis, geminisectus
- Thrithinax
- Rhapis
- Rhapidophyllum hystrix
- Nannorrhops ritchiana groen en silver en iran silver
- Serenoa repens groen en silver
- Cycas revoluta
- Musa st helens hybride
- M. basjoo & shakalin
- M. sikkimensis, div soorten
- M. itinerans
- M. hookeri
- M. cheesemani
- M. sapientum

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 14 maart 2010 18:52

Ben Heylen schreef:Je hebt echt een prachtige tuin, welke bodemsubstraat gebruik je?
boomschors fijngemalen?

Voor planten die in de volle grond blijven pas ik de bodem niet aan, gebruik gewoon de aarde die eruit komt anders heb je kans dat de wortels niet verder willen groeien dan het plantgat.
De boomschors die ik gebruik is franse boomschors in 10- 25 mm stukjes vermalen, voor boomvarens in pot gebruik ik nog fijner 5-15 mm.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 15 maart 2010 11:04

Hallo

tropiro schreef:
@Djoeke, een spade is een rechte schep hier en een schop...die krijg je onder je hol op z´n amsterdams
:lol: :lol: :lol:

prachtige tuin ro om jarloes op te zijn !
Heb je dan nog plaats voor de rest van je verlanglijst(je)?
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor erna op 15 maart 2010 11:20

Hallo Ro
Inderdaad mooie planten, laat je de ph. roebelenii in de winter buiten staan ??
groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video