M.alti tuintje

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Cheela1982 op 24 sep 2016 01:19

Man, man, man... het was een waar feestje door jouw topic te scrollen, wat een transformatie :applaus:
Je mag trots op jezelf zijn, eerlijk waar, je hebt het echt in de vingers, prachtig :)
Avatar gebruiker
Cheela1982
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 23 sep 2016 10:34
Woonplaats: Staden, België
10 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 24 sep 2016 23:36

Dank je wel voor de mooie woorden Cheela :thai:

Toen ik begin dit jaar hier "toevallig" langs kwam en een aantal foto's had gezien was ik direct besmet met het tropenvirus. Heb vervolgens vele uren foto topics door zitten lezen. De ene tuin nog mooier als de andere :shock:

Tja en als je dan via het forum je eerste zaden krijgt gaat het snel, voor sommige hier zelfs te snel :) :lol:
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 25 sep 2016 16:38

Een kleine aanvulling: Ik heb op Haps 2 maal een Jack meegenomen en niet 1 Jack en 1 Thailand variant. Na aanleiding van de "pups" opmerking van Eddy navraag gedaan bij Edwin (ariemulp, was de verkoper) en het blijken dus 2 Jacks te zijn, uuhh 2... Dat zijn er dus nu al 10 :lol:
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Jozef op 02 okt 2016 14:36

Verbazingwekkend Ronald. Twee maanden niet meegelezen, en wat een mooi resultaat. :thumb_up:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 05 okt 2016 16:56

Bedankt Jozef. Nu alleen nog groener en alles wat groter maar dat is een kwestie van tijd en geduld. Heb alle vertrouwen in komend jaar als ik zie hoe het dit jaar al is gegroeid :)

Zo ook mijn Tomentosa, dit was het back up boompje voor als mijn toen nog grootste exemplaar het niet zou redden.

Afbeelding

Beide hebben na de hagelstorm veel schade opgelopen, niet alleen alle bladeren waren beschadigd maar ook de stam. Door de hagel was de "buiten"bast op meerdere plaatsen gespleten en ik keek op de "kern"
Het back-up boompje lijkt goed hersteld en als het de winter goed doorkomt, dan wil ik deze in het voorjaar verplaatsen richting de vijver.

Afbeelding

Deze uitloper is dat plukje bladeren naast de stam op de grond . De Y heb ik na de hagelstorm afgeknipt en dat kleine plukje is in 4 maanden tijd doorgeschoten na 2 meter.

Nu de temperaturen dalen verschijnen ook de eerste winter zenuwen. Mijn W. robusta staat op een meubel mover en haal ik gedurende de nachten naar binnen. Als het dadelijk nog kouder wordt dan blijft ie gedurende de winter in de huiskamer staan.

Aangezien ik nu al meer canna zaden heb kunnen oogsten dan ik dit jaar heb gezaaid, overweeg ik om niet alle knollen uit te graven maar bij wijze van oefening af te dekken met een mulch laag. De andere helft van de knollen worden uitgegraven en droog/donker op de zolder bewaard.

Wat betreft de Basjoos laat de twee die in de vaste grond staan zitten en ga ik beschermen en proberen om hem de winter door te krijgen.
De onderstaande basjoo heb ik vandaag gesplitst en over gepot. Deze wil als kamerplant de winter door zien te krijgen.

Afbeelding

Net als deze basjoo wil ook enkele kleine colocasia's als kamerplant overwinteren.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Cheela1982 op 05 okt 2016 18:02

Tja... zo langzamerhand moeten de pré-winter voorbereidingen getroffen worden.
Vannacht word het hier naar verluid 4 °C
Die hagelbui van mei was zachtjes uitgedrukt vervelend... de helft van m'n moestuin was naar de filistijnen... gelukkig had ik wel back-up, 'k had m'n les het jaar daarvoor wel geleerd :happy_thai:

Inderdaad maar beter dat je de kleine Basjoo-tjes binnen laat overwinteren :thumb_up:
Avatar gebruiker
Cheela1982
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 23 sep 2016 10:34
Woonplaats: Staden, België
10 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 08 okt 2016 22:33

De basjoo uit de kuip halen was nog een redelijke klus, wat een wortels zeg. Het geheel goed ontrafelt en flinke wortels kunnen behouden. Twee grote en drie kleinere stammetjes opgepot om als huiskamerplant de winter door te komen. Net als enkele colocasia's en mijn robusta's fleuren ze de huiskamer op.

Afbeelding

De gehele collectie op meubel movers en bij het mangrove bos in het strooi-licht gezet.
Best gezellig zo :lol:
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 31 okt 2016 20:30

De tuin is weer een stapje dichter bij de jungle. Na een geslaagd bezoek aan CB staat er nu dan ook een echte varen in. Bedankt Eduard :)

Afbeelding
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 05 nov 2016 18:40

Gisteren heb ik mijn canna altensteini, stuttgart en warsci.... uitgegraven.
Was al onder de indruk van wat de planten boven de grond lieten zien. Onder de grond doen ze ook zijn best, vooral stuttgart is een "woekeraar".
Wat begon dit seizoen met 3 altensteinii zaden, 7 warsci zaden en 1 stutttgart knol is aardig uit de hand gelopen :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de stuttgart en altensteini uitgegraven omdat ik ze volgend jaar op een andere plaats wil neerzetten. Van deze soorten had ik begrepen dat ze beide de winter in de grond wel door komen.

Kan ik ze nu nog op hun nieuwe plaats de grond in doen?
Zou om de helft gaan, andere helft van de knollen gaan naar de zolder en/of koelkast. De warsci gaat ook naar binnen en wil ik net als de andere binnenblijvers straks in het voorjaar binnen laten op trekken.

ps, hoe kort mag de oude plant afgeknipt worden, tot aan de knol?
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor guardian1967 op 05 nov 2016 20:01

Deze lengte is goed Ronald. En ik zou ze nu gewoon bewaren en volgend voorjaar weer planten
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1819
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten