Yme's tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Yme's tuin

Berichtdoor yme op 27 dec 2019 21:01

Tijdens deze donkere dagen hoop ik eindelijk wat tijd te vinden om de opbouw van mijn tuintje te delen. Dat heeft veel te lang geduurd...

In 2017 zijn we verhuisd naar een rijtjeshuis met een tuin van 16x6 meter. Het plan is om achterin de tuin een schuur over de volledige breedte te plaatsen. Nu staat er halverwege de tuin een kleiner schuurtje dat we dan gaan weghalen. Tevens willen we een uitbouw te laten plaatsen van 3,5 meter diep. Dan blijft er dus ongeveer 10x6 meter over.
De normale gang van zaken zou zijn om eerst de uitbouw en de schuur te plaatsen en dan pas de tuin... maar ik kon niet wachten!


Op de dag van oplevering stond de halve tuin onder water. Dit was helaas niet eenmalig. Wateroverlast bleek een enorm probleem te zijn dat door middel van drainage moest worden opgelost...


Afbeelding

In de lente van 2018 ben ik begonnen met het leeghalen van de tuin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


water bleef dus een groot probleem....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

deel 1

groetjes,

Yme
Laatst bijgewerkt door yme op 29 feb 2020 20:56, in totaal 2 keer bewerkt.
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Dennis_S op 27 dec 2019 22:23

Tjeee, heb je daar geen werk van gemaakt na of tijdens de oplevering? Hebben de verkopers daar wel melding van gemaakt? Bovendien heeft de gemeente ook een plicht om voldoende afwatering te garanderen in woongebieden.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor hanscazan op 27 dec 2019 23:00

Hoi Yme, dit lijkt precies op mijn tuin, 7 breed en 15 lang, 3 meterbij 7meter op de achtergrens een schuur gebouwd.
7 x 12 meter tuin over dus. voor de schuur over 7 meter een goot die op riool voorkant aansluit, ik had nl achter niets
Jouw waterprobleem lijkt van beide buren maar vooral achterpad af te komen + natuurlijk nagenoeg geen afwatering vanuit je tuin ivm tegels.
Achterpad afwatering probleem ivm de wateroptrek tegen de muur van je overbuurman tegen zijn schuurtje....!
maw loopt ergens een riool naar het achterpad of vanuit je tuin naar de voorkant?.
Ik heb dit opgelost dooreen pijp van het einde van mijn tuin naar de voorkant te leggen en aangesloten op het riool van het huis. Makkelijker is natuurlijk rechtstreeks naar het gangpad, indien deze die genoeg ligt en anders vanuit je tuin een grindbak(tijdelijke wateropvang met veel zij/onder oppervlak, zo ver mogelijk achter, te leggen naar het pad.
Rekening houdend natuurlijk met de aflopen die je kan sturen. Een goede stratenmaker regelt dit met 1cm per meter afloop naar de zijkanten en naar acht in de tuin.
Mijne loopt dus over 10 meter 10cm af naar achteren en 3 naar de zijkanten. Wellicht iets minder omdat ik gekozen heb voor boerenstenen getrommelde 30x20. Veel afwatering dus tussen de stenen.
10cm witzand en 5 cm grit, daarna de stenen. Belgische methode.
Wellicht heb je hier iets aan, mss ook niets? denk graag mee moet je maar denken ;)
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Mainfield2017 op 29 dec 2019 20:24

Dit probleem was bij ons ook aan de orde ik heb toen eerst 30% tegels er uitgehaald met name de buitenranden hier heb ik toen gras gezaaid drut hielp al een heel end 3 jaar later (2018) heb ik deze perkjes tot 1.5 meter afgegraven waarvan +- 90cm puin was dit heb ik opgevuld met een eigen mix van klei grond zand turf en goede potgrond en paardenmest & koemest en hop de planten er in , vervolgens men hele tuin met 10 cm opgehoogd en het goed laten aflopen daarna heb ik ondanks flinke stortbuien nooit meer last van water gehad :thai:
Fryslân exoot
Winter 2016~2017 -9
Winter 2017~2018 -7
Winter 2018~2019 -10 (2 ijsdagen)
Winter 2019~2020 -3 ( 0 ijsdagen)
Winter 2020~2021 -13 (8 aaneengesloten ijsdagen met max - 6)
Mainfield2017
 
Berichten: 297
Geregistreerd: 05 nov 2017 22:19
33 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor draco op 30 dec 2019 02:12

Toen we 13 jaar geleden naar deze woning verhuisden lag hier een grasveld. Nadat dit was omgespit bleef er op de kleigrond aanvankelijk veel water staan na een zware regenbui. De humuslaag die ondertussen is ontstaan, heeft ertoe bijgedragen dat de bodemfauna - regenwormen met name - sterk is verbeterd. Mede hierdoor zakt het regenwater nu veel sneller weg. De bomen verbruiken ook veel water zodat overlast van zomerse buien tot het verleden behoort. Vanwege de regenwormen hebben de mollen ondertussen de tuin ontdekt. Ook die dragen bij aan de structuurverbetering van de grond. :mrgreen:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 30 dec 2019 11:21

Zo. Ik heb weer even wat tijd...

Tjeee, heb je daar geen werk van gemaakt na of tijdens de oplevering? Hebben de verkopers daar wel melding van gemaakt? Bovendien heeft de gemeente ook een plicht om voldoende afwatering te garanderen in woongebieden.


Nee. Dat leek ons kansloos. Aan de straatkant ligt er een mooi regenwaterriool, dus in principe kan het water goed worden afgevoerd als het ook daar terecht kan komen. Bovendien waren er letterlijk 80 mensen bij de bezichtiging en lagen er meerdere biedingen die 15% boven de vraagprijs lagen, dus als wij moeilijk zouden doen zouden we het huis niet kunnen kopen.
Verder is het hier in Amstelveen bekend dat dit soort achtertuinen onder water komen te liggen. Dat was bij mijn ouders ook zo en bij vriendjes toen ik klein was eveneens. Dus het is ook een "normaal" probleem in Amstelveen.

Ik heb dit opgelost dooreen pijp van het einde van mijn tuin naar de voorkant te leggen en aangesloten op het riool van het huis.


Ik heb erover nagedacht om een afvoerbuis naar de voortuin te laten trekken, maar ik heb geen partij gevonden die dit wilde uitvoeren. Omdat de tuin vrij laag ligt zou zo'n buis onder afschot onder de kruipruimte moeten worden geboord. Ik heb 2-3 partijen gevraagd voor een offerte, maar eigenlijk wilden ze überhaupt geen horizontale boring onder een huis uitvoeren in ivm de mogelijke gevaren.

Wellicht heb je hier iets aan, mss ook niets? denk graag mee moet je maar denken


Inmiddels is het waterprobleem helemaal opgelost door een drainagesysteem en een pompput, in latere posts hierover meer!


groetjes,

Yme
Laatst bijgewerkt door yme op 30 dec 2019 12:09, in totaal 1 keer bewerkt.
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 30 dec 2019 11:37

Eerste actie was het in kaart brengen van het waterprobleem.

Met behulp van dinoloket.nl (grondwatermonitoring) en ahn.nl (actueel hoogte bestand nederland) kwam ik erachter dat het maximale grondwaterniveau ongeveer 20 cm onder de tegels lag.
Verder bevat grondwater veel ijzer en omdat ik een aquarium heb, had ik ook een ijzertestje liggen. Over een periode van een paar maanden heb ik metingen verricht en het was heel duidelijk dat het water in de achtertuin regenwater is (geen ijzer) en dat de data van beide bovengenoemde websites goed correleert met wat ik heb gemeten.

Het probleem is dus dat het water niet weg kan: geen afvoer en infiltratie in de bodem gaat te langzaam.
Stap 2 was om te bepalen wat de bodem was. Nu ligt Amstelveen voornamelijk op veengrond (duh!) wat an sich al slecht infiltreert. Echter, bovenop het veen lag nog een dik kleipakket (gele en blauwe klei) evenals heel veel bouwpuin en tegels. Kortom: het is niet zo gek dat de infiltratie slecht was.

Na veel nadenken heb ik besloten om 30 cm aarde af te graven en 60 cm op te hogen, dus in totaal een laag van 90 cm nieuwe aarde aan te brengen.

Hieronder wat foto's:

Afbeelding

met een tijdelijke bak om water weg te pompen

Afbeelding

meer tegels verwijderd

Afbeelding

Dit was ook een onaangename verrassing: Onder het onderheide schuurtje was de grond weggezakt zodat daar een holte was ontstaan. Deze holte was volledig gevuld met water, dus toen ik de aarde daar weghaalde, had ik een tijdelijke waterval. :shock:

groetjes,

Yme
Laatst bijgewerkt door yme op 30 dec 2019 12:04, in totaal 1 keer bewerkt.
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 30 dec 2019 11:51

nu even wat "normale" foto's:

Afbeelding

tijdelijke opslag achterin de tuin van de afgegraven aarde.


aan de rechterkant (vanuit het huis gezien) komt er een schutting van steigerbuizen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de linkerzijde (vanuit het huis gezien) een schutting van hardhouten Angelim Vermelho palen met bamboe panelen en gaaspanelen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De onderkant van de bamboe panelen komt slecht een paar cm boven het tegelniveau. Flinke ophoging dus nodig!

Afbeelding

Afbeelding
Bijna recht :oops: Komt ervan als je geen ervaring hebt denk ik...

Afbeelding
Aan de gehele zijkanten van de tuin heb ik een 100 cm hoge rhizoom begrenzer geplaatst om te voorkomen dat heermoes, haagwinde en zevenblad de tuin via de buren inkomen.

groetjes,

Yme
Laatst bijgewerkt door yme op 29 feb 2020 20:53, in totaal 1 keer bewerkt.
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor yme op 30 dec 2019 12:03

Tijdens dit project was er natuurlijk ook de nodige wateroverlast:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wel zo nu en dan een eigen slotgracht... dat dan weer wel :?

Eind 2018 ben ik begonnen met het maken van een bamboe overkapping. Omdat bamboe wanneer inraking met grond/aarde snel wegrot heb ik een andere oplossing bedacht: Het maken van een steigerbuisframe en over de buizen uitgeholde bamboepalen plaatsen.

de verticale palen waren 5 meter lang, zodat ze flink diep in de weke grond konden worden geslagen om voldoende kleefkracht te krijgen. Dit was nodig ook: aan de buizen hangen was genoeg om de buizen de grond in te krijgen. Alleen het laatste stukje moest ik slaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groetjes,

Yme

ps: meer posts over een paar dagen. Dit lijkt me genoeg foto's voor nu :mrgreen:
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Yme's tuin

Berichtdoor Eduard op 30 dec 2019 12:13

Nou Yme, ondanks al die tegenslag [water] ben je toch een dappere volhouder, het gaat ook echt mooi worden dan zien we nu al, met de juiste basis versier je het geheel straks met de exoten en een smal pad.
Petje af hoor :thumb_up:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten