Hallo,
kan ik op deze ellendige verregende dag de forumleden een groter verzetje geven dan een mini-reportage over de veranderingen in onze tuin ? Ik moet ook wachten op augustus (naar het schijnt) om er echt van te beginnen genieten. En als het beter weer is, vul ik deze thread aan met nieuwe foto's. Alle foto's zijn met mijn mobieltje genomen, dus de kwaliteit doet misschien wat onder.
Het eerste deel van de achtertuin hebben we grotendeels gelaten zoals het was. Verderop stond een klein vijvertje, en achteraan een onverzorgd grasveld met een paar kleinere trachy's. Rondom rond stond een haagbeuk die ik niet meer aankon, deze heb ik verwijderd. We wilden de tuin achteraan immers wat strakker en wat ruimte creëren, daar het eerste deel van de tuin redelijk dicht beplant is.
Hoewel het weer nu maar niks is, heb ik gelukkig alle werken (deze die ik zelf deed) in het zalige zonnige en droge voorjaar kunnen uitvoeren. Zonder dat goede weer stond ik niet zo ver.
Rond het onregelmatige vijvertje bevonden zich een klein terrasje, dolomietpad, en struiken. Dat moest allemaal weg en vlak gemaakt worden.
Vervolgens diende ik het terras achteraan voor te bereiden, een koffer gegraven dus. In totaal 12 kubieke meter aarde afgevoerd na ALLE voorbereidingen. Het terras achteraan dient om een lounge set (zetels) in antracietkleur op te plaatsen. De avondzon komt daar, en het is er 's avonds lekker warm.
Voor het gazon effende ik de aarde, er stonden een paar trachy's waarvan ik de grootste liet staan, de anderen verhuisden naar de zijkant - en zijn ondertussen weer aan de groei.
Het terras achteraan in blauwsteen is klaar. Ondertussen ook de boordstenen voor de borders geplaatst. Een Brahea Armata, Jubaea Chilensis en Chamaerops h. cerifera wachten ongeduldig op hun plaatsje. Verder werden musa basjoo, Phormium tenax en yucca (gloriosa ?) in een border gezet.
Naast de serre,waar het terrein afgevlakt werd, heb ik de nieuwe smalle maar lange formele vijver gegraven. Ik voorzag rubberfolie en werkte met drie niveau's tot 80 cm diep. Er zitten veertig goudvissen in en een wijnrode, goed bloeiende waterlelie (Nymphea froebeli). De vijver wordt gefilterd door een meerkamersysteem met UV-bestraling. Ieder uur ongeveer loopt de vijver doorheen de filter. Deze is volledig helder gebleven.
Ook aan de andere kant van de vijver, meer naar de woning toe, komt er bestrating met blauwsteen, dus daar ook een koffer gegraven (vandaar die 12 m3).
Ondertussen is de vloerlegger daar ook aan het werk gegaan, en heeft het vrouwtje de verfpot ter hand genomen. We hebben enige tijd over de kleur nagedacht, en toen beslist.
Nu nog het aanbrengen van gestabiliseerd zand rond de vijver om de houten 'vlonder' aan te leggen rondom rond (niet zelf gedaan, geen tijd ervoor). Links komen er Chamaerops humilissen en rechts een combinatie van Phormium tenax en Yucca filifera. Hier is weinig variatie in de beplanting om het strakke en open karakter aan te houden.
De vijver is klaar, afgewerkt met ipé-hout rondom, zonder groef.De planken zijn bevestigd met een kliksysteem zodat je geen schroeven ziet. Alle buizen perforeren de folie met speciale verbindingsstukken. Op de achtergrond zie je dat de lounge-zetels geleverd werden, en dat ik de rollen gazon geplaatst heb.
Achteraan heeft het gazon goed aangepakt. Een Trachy staat er solitair, alsook een Juby die sedert de aanplant een blad en een nieuwe speer gevormd heeft. 's Winters maak ik een ombouw rond de Juby en verwarm ik met kerstverlichting. Eindelijk een vederpalm uitgeplant in onze tuin.
Net zoals de vorige foto zijn ook deze en de volgende foto's vandaag (in de regen) gemaakt.
Hier heb je zicht op de vijver richting woning. De bestrating is ook afgewerkt.
Hier wat beter zicht op de bestaande aanplanting bij de woning. De grootste Trachy staat er 17 of 18 jaar. Een mannelijk exemplaar (maakt ook wat bessen aan, vandaar eerder eenhuizig, denk ik). Deze was een halve meter hoog bij aankoop en werd al direct blootgesteld aan een echt koude winter ergens in de jaren negentig.Toen beschermd met een kooi met bladeren in. De volgende jaren werd de palm niet meer beschermd. Wat verderop staat een iets kleiner vrouwelijk exemplaar, kan je raden wat ik aan zaden overhoud.
Globaal zicht vanuit onze woning. Merk de kleinere, vrouwelijke Trachy op. Het terras vrolijken we op met een hoek succulenten, en een groep bladplanten, hier nauwelijks zichtbaar linksonder.
Ten slotte nog een wat duidelijker beeld van de linkerkant van het terras. BIj de succulenten staat ook een Butia (capitata, denk ik), die ik erbij plaatste omwille van de kleur. De Butia zal ik in pot blijven houden, één ombouw rond een palm met kerstverlichting kan ik aan, maar denk niet dat ik verschillende van die kerststalletjes zal zetten. Voorlopig toch niet. Ook de Butia is aardig gegroeid. Verder heb ik nog een kleine Sabal minor in pot die ook al een paar bladeren gemaakt heeft.Tegen een stukje gevel groeit een uitbundige, geelbloeiende Campsis, die elk jaar geweldiger wordt.
Dit is het zowat, ik hoop dat ik met deze kiekjes jullie wat leuk foto-voer aangereikt heb !
Koen