Aloe Marlothii zaailingen.

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Aloe Marlothii zaailingen.

Berichtdoor Berry op 02 jan 2012 10:43

Om te beginnen een fijn en gezond 2012!

Ik heb hier nu een aantal piepkleine Aloe Marlothii's staan, deze zijn een paar dagen geleden begonnen met kiemen! Heb ze laten kiemen in een vochtige en warme omgeving.
Maar nu weet ik eigenlijk niet hoe ik verder moet, moeten ze nu ook nog vochtig gehouden worden. Of moeten ze nu gewoon droog staan en af en toe eens benevelen en wat vochtig maken?

Bedankt, :thumb_up:
Avatar gebruiker
Berry
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 04 okt 2011 12:42
Woonplaats: Heerlen
44 bedankjes

Re: Aloe Marlothii zaailingen.

Berichtdoor Berry op 13 jan 2012 01:19

Aangezien dit onderwerp 42 keer bekeken is en nog geen reactie is geplaatst neem ik aan dat meerdere mensen waarschijnlijk met de zelfde vraag zitten.
Daarom beantwoord ik nu me eigen vraag, voor als mensen ook met de vraag zitten hoe je deze zaailingen moet verzorgen!

Om te beginnen en de zaden te laten kiemen moet je ze dagelijks besproeien en op een hoge temperatuur wegzetten(30/40graden). Na enkele dagen zullen deze zaadjes beginnen met kiemen daarna moet je minder water gaan geven ook moeten ze halfschaduw staan. In plaats van iedere dag besproeien moet je dit beperken tot 2 keer in de week. Zo zorg je ervoor dat de zaailingen er gezond blijven uitzien, geef je te vaak water worden de zaailingen te dik en beginnen ze te rotten, geef je te weinig water verbruiken ze alle opgeslagen vocht en drogen ze uit! Door 2 keer per week water te geven blijven ze in de perfecte conditie dit is bedoeld voor de zaailingen binnen, deze manier werkt hier goed. Mocht je ze buiten hebben staan moet je ze meer van water voorzien in de zomer natuurlijk.

Je kan deze zaden het beste zaaien in zand gemend met cocos grond. 2/3e zand 1/3e cocos grond. Hier doen ze het goed in, hier kunnen ze ook lang in blijven staan.
Het geven van vloeibare meststof zorgt dat de zaailingen meer bestand zijn tegen schimmels en ziektes.

Deze kunnen in het voorjaar ook buiten gezaaid worden, strooi de zaden uit over zand en besproei ze een keer goed. zo blijven ze voorlopig op een plek liggen en kan het kiemen beginnen. Na een paar dagen zul je al veel groene puntjes tevoorschijn zien komen. Je kan er voor kiezen om ze buiten te laten staan aangezien ze winterhard zijn, maar door de regen wat hier in ons landje heel vaak valt, zullen ze snel wegrotten(over zaailingen gesproken!) Grotere exemplaren kunnen meer hebben, maar zou het risico niet aangaan aangezien ze zeer prijzig zijn.
Laatst bijgewerkt door Berry op 13 jan 2012 11:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Berry
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 04 okt 2011 12:42
Woonplaats: Heerlen
44 bedankjes

Re: Aloe Marlothii zaailingen.

Berichtdoor plasta op 13 jan 2012 02:17

Mooi om zo je eigen vraag te beantwoorden op het forum :thumb_up:

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Aloe Marlothii zaailingen.

Berichtdoor Ruudcactus op 13 jan 2012 11:01

Eeeeeh, ik weet niks van Aloes zaaien, ik weet wel dat ze in de natuur voorkomen op plekken waar het zonnetje hoog aan de hemel staat.
Van cactussen zaaien weet ik wel het een en ander, wanneer ik net opgekomen cactuszaailingen in de volle voorjaarszon zet gaan een hoop het niet halen.
Waarom niet? In de natuur komt zo'n zaadje op, maar alleen degene die onder een struikje, tussen een paar stenen oid opkomen halen het over het algemeen, waarom? het is er vaak net een beetje vochtiger en die hete zon staat niet meteen op ze te schijnen.
Ik kan me zo voorstellen , dat aloezaailingen min of meer een beetje hetzelfde reageren, net zoals zeer veel planten zou mij niet verbazen.
Ik zou ze de eerste tijd alleen gefilterd zonlicht geven en pas later overwennen aan de volle zon. Ik maak me sterk dat je dan veel meer plantjes over gaat houden.
Tevens denk ik dat wanneer je ze in het zonlicht zaait, die 2x per week besproeien veel te algemeen is, wanneer de zon goed schijnt kunnen ze na 2 dagen alweer kurkdroog zijn, is het daarentegen bewolkt en koel weer gaat de uitdroging uiteraard veel langzamer.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Aloe Marlothii zaailingen.

Berichtdoor Berry op 13 jan 2012 11:54

Bedankt voor je toevoeging! :thumb_up:
Ik heb hier een aantal aloe's voor het raam staan waar dagelijks het zonnetje op schijnt(Zonnige dagen) deze doen het ontzettend goed en groeien hard.
Ik heb er ook in de verwarmde aquarium staan, met de lampen aan. Deze doen het ook goed. dan heb ik er ook op de zolder staan deze staan niet direct in het licht en hier zit geen beweging in. Wel heb ik gemerkt dat de zaailingen die in kiezels gemengd met zand staan het beste gaan. Ik wil niemand van foute informatie voorzien dus zal het bericht aanpassen, bedankt voor de verbeteringen! :D

Groetjes
Avatar gebruiker
Berry
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 04 okt 2011 12:42
Woonplaats: Heerlen
44 bedankjes


Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten