Adenium obesum

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Re: Adenium obesum

Berichtdoor s.janssen op 27 sep 2011 21:50

Aah, je hebt mijn bericht inmiddels gezien.
Ik heb mijn adenium warmer gezet maar op gegeve moment was het net kneedbaar deeg. Dit was dan duidelijk genoeg. Ik heb de plant is open gesneden en foto's gemaakt.
Ik lees van verschillende kanten dat de planten goed te zaaien en dat er redelijk snel opkomst is?

Zonde van het plantje, wel weer een goed leermoment. Zo zie je maar dat internet informatie ook niet altijd klopt. De plant stond in een mengsel van veel zand, en potgrond. Weinig water heeft de plant langere tijd goed gedaan. 1x in 2 weken een slok. Dit is het bewijs dat meer water echt funest is voor de planten.

Mooie kas overgens! :thumb_up:
Bijlagen
DSCF5780.JPG
DSCF5780.JPG (68.97 KiB) 4747 keer bekeken
DSCF5784.JPG
DSCF5784.JPG (71.23 KiB) 4747 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Adenium obesum

Berichtdoor paul op 27 sep 2011 22:56

Sylvan,
van de onderste gedeelten (de wortels zien er nog goed uit) zou ik het zachte gedeelte afsnijden en dan direkt planten in een zanderige bodem. Idem met de bovenste gedeelten, maar enkele dagen laten indrogen en dan in hetzelfde grondmensel plaatsen. De grond bijna droog houden!
Ik heb zelf 4 van deze planten, voorjaar 2010 gezaaid. Ze kiemen heel gemakkelijk. Zal morgen enkele foto's plaatsen.
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Adenium obesum

Berichtdoor paul op 28 sep 2011 08:33

foto van januari 2010:
Afbeelding

en eerder deze maand:
Afbeelding


dit zijn mijn overblijvende 4: de plantjes die onder de +10°C overwinterd hebben zijn allemaal afgestorven.
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Adenium obesum

Berichtdoor s.janssen op 28 sep 2011 21:51

Dan lijkt mij het interesant om over te gaan op zaaien. Op internet is vast wel wat te vinden.
je hebt ze gezaaid rond januari, hoe heb je ze gezaaid?

Kan ik door gesneden andeniums gewoon oppotten?

Groeten,
Sylvan
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Adenium obesum

Berichtdoor paul op 29 sep 2011 11:05

Sylvan, ik zou ze gewoon oppotten in een zeer luchtig grondmengsel; het bovenste gedeelte zou ik een paar dagen laten indrogen.
Ik heb inderdaad gezaaid in januari: de zaadjes kiemen heel vlug, binnen de 2 weken. Ik had het bakje boven een radiator (niet EROP!)
Gezaaid in een mengsel van perliet, grof rivierzand en lavagruis. Licht vochtig gehouden en af en toe beneveld; licht afgedekt met huishoudfolie tot het kiemen. +/- 90% kieming.
Zaden zijn links en rechts te koop.
Zelf had ik ze hier gekocht; ook mijn plumeria's indertijd. http://www.folyage.com/F_adenium.html
Heb daar altijd tevreden geweest over de geleverde zaden.
Veel succes,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Adenium obesum

Berichtdoor leokoster op 26 nov 2011 12:03

Hallo Adenium .....
Ook ik had teveel water gegeven en daarbij enkele adeniums verloren
Maar zag bij een kweker het gebruik van een viltdoek
Misschien een kleine hint
Probeer eens een viltdoek onder de pot te leggen ( de pot moet wel een gat in zitten)
Daaraan kan je zien of de plant water nodig heeft of niet
Mvrgr Leo Koster
leokoster
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 okt 2010 22:37
0 bedankjes

Re: Adenium obesum

Berichtdoor Jacintha27 op 08 maart 2012 00:37

waar heeft u de adenium plantjes gekocht
Jacintha27
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 maart 2012 09:45
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron