Cactussen in de lage landen

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Re: Cactussen in de lage landen

Berichtdoor turtleboy op 27 mei 2011 22:45

Heb dit jaar een gelijk aantal nieuwe schijven en bloemen dus dat gaat weer snoeien worden.
Controleer de jonge schijven wel even op bladluizen daar kunnen ze wel eens last van hebben.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Cactussen in de lage landen

Berichtdoor s.janssen op 27 mei 2011 22:54

Begin daar toch echt jarloers op te worden op al die cactussen, schitterend!
Alle schijven die ik van Bert heb gekregen gaan alle 3 groeien dus ben heel benieuwd!
Mijn ficus indica van Ikea heeft nog geen groei laten zien. Hoop dat dit grote mooie plant gaat worden!

Als mensen nog schijven over hebben of wat willen doneren (altijd welkom :mrgreen: ) hou ik mij zeker aanbevolen! Of een grotere plant over hebben zou ook mooi wezen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Cactussen in de lage landen

Berichtdoor dimi op 07 jun 2011 08:52

Heb ook een opuntia in de tuin staan en heb er geheel niets aan gedaan deze winter .
Volledig onbeschermd.
Heb hem vorige zomer in pot in de volle grond gezet.
Nu staat hij trouwens te bloeien .
Zal een van dees eens een foto plaatsen.

Grtn DIMI
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi
 
Berichten: 418
Geregistreerd: 22 maart 2011 11:43
Woonplaats: Hasselt Belgie
23 bedankjes

Re: Cactussen in de lage landen

Berichtdoor poohke1 op 24 jun 2011 14:31

Hoi,

inderdaad, van de opuntia's zijn er enkele die buiten kunnen blijven zonder bescherming.
Heb zelf de test gedaan met de opuntia sphaerocarpa.
Hebben deze winter toch temperaturen van -18°C gehad.
1 exemplaar in volle grond, 1 exemplaar in pot en 1 exemplaar binnen laten overwinteren.
Dit met goed resultaat.
Het exemplaar dat ik in pot heb laten buiten staan is er het minst goed vanaf gekomen.
Op een bepaald ogenblik stond er zelfs water bovenop de grond en had het diezelfde nacht gevroren.
Maar blijkbaar is dit geen probleem want de cactus heeft zich nu goed herpakt met enkele nieuwe schijven tot gevolg.
Deze die ik binnen heb laten overwinteren heeft nu de meeste nieuwe schijven aangemaakt, ook deze die in volle grond is blijven staan heeft nieuwe schijven en ziet er even goed uit.
Tevens heb ik de test gedaan met een schijf die ik gewoon buiten heb laten liggen tijdens de winter en die nu ook nieuwe schijven heeft voortgebracht en begint wortel te schieten.
Kan dus besluiten dat de opuntia sphaerocarpa de geschikte cactus is voor in de tuin.

Davey.
Avatar gebruiker
poohke1
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 05 feb 2010 13:33
Woonplaats: Hulshout
2 bedankjes

Re: Cactussen in de lage landen

Berichtdoor poohke1 op 24 jun 2011 14:48

@ Richard,

prachtige foto's.

De agaven op die foto's, blijven deze in de winter gewoon buiten of haal je deze binnen om te overwinteren?

Davey.
Avatar gebruiker
poohke1
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 05 feb 2010 13:33
Woonplaats: Hulshout
2 bedankjes

Re: Cactussen in de lage landen

Berichtdoor palmgek op 25 jun 2011 09:45

Hoi Davey,

Deze verhoogde border heb ik nu voor het 3de jaar en wordt tijdens de wintermaanden beschermd door een tent van houten latten en noppenfolie. Gedurende de koudste nachten wordt een lichtslang aangeschakeld om te voorkomen dat de temperaturen te ver onder 0 dalen.

Bij aanplant in 2009 heb ik slechts Agave Americana en A. Filifera gebruikt. De filifera heeft laatste winter niet overleefd, en is dit voorjaar verwijderd. Samen met een aantal Americanas die te groot werden en elkaar in de weg groeiden. Eenmaal aangeslagen in de volle grond groeien deze namelijk erg snel!
Inmiddels heb ik de vrijgekomen ruimte weer benut voor het planten van 3 andere soorten; A. Titanota, A. Stricta en A. Parryi. Alle 3 vergelijkbare winterhardheid, A Parryi kan zelfs nog meer hebben, dus hopelijk gaat dit ook lukken met de gebruikte bescherming.

Foto van augustus 2009 (jaar van aanleg)
Afbeelding

Foto 1,5 jaar later; maart 2011 met de winterbescherming, agaves groeien elkaar in de weg en dode Filifera goed zichtbaar.
Afbeelding

Foto vorige week met de nieuwe aanplant
Afbeelding

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3688
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
448 bedankjes

Re: Cactussen in de lage landen

Berichtdoor s.janssen op 25 jun 2011 17:51

Zeer netjes! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Cactussen in de lage landen

Berichtdoor turtleboy op 26 jun 2011 11:46

Ziet er goed uit :thumb_up:

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Cactussen in de lage landen

Berichtdoor s.janssen op 26 jun 2011 23:22

Omdat ik nog op zoek was naar nieuwe soorten (winteharde)Opuntia's kwam ik dit soort tegen op internet voor 5,-. De moeite?

Afbeelding
Op marktplaats waren wel wat bieders met schijven maar ik ga geen 10 euro neer leggen voor een stek.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Cactussen in de lage landen

Berichtdoor Alexander op 27 jun 2011 02:42

Bij kakteengarten.de betaal je een stuk minder!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast