vraag over wat minder bekende soorten

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

vraag over wat minder bekende soorten

Berichtdoor Herbert op 09 dec 2014 12:02

Goedendag,

Heb nog wat ruimte over in de container en wilde dit aanvullen met wat meer onbekende soorten. Is er iemand die mij wat kan vertellen over winterhardheid en groei van:

Gleichenia dicarpa
Sticherus urceolatus
Paesia scaberula

Alvast bedankt,

Herbert
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Re: vraag over wat minder bekende soorten

Berichtdoor draco op 09 dec 2014 12:45

Afgezien van de toepassingsmogelijkheden is het altijd interessant om nieuwe introducties tegemoet te zien. Sticherus sp. en Paesia scaberula heb ik ooit gehad. Maurice (Ponga) heeft ze eens met een assortiment varens uit Nieuw Zeeland over laten komen. Hans Prins heeft bij mijn weten met succes geëxperimenteerd met Paesia scaberula (zone 7). Sticherus urceolatus wordt door Martin Rickard als mogelijk winterhard vermeld (zone 8). Gleichenia dicarpa is eveneens een zone 7 plant volgens Martin. Groeit in het wild op drassige kleibodems. Als kuipplanten zijn deze varens minder geschikt vanwege hun 'wandelgedrag'.
Ik heb zeker belangstelling om deze aantrekkelijke varensoorten (opnieuw) uit te proberen.
Han

refs: Ferns of New Zealand van Lawrie Metcalf/New Zealand Ferns and Allied Plants van Patrick J.Browsey end John C. Smith-Dodsworth/Plantfinder's guide to Garden Ferns van Martin Rickard.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 dec 2014 12:47

Mooie soorten Herbert, vind de Sticherus soort wel een aparte, nog mooier is de Sticherus cunninghamii de Umbrella Fern, die komt uit N.Z.

Groet Eduard
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor fernman op 09 dec 2014 15:26

Gleichenia dicarpa (de coraalvaren):tot 60 cm hoog is veel voorkomend in Australie, Tasmanie, New Caledonie, N. Zeeland, Borneo, Maleisie... Heeft een hoge luchtvochtigheid nodig samen met veel licht!
Winterhardheid z7 ?

Paesia scaberulla: Heb ik ooit gehad en verloren na de winter (AFGEDEKT, WEL -20)!
Koen van Poecke verkoopt hem vanwaar ik hem had.

Sticherus areolatus: Sticherus is verwant aan gleichenia met dit verschil dat gleichenia bosjes vormt, sticherus doet dat niet.
Ook uit vochtige wouden afkomstig.
Rickard heeft die gehad maar wel in een tunnelserre in Engeland dat maakt al twee zone's verschil met hier!

Alle drie de varens groeien met kruipende wortelstok en zijn alle drie mooi en het proberen waard!

Groeten
Mario
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor Herbert op 10 dec 2014 11:29

Goedendag,

Bedankt iedereen voor deze nuttige informatie.

Vriendelijke groet,

Herbert
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 11 dec 2014 09:17

Sticherus en Gleichnia (die hele familie) is bijna niet te kweken. Zaaien gaat bijna niet, en bij de minste wortelverstoring is het gedaan, dus uitgraven ofzo, einde verhaal...
Er zitten soorten tussen die kou kunnen hebben, maarja, zie ze eerst maar eens te kweken.

Engelse fora: notoriously difficult if not impossible!

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens