Woodwardia orientalis

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Woodwardia orientalis

Berichtdoor draco op 10 aug 2015 01:19

Sinds ik de Woodwardia orientalis vorig jaar gered heb van zijn naderende ondergang in de volle grond, heeft deze varen een snelle doorstart gemaakt en is het is een forse kuipplant geworden die sindsdien ook weer broedplantjes vormt. In de tuin kwam het daar niet van. De broedplantjes laten makkelijk los en heb ik vorig jaar gestekt. Dit voorjaar zijn ze verspeend en apart opgepot. Daarvan is ondertussen een redelijk percentage aangeslagen. De moerplant staat er ondertussen opnieuw blozend bij.
Volgens Sven is de naamgeving fout en zou dit Woodwardia prolifica zijn, maar dat verandert niets aan de aantrekkelijkheid van deze varensoort.
Ik heb een aantal broedplantjes onder de liefhebbers van varens verdeeld. Ik ben benieuwd of zij ook succes hadden met de opkweek ervan?
Bijlagen
Woodwardia_orientalis.jpg
Woodwardia_orientalis.jpg (235.6 KiB) 2289 keer bekeken
Woodwardia_orientalis'.jpg
Woodwardia_orientalis'.jpg (198.68 KiB) 2289 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Woodwardia orientalis

Berichtdoor de Haan op 10 aug 2015 09:21

Ik heb er 50 van je gehad en 30 zijn er de winter doorgekomen.
Wel binnen in een ruimte waar het ongeveer 15 graden bleef.
Ik heb er 1 in de volle grond staan en de rest in potjes.
Ze staan op dit moment er goed bij.
Komende winter gaan er een paar de huiskamer in en de rest de vorstvrije kas in.
de Haan

40 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens