Varens verpotten, wat is de beste methode?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Varens verpotten, wat is de beste methode?

Berichtdoor draco op 15 sep 2015 13:28

Vorig najaar heb ik een aantal varens overgezet naar een grotere kuip met bedoeling dat het daarbij blijft. De eenvoudigste manier is de kluit daarbij intact laten en in een ruimere kuip te plaatsen met aan weerszijden enkele centimeters extra ruimte op te vullen met verse potgrond. Dat gaat kennelijk niet altijd goed. Blechnum wattsii (groenblijvend) die het voorafgaand uitstekend deed, reageerde met volledig bladverlies en toonde deze zomer nauwelijks herstel. Ik heb onlangs een klein levensvatbaar plukje overgepot in een laatste poging deze soort voor de verzameling te redden.
Todea barbara reageerde dit seizoen met een matige hergroei vergeleken bij het exemplaar in de volle grond. Afgelopen weekend heb ik deze varen naar de tuin verhuisd. Opvallend was dat de oude wortelkluit vrijwel geheel intact is gebleven en er nauwelijk uitgroei heeft plaatsgevonden in de omringende verse teeltaarde. Voor het uitplanten heb ik daarom nu eerst met een handhark de kluit lostgewoeld, beschadigd zeg maar in de hoop dat dit de uitgroei stimuleert. Ik herinner me een grote overpotbeurt van de hortus VU varencollectie door een prominent lid van de NVV (varenvereniging), waarbij de oude kluiten geheel uiteen werden gerafeld. Waarschijnlijk is dit de beste methode bij varens in kuip waarbij het verpotten (te) lang is uitgesteld. De wortelmassa is dan zo dicht geworden dat uitgroei niet of moeizaam kan plaatsvinden en moet de wortelmassa eerst worden losgemaakt om herstelgroei te bevorden. Ik ben benieuwd hoe andere varenliefhebbers dit succesvol weten aan te pakken? Overigens hebben 2 varianten Aspleniums bulbiferum deze operatie wel goed doorstaan.

Groet
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6759
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
688 bedankjes

Re: Varens verpotten, wat is de beste methode?

Berichtdoor Eduard op 15 sep 2015 15:05

Hoi Han, over de laats besproken behandeling ben ik absoluut geen favoriet van, daar verstoor je meer mee dan je goed kunt doen!, Ik heb alle varens /boomvarens vanaf ze verspeend worden iedere keer van pot grootte verdubbeld zodra de wortels onder het potje uitkomen en dat gaat goed, zolang je het maar niet te lang laat dichtgroeien wat je hebt kunnen zien bij de wortelsnoei van de kleine C.medullaris en de C. australis, daar ging ik vanuit dat ik ze met bemesting zou door kunnen laten groeien wat echter niet ging, de worteldruk wordt te groot en dan moet je of groter of als dat niet meer gaat de spanning wegnemen door wortelsnoei toe te passen, dit is echter ook een noodgreep maar soms gaat het niet anders, het herstel laat op zich wachten maar de wortels kunnen weer gaan groeien en ik zie hier dat deze twee weer goed uitlopen.
Ook is het substraat belangrijk een goede zure mix is voor het grootse deel varens belangrijk, niet alle maar die zijn in de minderheid en hebben net graag een kalkrijke mix, en moet het een luchtig mengsel zijn, [wat grover van structuur]

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10355
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1004 bedankjes

Re: Varens verpotten, wat is de beste methode?

Berichtdoor Sharon-vds op 15 sep 2015 15:09

Hoi,

Ik heb daar eigenlijk geen problemen mee, als ik ze verpot zit tegen het einde van het seizoen de pot al weer vol wortels. Wat voor grondmengsel gebruik je? En doe je ook bloed en beendermeel er bij?
Avatar gebruiker
Sharon-vds
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 16 jan 2015 15:48
Woonplaats: Stavenisse
18 bedankjes

Re: Varens verpotten, wat is de beste methode?

Berichtdoor draco op 15 sep 2015 15:40

Ik gebruik standaard een mix van veenpotgrond en cocopeat verrijkt met een schep DCM granulaat (organisch-Mg houdend) . Bij jonge planten en tijdig doorzetten naar een grotere container gaat dat meestal goed. Vermeld probleem manifesteert zich voornamelijk bij oudere planten die lange tijd niet verpot werden. Ik probeer aanvankelijk met het verpotten het groeitempo van de (jonge) planten te volgen totdat er een bepaald eindstadium wordt bereikt. Soms besluit ik dan na een lagere periode om alsnog een plant (varen) in een grotere pot te plaatsen. De wortels vormen dan een harde kluit en die dient mijns inziens te worden gereactiveerd om het gesignaleerde verschijnsel (blokkade van de uitgroei) te verhinderen. Bladverliezende tuinvarens reageren hier doorgaans goed op, maar groenblijvende soorten zijn wellicht kwetsbaarder voor de verstoring van het wortelstelsel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6759
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
688 bedankjes

Re: Varens verpotten, wat is de beste methode?

Berichtdoor Eduard op 15 sep 2015 17:40

Hoi, die blokkade kun je ook voorkomen door wortel snoei aan de zijkanten, dus rondom een kleingedeelte weghalen zodat de vaste kern intact blijft, ik zou zeggen overtuig je zelf en probeer het eens, heb zelf geen goede ervaringen met wortelkluiten los te maken, was ook afrader nr.1 toen ik ooit begon met de liefhebberij toen ik 9 jaar was [ 50 jaar geleden! ]

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10355
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1004 bedankjes

Re: Varens verpotten, wat is de beste methode?

Berichtdoor draco op 16 sep 2015 00:46

Ik neem het graag van je aan Eduard. Ik ben benieuwd of de Todea beter aanslaat nu ik de buitenkant van de kluit oppervlakkig heb losgemaakt. Volgende keer zal ik daarvoor een scherp (plamuur)mes inzetten :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6759
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
688 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron