Blechnum tabulare

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Blechnum tabulare

Berichtdoor Hitch op 11 nov 2015 11:39

Ik heb hier 2 Blechnum's tabulare staan. Het zijn prachtige planten en beiden hebben een stam gevormd over de jaren heen (weet dat het geen stam is). De kleinste heeft een schijnstam van +/- 25 cm, de grootste +/- 40 cm. Persoonlijk zijn het mijn favorieten en heel erg makkelijke, vergevingsgezinde kuipplanten maar ze nemen vrij veel plaats in in mijn serre en ik moet jammer genoeg door chronische rug- en nekpijn inbinden met mijn planten in kuip. Ik mag niet meer heffen en sleuren. Is al jaren zo maar dit jaar kon ik het ook nog amper wat voorgaande jaren nog steeds te doen was en ik de pijnen met de nodige medicatie kon verbijten...Om die reden ben ik dit jaar massaal kuipplanten gaan uitplanten zodat ik er niet meer mee moest rond sleuren. Nu moet ik natuurlijk een pak meer winterbeschermingen aanbrengen maar dat kan ik dan tenminste nog, al zal het mijn elektriciteitsrekening wel de hoogte in jagen maar kom, een mens moet nu eenmaal keuzes maken en ik leef voor mijn hobby en kan/wil deze niet opgeven.

Veel gezever om tot volgende vraag te komen; zijn er mensen die deze varensoort succesvol in volle grond hebben staan? Ik zou het kleinste exemplaar graag willen uitplanten en in theorie zouden ze -15°C aankunnen of beter gezegd als ondergrens hebben. Ik zou hem dan wel beschermen als mijn Dicksonia antarctica maar ik zou hem liever niet bijwarmen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Blechnum tabulare

Berichtdoor Eduard op 11 nov 2015 12:14

Hoi Michael, ik weet niet waar je die min.temp van -15 ºC vandaan haalt? daar klopt niets van! -5ºC geld voor deze soort als min.temp. beschermen als een phoenix in een hok/tent is op zijn plaats ;)

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10355
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1004 bedankjes

Re: Blechnum tabulare

Berichtdoor carex op 11 nov 2015 12:22

Eens met Eduard. Zonder bijverwarmen geen enkele kans.
Groeten Bart.
carex
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 27 feb 2010 20:01
Woonplaats: Limburg
25 bedankjes

Re: Blechnum tabulare

Berichtdoor Hitch op 11 nov 2015 12:34

OK, dat is dan heel jammer voor me en dan zal deze plant volgend voorjaar in de verkoop worden gezet zodat het er weer eentje minder is waar ik mee moet slepen.
Bijwarmen ga ik niet doen bij varensoorten. Ik moet ergens een grens trekken.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten