D. Antartica zonder wortels

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

D. Antartica zonder wortels

Berichtdoor Bulldog op 01 jun 2016 16:03

Hoi,

ik ga straks mijn D. Antartica zonder wortels planten.
hij heeft 90 cm stam en 8 rollen die al begonnen zijn met opkomen.

Ik ga die in volle grond plaatsen.
Ik ga die vast maken met 4 betonijzer van 120cm (12mm dik) er rond in de grond te slaan.
zal hem in een mengsel van potgrond, turf en de bestaande grond waar die komt zetten, aangevuld
met bloed en beendermeel en lavakorrel. (eventueel nog gedroogde koemest? of is dit teveel van het goede?)
en dan goed vochtig houden.

Daar ik nog nooit een zonder wortels heb gehad vroeg ik mij af of jullie nog tips hadden waar ik op moet letten?
En hoe lang duurd het ongeveer eer die een gezond wortel gestel heeft?

PS.: zal hier fotos plaatsen eens die er staat.
Bulldog

39 bedankjes

Re: D. Antartica zonder wortels

Berichtdoor Eduard op 01 jun 2016 16:28

Hoi, de methode is goed, Chrisvm deed het ook zo [draadijzers] de stam +-5 a 10 cm de grond in en de grond van te voren licht bewerken / mengen met wat turf /goede potgrond en je eigen grondsoort en daar wat bloed en beendermeel doorheen mengen. nog extra mest is niet nodig daar de plant nog niets kan opnemen, bloed en beendermeel is traag werkend.
Verder is het zaak de stam goed vochtig te houden zeker met droog en heet weer, na 3 maanden moet je al wel wat zien van wortels als je bij de stam wat grond weg neemt, succes.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 01 jun 2016 17:38

Hoi..
Ik zou inplaats van lava , pinus schors gebruiken..
Ik bewerk de grond met turf..goede potgrond fijne pinus schors en bestaande grond..eventueel wat koemestkorrel en bloed en beendermeel..
Maak de heuveltje en zet de stam erop..door gewicht en watergift zakt ie toch direkt 5cm en meer zodat ie op zijn plaats staat..
Betonijzer zijn een meter langer als de stam omdat mijn grond een diameter rond en halve meter diep bewerkt is..en om verankering een halve meter dieper moeten aangezien de bewerkte grond geen stabiliteit heeft..
Zou de ijzers toch tot 15 cm onder de kop inslaan, ,dan op 2 a 3 plaatsen boomband errond en goed aantrekken zodat de ijzers onder spanning tegen de stam aanduwen..
Mits goede watergift en verzorging zie je meer dan de helft vd ijzers na 3j niet meer..
Mvg.Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor Bulldog op 01 jun 2016 18:30

Het zijn niet van die lavabollen die ik gebruikt heb maar van die lavakorrel (meer gruis) van DCM die ik er in heb gedaan.

hier de beloofde foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bulldog

39 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens