Cyathea Australis:groeisnelheid

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Cyathea Australis:groeisnelheid

Berichtdoor chrisvm op 31 jan 2012 10:11

Beste varenvrienden,
Nu zit al een tijdje met de vraag hoe snel en goedgewortelde C.Australis groeit.?
Ik vind er weinig of zo goed als niets van terug op't net..
Ik heb er zelf één maar deze heeft nog geen stam aangemaakt of zal er mss het komende groeiseizoen aan beginnen..
Aan mijn plantje te zien gaat ie minder hard als bv een C. Brownii of C.Cooperii..
Is de C. australis eventueel vergelijkbaar met de C.dealbata(want deze zie je ook niet groeien bij me)
Misschien dat hier een overzichtje kan opgesteld worden van de meest courante boomvarens,door de varenliefhebbers onder ons
grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Re: Cyathea Australis:groeisnelheid

Berichtdoor Eduard op 31 jan 2012 11:27

Hoi Chris, ik had een kleine zaailing zoals velen van Ro sinds 2009, deze heeft nu een basis van stam in de eerste cm komen nu omhoog, de C.dealbata is echter nog veel trager hier duurt het zeker 5 jaar van zaailing tot beginnend met stamvorming.
C.medullaris, brownii, cooperi, en cunninghamia zijn meer de snellere cyathea's, er zullen er ongetwijfeld meer zijn maar dit zijn de gangbare soorten.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 31 jan 2012 11:39

Hoi Eduard, ik heb er ook 1 van Ro,zal wel even oud zijn dan..het kleintje dat van bij u kwam heeft het niet gehaald,is stilaan beginnen wegkwijnen en is naar de plantenhemel..Ik denk dat het door de katten van de buren is want die lopen hier alles omver (wil het niet op m'n hond steken haha)
Hoe doet uw groter exemplaar het qua groei?
grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 31 jan 2012 11:47

Hoi, ja die heeft goed zijn best gedaan afgelopen jaar +-16 nieuwe veren en wat nieuwe stamvorming, [boven de bestaande stam uit] echter met de eerste vorst in November zijn de laatste 3 nieuwe veren bevroren en zijn zwart, de stormen hebben later voor verdere aftakeling gezorgd nog veel veren afgebroken, een goede kans dat ik alle veren weg haal in de lente, maar deze zijn wel erg vorstbestendig , ik heb laats gehoord dat je deze soort even veel zou kunnen hebben als een D.antarctica, maar zal het er aan liggen waar die is opgegroeid!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 31 jan 2012 21:12

Een C. australis kan je in verglijken met de D. antartica met groei.

In de kweekbossen in Australië gaan ze uit van een doorlooptijd van 24 jaar. Dat wil zeggen dat een D. antartica in 24 jaar ongeveer 220 cm stam kan aanmaken maar het grootste gedeelte is 180/ 200 cm stam.

De C. dealbata is een verhaal apart, dit is bewezen de langzaamste Cyathea soort te zijn die er tot nu is ontdekt. Zoals eduard aangeeft begint hij pas rond zijn 5/6 jaar met stamvorming als hij in een pot staat, in de volle grond is dit 3/4 jaar. Een exemplaar met 25 cm stam is rond de 15 jaar oud.
Zowel voor de C. Australis, C. dealbata en de D. antartica zijn de opgegeven stamhoogtes exemplaren die in de volle grond staan, in pot zal dit alleen maar langzamer zijn.

De Cyathea australis die bijna iedereen heeft waren medio 2009 sporelingen, tot nu verbaasd mij de groeisnelheid maar merk wel dat het nu langzaam achteruit gaat na hij de hoogte in gaat met zijn stam.
C. tomentosissima heeft deze eigenschap ook, de eerste 3 jaar groeit hij vrij snel maar als er eenmaal een beetje stam te zien is gaat de groeisnelheid omlaag.

Zal straks eens een foto van mijn grootste C. australis posten die nu ongeveer 2,5 jaar oud is.

Gr. Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 31 jan 2012 21:17

Mijn grootste C. australis die het leven zag medio 2009.

Afbeelding

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 31 jan 2012 21:30

Eduard had al ongeveer aangegeven van de snelst groeiende.

De snelst groeiende boomvarens behoren tot de Cyathea's. De subgroep Sphaeropteris is daarin de snelste gevolgt door de Alsophila en Cyathea groep. De Dicksonia's en Cibotium's komen ook na de Cyathea subgroep Sphaeropteris en zitten in het rijtje C. subgroep Alsophilla en Cyathea.

Mijn ervaringen tot nu toe met diversen soorten door elkaar die vrij voorkomend zijn:

- C. cooperi en al zijn varianten
- C. brownii
- C. medullaris ( verschilt niet veel met C. brownii)
- C. atrox
- D. squarrosa
- C. tomentosissima
- Cibotium glaucum
- D. antartica
- C. australis
- C. smithii
....500 soorten verder...
- C. dealbata

Gr, Ro

www.myfernshop.com