mosgroei op fontein? eindelijk?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

mosgroei op fontein? eindelijk?

Berichtdoor davea op 22 aug 2015 15:55

hoi allemaal,

al vele jaren staat deze fontein de stromen in de hoop dat hij ooit mooi groen zal begroeien. Sinds ik de fontein dagelijks laat stromen, merkte ik dat hij groenig werd. Hij LIJKT groeniger te worden, maar omdat ik hem dagelijks zie, valt t me niet echt op. Op sommige plekken zitten wat fel groene haartjes, maar of dit toeval is en niets zeggend over het geheel, dat is maar de vraag.

ik heb wat fotos gemaakt in de hoop dat jullie met zekerheid kunnen zeggen of dit t begin is van mosgroei. De varens op de foto zijn er door mn zoontje bij geplaatst. Zijn dus miet vanzelf ontstaan.

Is er iets waarmee je de groei ( mits het mos is ) kan versnellen? stikstof toevoegen in het water oid? Hij stroomt trouwens altijd op leidingwater. Maar is dit het begin van mosgroei?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Re: mosgroei op fontein? eindelijk?

Berichtdoor draco op 24 aug 2015 01:26

De algenlaag kan een basis vormen voor mosgroei. Ik betwijfel overigens of mos gebaat is bij constante overstroming. Op het bitumendak van ons tuinprieel liggen dikke plakkaten mos, die alleen een regenbui over zich heen krijgen. Misschien moet je de fontein af en toe uitzetten? In huis is mosgroei overigens lastiger te realiseren vanwege de lage relatieve luchtvochtigheid als gevolg van de hogere temperaturen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6761
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
689 bedankjes

Re: mosgroei op fontein? eindelijk?

Berichtdoor davea op 24 aug 2015 06:57

ok,

hij gaat om de 4 uren, 15 minuten aan.
na iedere overstroming, krijgt hij wel de tijd weer te drogen.

is dit toch nog tevaak?
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Re: mosgroei op fontein? eindelijk?

Berichtdoor jos944 op 24 aug 2015 07:00

Als je bronmos neemt is het voortdurend nat zijn geen enkel probleem. Staat de fontijn binnen kan je ook javamos kopen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: mosgroei op fontein? eindelijk?

Berichtdoor davea op 24 aug 2015 09:49

ok, dank

ik dacht dat java mos, in water moest drijven?
maar mocht ik de fontein zo instellen, dat hij aan gaat, wanneer het beton droger is geworden.
Om de 4 uur ongeveer. Zou dit voldoende 'droogtijd' zijn voor het huidige mos?

ik ga zeker even kijken naar bron en java mos
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Re: mosgroei op fontein? eindelijk?

Berichtdoor davea op 24 aug 2015 09:52

net even gekeken, maar kreeg op beide zoektermen direct en link naar aquaria fora.
Ik wil de fontein niet de hele dag aan hebben staan. werkt op de blaas.

Hij stroomt nu om de 4 uren, een kwartier.

ik vrees dat de jave en bronmos, uitdroogt wanneer de fontein ook maar een uur uit staat.
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Re: mosgroei op fontein? eindelijk?

Berichtdoor draco op 24 aug 2015 10:28

Misschien kun je de waterstroom reduceren middels een slangklem. Ik deed dit bij het buitenfontein om teveel gespetter tegen te gaan. Binnenshuis kan misschien ook een dimmer op de pomp uitkomst bieden?
Bijlagen
slangklem.jpg
slangklem.jpg (61.25 KiB) 5159 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6761
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
689 bedankjes

Re: mosgroei op fontein? eindelijk?

Berichtdoor davea op 24 aug 2015 11:37

ik kan helaas niet bij de slang. Het stukje slang in de waterbak, is net lang genoeg om op de pomp aangesloten te worden. Van spetteren heb ik niet zo'n last, gelukkig.

maar wt ziet u op de foto? mos of slechts een groene aanslag?
wel zie ik her en der, kleine plukjes mos wat echt lichtgroen van kleur is. teklein om te fotograferen. Dit mos verdwijnt niet, dus vandaar dat ik me afvraag of die groene iets wollige laag, mos zal worden.

Als ik mn hand eroverr laat glijden,bdan voelt het een heel klein beetje wollig. Mn handen zijn vervolgens niet groen, dus het zit echt vast op het beton. Zou alg miet meteen aan mn handen plakken?
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Re: mosgroei op fontein? eindelijk?

Berichtdoor draco op 24 aug 2015 12:20

Er lijkt inderdaad sprake van beginnende mosgroei. Er wordt wel beweerd dat insmeren met karnemelk mosgroei zou bevorderen als je de eventuele (tijdelijke) stank tenminste accepteert. Misschien dat Maërl hetzelfde effect heeft (koraalkalk)?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6761
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
689 bedankjes

Re: mosgroei op fontein? eindelijk?

Berichtdoor davea op 24 aug 2015 12:36

ok,
ik heb op bepaalde plekken, yoghurt gesmeerd.
maar ik zie op die plekken niet een snellere ontwikkeling.

wilde niet teveel gaan experimenteren. Voor je t weet sterft alles weer af.
lijkt me een mooi effect. het hele huis is grijs,wit. Een groen begroeide fontein, steekt daar mooi in af. dus mos is juist gek op kalk? omdat je spreekt over koraalkaklk.

maar goed dat ik het leidingwater niet heb vervangen voor regenwater. Echter is het ook ontstaan bij kalkwater gebruik.
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten