Grote varens voor volle grond

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Grote varens voor volle grond

Berichtdoor carex op 09 nov 2015 10:14

Hitch schreef:man man, ik kan gewoon niet volgen met de varensoorten op te schrijven en ze na te googelen...
Super bedankt iedereen voor jullie inbreng :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
Voor mij gaat er op varengebied plots een hele wereld open :P


Dan moet je zeker eens bij een lid van de Varenvereniging gaan kijken met een grote collectie. Als je dan ineens zeg 300 soorten bij elkaar ziet staan.....
Groeten Bart.
carex
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 27 feb 2010 20:01
Woonplaats: Limburg
25 bedankjes

Re: Grote varens voor volle grond

Berichtdoor Hanselman op 09 nov 2015 21:38

carex schreef:
Hitch schreef:man man, ik kan gewoon niet volgen met de varensoorten op te schrijven en ze na te googelen...
Super bedankt iedereen voor jullie inbreng :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
Voor mij gaat er op varengebied plots een hele wereld open :P


Dan moet je zeker eens bij een lid van de Varenvereniging gaan kijken met een grote collectie. Als je dan ineens zeg 300 soorten bij elkaar ziet staan.....


Er bestaan tig duizenden soorten, teveel om op te noemen. :roll:

@ draco Bolletjesvaren is Onoclea sensibillis

m.v.g.
Hans.
Hanselman
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 07 jan 2013 23:31
Woonplaats: Heerlen
30 bedankjes

Re: Grote varens voor volle grond

Berichtdoor marco1969 op 12 nov 2015 14:23

Hallo Bart,
Wat bedoelde je precies met de meeste Woodwardia radicans hier in Nederland zijn geen Woodwardia radicans ? Ik heb deze nu ongeveer 10 jaar in de volle grond staan, en nog nooit beschermd in de winter.
Groet,
Marco.
marco1969
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 nov 2011 21:27
0 bedankjes

Re: Grote varens voor volle grond

Berichtdoor carex op 12 nov 2015 14:44

Er is verwarring met o.a. de groenuitlopende vorm van unigemmata. Daarnaast zijn er nog meer soorten in cultuur zoals W. japonica. Verschil zit onder meer in de eerste al dan niet ontbrekende pinnule dicht tegen de rachis (bladsteel) aan. De echte radicans is weinig winterhard. Al zijn er inderdaad mensen die deze al geruimte tijd in de volle grond hebben staan.
Groeten Bart.
carex
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 27 feb 2010 20:01
Woonplaats: Limburg
25 bedankjes

Re: Grote varens voor volle grond

Berichtdoor draco op 12 nov 2015 19:57

Martin Rickard geeft voor Woodwardia radicans zone 9 aan. Dat betekent dat de plant alleen in zeer zachte winters groen blijft. Gaat het blad verloren dan betekent dat zeer waarschijnlijk vermogensverlies voor de plant en zal deze in het voorjaar moeilijk herstellen. Toen Blechnum chilense (zone 8) een paar jaar geleden het blad door vorst verloor, had de varen daarna een slecht seizoen. Ik veronderstel dat groenblijvende planten minder investeren in energiereserve dan bladverliezende. Woodwardia prolifera (voorheen orientalis ;)(zone 9 en praktisch altijd bladverliezend) deed het in de tuin zeer matig en vormde geen broedplantjes. Als kuip- en kasplant krijgt deze enorme veren die bezaaid zijn met broed.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6759
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
688 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten