Machiavelli wist het al: regeren is vooruitzien! Vandaar dit topic.

![]() | 88 bedankjes |
![]() | 1031 bedankjes |
Ivan schreef:Ik heb er drie, diegene die ik voor de winter gesnoeid heb gooit de rollen er alweer uit, de andere twee doen nog weinig. Hiervan 1 eind winter gesnoeid en 1 het blad laten behouden.
![]() | 88 bedankjes |
![]() | 13 bedankjes |
![]() | 1031 bedankjes |
Gouden HandPalm schreef:Ivan schreef:Ik heb er drie, diegene die ik voor de winter gesnoeid heb gooit de rollen er alweer uit, de andere twee doen nog weinig. Hiervan 1 eind winter gesnoeid en 1 het blad laten behouden.
Ja, misschien stimuleert het ook de groeikern, vergelijkbaar met het snoeien van boom-op-stam.
Verder heb ik het idee dat jongere boomvarens hun veren eerder afstoten dan oudere varens. Ze moeten immers zo snel mogelijk de hoogte in, ivm. de opvang van licht. Oudere varens zijn daar al.
Vandaar, zoals ik al zei, is deze methode meer geschikt voor jongere varens met een kleine stam (natuurlijk niet voor zaailingen van een jaartje oud, laat die eerst maar lekker groeien).
![]() | 710 bedankjes |
![]() | 25 bedankjes |
draco schreef: Het maakt ook uit of de boomvaren blad afstoot door natuurlijke afsterving of dat dit door bevriezing of door snoeien wordt verwijderd. In het eerste geval kan de plant nuttige bouwstoffen aan het blad onttrekken.
Bij hogere planten stimuleert snoei de ontwikkeling van slapende (zij)knoppen door het wegvallen van de topdominantie. Of een boom daar sneller door gaat groeien is de vraag. Bepalend voor het assimilatievermogen is tenslotte het bladoppervlak.
![]() | 1031 bedankjes |
![]() | 348 bedankjes |
![]() | 1031 bedankjes |
Keer terug naar Boomvarens en varens
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten