Steeds kleiner wordend blad D. Antarctica

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Steeds kleiner wordend blad D. Antarctica

Berichtdoor djoeke op 21 jun 2011 22:06

Welkom Branko :welkom:
Persoonlijk vind ik het wel een klein potje voor zo'n exemplaar .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor dickson op 21 jun 2011 22:10

Eduard dank voor je reactie ga het eens nalezen en morgen maak ik detailfoto's.
Het zal niet gemakkelijk worden om vast te stellen waar de stam nog leeft. Inmiddels heb ik een gardena bevloeiinggsysteem aangelegd met een nevelaar en extra druppelaar in de kop zodat de kop en de stam voordurend vochtig blijven. Die nevelaar werkt geweldig er hangt zolang je het systeem laat draaien een vochtige mist rond de stam en daar houden ze van! Hopelijk stimuleert dit wortelgroei.......
dickson

0 bedankjes

Berichtdoor dickson op 21 jun 2011 22:25

Reactie met vraag over hangend blad door??:
Ook in mijn eerste jaar was het blad gigantisch maar die energie zat nog in de kale stam. Vaak is de de stam die nog wortels aan moet maken niet in staat om het reusachtige blad van voldoende vocht te voorzien met als gevolg dat het blad gaat hangen.
Overigens, niet alle barerooted stammen maken wortels aan, het blijft een risico zo'n kale stam. De laatste jaren schaf ik daarom alleen nog maar goed gewortelde planten aan.
dickson

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 21 jun 2011 22:29

Hoi Branko, dat lijkt mij ook moeilijk op deze manier, hoe is de hardheid van de stam van buitenaf? zit er verschil tussen boven en beneden ? Of is het overal gelijk, het zou zonde zijn om zomaar een gok te wagen, het is een mooie stam! Maar aan een dode stam straks heb je ook niets, dus ja dat wordt toch moeilijk vrees ik, bemest je langs de stam af? daar wordt ook voeding opgenomen zodat het blad toch wel weer wat groter wordt, ben benieuwd of detail foto's wat meer zicht geven.
En zullen we Ro ook nog even inschakelen die weet veel van stammen af.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor dickson op 21 jun 2011 22:49

Eduard: Wel de onderste helft van de stam is heel dicht van structuur compact vol (dode?) wortels terwijl de bovenste helft uit oude bladresten bestaat en weinig luchtwortels heeft een lossere structuur dus bovenaan. Kun je iets met deze vage aanduiding? Ik maak nog een detail van de stam bovenaan uit de oorspronkelijke foto. Dan zie je wat ik bedoel (hoop ik)
Ben: Ben jij Ben Zonnevylle? Zo ja hoi dan hebben we eens gebabbeld op het web over cibotiums meen ik klopt dat? Inmiddels heb ik dus een glaucum aangeschaft via Ro
dickson

0 bedankjes

Berichtdoor dickson op 21 jun 2011 22:53

clubmatch tiel 2011 001.JPG
clubmatch tiel 2011 001.JPG (278.02 KiB) 3896 keer bekeken
dickson

0 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 21 jun 2011 23:02

dickson schreef:Ben: Ben jij Ben Zonnevylle? Zo ja hoi dan hebben we eens gebabbeld op het web over cibotiums meen ik klopt dat?

Ja inderdaad,ik moest er ook aan denken.Maar dat is dan alweer een aantal jaartjes geleden op het oude Yahoo forum.Ben daar toen wegens tijdgebrek "tijdelijk" offline gegaan en toen ik weer lid wilde worden was het over met dat forum.Vandaar dat we elkaar nu hier op "Palmvrienden" weer tegenkomen.Kleine wereld toch...Leuk!

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor dickson op 21 jun 2011 23:07

orinoco schreef:Heb ook het zelfde probleem gehad met een D. antarctica van 260 cm stam.Had na ruim 5 jaar in de volle grond nog nauwelijks wortels aangemaakt en zag je ook elk jaar kleinere bladeren krijgen.Een exemplaar van 160 cm stam had na een jaar wel aardig wat wortels gevormd en kreeg steeds grotere bladeren... Misschien dat de hogere stammen gewoon moeilijker wortelen of simpelweg een kwestie van pech.Veel grotere pech is dat beiden inmiddels in de boomvarenhemel vertoeven.Dit door afwezigheid tijdens een onverwachte koudedip van een week 3 winters geleden.
De kale stammen staan/liggen nog steeds als triest symbool in de achtertuin... :cry:

Groet,Ben

Hoi Ben,
Oei, dan ziet het er niet best voor me uit van het is een hele lange stam ook. Ja heb ook heel wat tranen gelaten door beginnersfouten en overmoedigheid, dacht dat het allemaal wel los liep en ze kunnen veel hebben maar inderdaad het kan ook ineens gedaan zijn. Zoals ik al schreef overwinter ik mijn huidige planten om die reden in een (gehuurde) winterstalling, ik neem geen enkel risico meer.
Groet, Branko
dickson

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 21 jun 2011 23:07

Hoi, dat zegt inderdaad niet veel ! Is meer de normale structuur van een stamopbouw, ik denk toch dat de wortel kluit bevroren is geweest en je een poging kunt wagen met een moskrans aan te brengen onderaan de stam +- 20cm van de kluit omhoog zet daar geperforeerde plastic om dat het goed vochtig blijft en werk het eventueel af met een oude jutezak zodat het niet zo opvalt, dat moet dan wel tot volgend voorjaar blijven zitten, als je deze niet meer binnen zet zou ik de kluit wel beter inpakken eventueel met een warmte kabeltje als het streng gaat vriezen.
Je hebt niets te verliezen wel iets te winnen, dus ik zou het proberen! ;)
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor dickson op 21 jun 2011 23:22

EDUARD schreef:Hoi, dat zegt inderdaad niet veel ! Is meer de normale structuur van een stamopbouw, ik denk toch dat de wortel kluit bevroren is geweest en je een poging kunt wagen met een moskrans aan te brengen onderaan de stam +- 20cm van de kluit omhoog zet daar geperforeerde plastic om dat het goed vochtig blijft en werk het eventueel af met een oude jutezak zodat het niet zo opvalt, dat moet dan wel tot volgend voorjaar blijven zitten, als je deze niet meer binnen zet zou ik de kluit wel beter inpakken eventueel met een warmte kabeltje als het streng gaat vriezen.
Je hebt niets te verliezen wel iets te winnen, dus ik zou het proberen! ;)
Gr. Eduard.

Dank je Eduard, ga ik gelijk doen de komende week. Heb altijd gemeend dat het vooral de kop was die 's winters gevaar liep maar ik denk nu ook dat de wortels bevroren zijn de afgelopen winter. Had de kuip wel met rietmatten omwikkeld maar dat wordt de komende winter ook nog warmtekabeltje. Gr, Branko
dickson

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens