door draco op 02 feb 2013 17:44
Mijn verzamelwoede dateert van de tijd dat boeken nog de voornaamste bron vormden voor kennisverwerving over plantensoorten. Naast planten heb ik dus ook driftig plantenboeken verzameld in een inmiddels overvolle boekenkast. Zeker is dat de informatie uit boeken over 't algemeen betrouwbaarder is dan afkomstig van het internet. Er zit vast wel iets bij over Todea barbara.
Voilà _ Todea barbara of King Fern - beschrijving in ‘Australian Ferns, growing them succesfully’ van Calder H. Chaffy, Kangaroo Press 1999.
Ik citeer hieruit een aantal fragmenten.
“Description: Fern height to 300 cm, tufted crown to 200 cm. A terrestrial fern with an erect rhizome forming a large trunk matted with roots at the lower end and usually bearing several crowns. Fronds are 50 - 200 cm in lenght. Scattered globular-shaped sporangia at the underside of the leaves contain the spores which are green when mature.”
Groene rijpe sporen tref je ook aan bij het geslacht Osmunda dat verwant is met Todea.
“Growing at home: This is a slow-growing but long-lived, very hardy and adaptable fern which may be grown in a wide variety of conditions. Grown in filtered sunlight with plenty of water it makes an ideal garden fern. Although fairly frost tolerant it may be damaged by heavy frost. Sandy soil, free draining and slightly acidic, containing plenty of humus, is most suitable but healthy specimens are produced in heavier soils. The robust attractive appearance of T. barbara makes it an ideal container plant for years. Any slight acidic fern growing media may be used with good results if it is kept moist. Both in the garden and in containers fertilise with blood and bone annually.”
Tenslotte kan worden geconcludeerd dat deze varen qua eigenschappen en verzorging veel gemeen heeft met het bladverliezende genus Osmunda (Osmunda regalis-Koningsvaren). Voor Todea wordt winterhardheid zone 8 genoemd, maar een mogelijk bladverlies zal de kwaliteit van deze varen niet ten goede komen. Als kuipplant zul je in ons klimaat aan Todea barbara waarschijnlijk meer plezier beleven.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"