Pteris wallichiana rhizomen

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Pteris wallichiana rhizomen

Berichtdoor Alexander op 06 sep 2014 05:16

Buiten krijg je een stevigere plant. Hier heeft hij altijd in weer en wind gestaan.

En doet het prima.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 sep 2014 00:48

Het is te hopen dat de varen dan ook minder aantrekkelijk wordt voor (naakt)slakken, want gisteren bespeurde ik al de eerste slijm- en vraatsporen op de bladeren. :evil:
Er lag ook een dode slak onder en misschien is de varen giftig. De vraag is dan wat eerder is uitgeroeid?
Laatst bijgewerkt door draco op 15 sep 2014 01:08, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 14 sep 2014 01:02

Bij mij staan ze in de volkstuin....En daar wemelt het van de naaktslakken. Maar mijn varentjes staan er prachtig bij.
Ik zal morgen een fototje plaatsen als ik tijd heb.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 15 sep 2014 22:10

Pteris wallichiana staat bekend als slakkenvoer (al schijnt dat Alexanders ervaring niet te zijn?)! Slakken trekken van heinde en ver om hem te komen eten, echt! Ik hoor dat al van verschillende mensen die planten van mij hebben.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 sep 2014 22:34

Hoi ik moet zeggen dat ik weing aandacht aan de plant besteed en heb hem zelfs als tammelijk slordig uitziend exemplaar verbannen uit het zicht, wordt toch gesloopt voor afname van wat nieuwe knolletjes, volgend jaar wordt de moeder knol uitgeplant in de nieuwe varenborder.
Wat betreft de naaktslakken die heb ik nog niet gezien op dit struikgewas, misschien om dat die in een pot staat met naar buiten draaiende rand? heb wel een slakkeplaag in de serre weet niet waar dat vandaan komt, die hebben het voorzien op de jonge C. cunninghamii! Iedere dag vind ik slijm sporen op het blad en zitten steeds weer nieuwe exemplaren onder die potjes die in een kratje staan :shock:
je krijgt dat slijm maar moeilijk van je handen af, neem ze nu enkel nog met pincet op.

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 15 sep 2014 23:14

Hummm...Snap er niets van.
Mijn volkstuin..Is echt niet te geloven. Als ik er rond 18 uur in de avond even langs ga zie ik de naakslakken over het schelpenpad kruipen op weg naar mijn eigen tuin.
Ik hak letterlijk elke avond wel 10 tot 20 slakken doormidden maar mijn Pteris Wallichiana staan er prachtig bij en dan lees ik hier dat het slakkenvoer is??

Overal zitten gaten in en alles wordt aangevreten zelfs mijn scharnierbloem Physostegia virginiana is aangevreten. En naar mijn weten is deze toch wel erg bestand tegen slakkenvraat. Maar mijn varentje blijft onaangetast.

Hebben de slakken in verschillende delen van de wereld echt een andere smaak??
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor shusui op 15 sep 2014 23:29

Hier ook geen slakkenvraat aan deze varen, wel aan een Coniogramme die 1m verder staat...

De slakkenbestrijding (lees Hollandse Krieltjes) komen niet zo vaak in dat deel van de tuin. Op de plaatsen waar ze het meest vertoeven is de slakkenschade 0,0 . Zelfs al de Hosta's hebben gaaf blad.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 18 sep 2014 04:06

Hier ook nul schade door slakken. En in andere planten zit wel schade. Ook verschillende soorten slakken zitten er in de tuin.
Dus die slakkeschade bij sommigen zal wel aan de standplaats liggen.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor draco op 18 sep 2014 11:33

De omstandigheden in de Flevopolder met zeeklei zijn ideaal voor slakken die er dan ook in zeer grote aantallen voorkomen. Dit is karakteristiek voor dit jonge gebied, een weinig soortenrijke flora en fauna maar met grote aantallen. Bij de slakken domineren de bruine (naakt)wegslak en de tuin (huisjes) slak. Omdat ik in mijn tuin niet schoffel of wied, hebben ze volop ruimte om zich overdag te verschuilen. Ik vermijd al planten zoals Hosta en Ligularia omdat daar niets van over blijft. Maar de slakken passen zich aan en vreten nu ook al aan jonge bamboescheuten. Alhoewel ze de meeste varensoorten niet believen, zijn er ook hier uitzonderingen zoals de bontbladige Athyriums en verder Asplenium bulbiferum waarvan ze de jonge krullen doorknagen. De Athyriums zijn hier alleen als kuipplant te handhaven. Hoe het zal aflopen met Pteris wallichiana is afwachten. Volwassen varenblad lijkt voor de slakken minder verteerbaar, maar het voorjaar met de nieuwe scheuten wordt spannend. Lophosoria quadripinnata ben ik zo ook kwijtgeraakt. Bij Hans Prins wordt deze Pteris in de tuin ook door slakken opgevreten. Deze varen als kuipplant aanhouden is geen goed alternatief vanwege de groeikracht en sterke uitbreidingsdrang.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor boemel op 18 sep 2014 19:54

Hier heb ik ook totaal geen schade aan mijn Pteris,terwijl andere planten er omheen totaal aan gort gegeten zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Zie linksonder de opgegeten Hosta.Ook de Jacobsladder is eraan (niet op de foto).

groeten Luc B.
boemel

47 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens