Hallo mensen, tijd voor een update van de groei van de boomvarens en blechnums!
Het was niet de allerbeste zomer/voorjaar voor de planten daar het bij ons hier in Zuid Limburg veel te droog geweest is , dit in combinatie met de harde aanhoudende wind deed de planten niet veel goeds! veel afgebroken veren en uitdroging tot gevolg, wat mij enorm veel werk koste aan water geven, maar goed de planten zijn toch gegroeid en dat laten we dan bij deze zien!
De antarctica nu 8 jaar, ben er maar eens naast gaan staan om de verhouding [grote van de plant] beter te laten uitkomen, vorige maand oude veren +-20 st. opgesnoeid zo dat de stam ook zichtbar wordt,

De stam is nu 65 cm hoog en 24 cm dik, dat geeft aan dat een gekweekte soort ook mooi dik kan worden!,

De jonge squarrosa deed het in het begin goed later met al die wind een stuk minder!

De brownii, deze heeft mijn hart veroverd! Ik heb deze 2 jaar geleden van Ro als jong plantje gekregen, en nu is hij al bezig met stamvorming! Ik vind het een geweldig mooie boomvaren, niet te groot met prachtige mosgroene veren super

de eerste 4 cm stam hoogte en 9 cm breed! dat beloofd wat voor volgend jaar als hij een maatje groter komt te staan,

De C. cooperi heeft het ook geweldig gedaan, als je Bart zijn krulcooperi er naast ziet staan [rechts] die van de grond al 1 m hoog is zegt de grote van de cooperi en diens blad genoeg!

En de stamvorming ook goed op gang,

De krulcooperi heeft het minder goed gedaan! 3 x omgevallen met 3 x veerbreuken, ook wordt het moeilijk een goede foto te maken +- 3 m hoog!

Ja en de stamvorming gaat razend snel +- 30 cm erbij totaal 65 cm hoogte! zal nu al niet meer passen in de stalling met gebonden blad! dus dat zal los moeten,

De blechnum tabulare, gaat weer iets beter al is deze plek ook niet goed!

en diens stamvorming gaat ook erg traag,

De blechnum gibbum gaat super goed!

en al een mooi stammetje, vorig jaar 4 cm, nu 20 cm,

De polystichum vestitum ging ook weer aardig al bleven de mooie lange veren achter!

De C. australis heeft het redelij gedaan 19 nieuwe veren al ging het minder spectaculair dan vorig jaar! Zet hem volgend jaar op een verhoging, hij neemt te veel plek in beslag, vorig jaar eronder zitten nu eronder staan,

De C. dealbata [ zilvervaren] gaat nu ook goed, mooi gedeeld blad maar nog steeds geen stam!

De tiny tops gaan ook prima,

Zo ook de C. intermedia,

En de C. glauca,

De C.tomentosissima veren tot over 2m en een stam van 45 cm,

D.fibrosa, langzame groeier qua stam maar wel 25 nieuwe veren erbij!

En als hekken sluiter de C. medullaris bezig met het oppompen van blad nr. 8 misschien nog eentje!

Zo hopende nog een maandje aardig weer te krijgen al vorens alles weer de stalling en tent in moet!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC