Mijn varens en boomvarens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Mijn varens en boomvarens

Berichtdoor TropiRo op 16 dec 2011 10:10

Cyathea felina die het niet naar zijn zin heeft met het koudere weer.
Afbeelding

Cyathea sp waarvan het nieuwste blad behoorlijke schade heeft opgelopen maar de rol heeft nergens last van.
Afbeelding

Een kleine Cyathea atrox trekt zich niks aan van het koudere weer en blijft rustig aan de groei.
Afbeelding

Cyathea cunninghamii groeit ook rustig verder.
Afbeelding

Cyathea smithii gaat ook rustig verder.
Afbeelding

Dicksonia youngiae geeft ook geen krimp, is zelfs bezig met 4 nieuwe rollen wat normaal pas in het voorjaar gebeurd.
Afbeelding

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 02 jan 2012 15:55

Vandaag een aantal Cyathea contaminans verpot deze zijn nu ongeveer 4 maanden oud.
De C. contaminans is gebleken een vrij lastige soort te zijn die een minimale temperatuur nodig heeft van 12 graden, veel luchtvochtigheid en een hele luchtige potgrond.
Een ondersoort van de C. contaminans kan gaan vertakken vanuit het groeipunt of vanuit de stam deze ondersoort wordt voornamelijk gevonden in de bergen van Bali. Aangezien ik niet precies weet waar deze sporen vandaan komen heb ik misschien het geluk deze speciale ondersoort te pakken te hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is hoe de contaminans er op latere leeftijd uitziet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 02 jan 2012 16:55

hoi Ro,

wel knap die stam met al die haartjes, wortels?
boomvarens zijn voor mij toch de mooiste planten hoor

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 02 jan 2012 18:50

Hey Ro, het lijkt wel een dubbele! Ik heb hem even opgezocht, ook wel de blauwe boomvaren genoemd, mooie tropische soort en een snelgroeier zo te zien.
In Costa Rica heb je een soort die er wel wat op lijkt, alleen geen naam te vinden aldaar heb mij daar suf gezocht in de boeken! .

Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 02 jan 2012 21:57

@Pepe, de haartjes zijn oranje/ geel en blijven voornamelijk aan de stam hangen vanwege de stekels. De wortels zijn geel wat goed is te zien op de 3de foto.

@Eduard, ik dacht eerst ook dat het een dubbele was maar had de foto's bekeken toen ik hem had verspeent en toen was het echt een enkele.
De soort van je foto is denk ik een multiflora of microdonta, het is in ieder geval een Cyathea subgenus cyathea waarin verder gezocht moet worden.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 08 jan 2012 16:25

Met de Cyathea medullaris in de volle grond gaat het nu nogsteeds goed dankzij het milde weer.
Half november heb ik +/- 20 cm boomschors over de plant heengegooid om de plant te beschermen tegen de komende winter. Toen de schors eroverheen ging was de nieuwe rol net boven de grond.

Foto van 24 december.
Afbeelding

Foto van 5 januari.
Afbeelding

Vandaag een aantal plantjes van de Cyathea alata verpot die ik ongeveer 1 jaar geleden heb gezaaid. Het is een lastige soort gebleken omdat ze lastig zijn te verspenen, hierdoor heb ik veel uitval gehad.
Afbeelding

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 28 jan 2012 23:14

Vandaag de Dicksonia antartica's ingepakt, normaal zou ik dit doen in een normale winter maar omdat de eerste maand zo mild zijn geweest is de nieuwe fluch veder ontwikkeld dan de jaren ervoor en als deze zouden bevriezen is er komend jaar geen volle kroon.

Stap voor stap....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een Cyathea medullaris die in de grond staat wordt ook beschermd, er zat al een laag boomschors overheen van 20 cm daarop heb ik een stukje noppenfolie geplaatst en toen weer 15 cm boomschors eroverheen. Een Cyathea australis, C. brownii, Woodwardia radicans en Blechnum nuddum zijn ook zo beschermd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Veel mensen die boomvarens hebben en daarvan de bladeren moeten samenbinden om in te pakken of ruimte te besparen in de winterstalling kennen het probleem van samenbinden, vooral als het er veel zijn.
Een vrij handige manier die ik uitvoer en minimaal tijd in beslag neemt is door te werken met een plastic sleeve of zak dit werkt zowel bij pot platen als in de volle grond.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als de bladeren dus eindelijk omhoog staan zonder beschadigt te zijn is het verder inpakken een zeer makkelijke opgave. Nu kan je rustig het vliesdoek om de stam heen binden en om de bladeren, de plastic sleeve/ zak kan je na het aanbrengen rustig eruit trekken.

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 29 jan 2012 00:29

Nou ik houd het toch liever bij de zolder van mijn oma :lol:
maarja ik heb dan ook nog niet zo veel boomvarens he.

Ik heb nu zin's 2,5 week Cyathea brownii. Je merkt al verschil qua groei met een hoge RV in een oud aquarium met 75% luchtvochtigheid en rond de 24 graden.

Hebben jullie op de kwekerij ook C.australis, cooprrii of andere soorten als zaailing?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 29 jan 2012 10:10

De temperatuur waarin je de brownii hebt staan is veels te hoog.
Nu ben je een zeer zwakke plant aan het creëeren en zodra hij straks naar buiten gaat krijgt hij een behoorlijk klap en daar heeft hij weken voor nodig om bij te komen.

Op de kwekerij hebben wij sporelingen van de cooperi, brownii, medullaris, antartica, sellowiana en squarrosa alle andere soorten zijn minimaal ouder dan 1 jaar.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 29 jan 2012 13:16

Hoi Ro, ik bind ze al jaren zo op, dacht dat ze dat nu wel wisten! En vaak genoeg laten zien :roll:
Hier nog een foto's van 2009/2010.

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes